Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

JAKIE PRAWA MA PASAŻER PRZY ODWOŁANYCH LOTACH? (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Wczorajsze strajki niemieckich związków zawodowych na lotniskach wpłynęły na loty na ośmiu głównych portach lotniczych, w tym w Monachium, Frankfurcie i Hamburgu. Niemieckie Stowarzyszenie Portów Lotniczych oszacowano, że około 380 000 podróżnych nie mogło zrealizować wykupionych lotów. Z nami jest Piotr Gad, adwokat DelayFix, bloger Prawolotnicze.pl. Dzień dobry Panu.

PIOTR GAD, DELAYFIX: Dzień dobry, panie redaktorze, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Panie mecenasie, czy pasażerom odwołanych lotów należą się odszkodowania?

PG: No niestety, muszę zmartwić pasażerów. W tej sytuacji zryczałtowane odszkodowanie nie będzie przysługiwało, albowiem przewoźnik może powołać się na przesłankę zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, która zwalnia przewoźników lotniczych z obowiązku wypłaty zryczałtowanego odszkodowania. Tym niemniej samo zaistnienie takich nadzwyczajnych okoliczności nie pozbawia pasażerów innych praw, które zostały im przyznane na gruncie przepisów europejskich. I takim głównym prawem w tej sytuacji, w której doszło do odwołań lotów, jest prawo do pomocy.

CZYTAJ TEŻ: NAJWIĘKSZY STRAJK W HISTORII NIEMIEC

Przewoźnik powinien przedstawić trzy możliwości: Zwrot pełnego kosztu biletu po cenie jego zakupu w terminie 7 dni, czy też zmianę planu podróży. I to może być zmiana podróży na termin jak najbardziej korzystny dla pasażera. Czy to może być zmiana planu podróży na porównywalnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie lub też w terminie dogodnym dla pasażera. Również pasażerowie mają prawo do opieki ze strony przewoźnika. Przewoźnik powinien zaoferować pasażerom zakwaterowanie w hotelu, transport do hotelu, a także wyżywienie i posiłki, napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na nowy plan lotu.

MD: Czyli jeżeli na przykład taki lot najbliższy do miejsca docelowego jest powiedzmy za 3 dni, wiemy, że w takiej sytuacji, kiedy jest taki strajk – one się nawarstwiają te problemy, one się kumulują w zasadzie, jeżeli za 3 dni, to przewoźnik powinien mi zapewnić noclegi przez te trzy dni, aż do dnia wylotu?

PG: Tak, dokładnie. Przewoźnik powinien zapewnić nocleg na te trzy kolejne noce i zapewnić również wyżywienie i posiłki przez te trzy dni. Była właśnie taka sprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości, gdzie jeden z przewoźników – to była sytuacja związana z wybuchem wulkanu. Wtedy była zamknięta przestrzeń powietrzna nad całą Europą. I przewoźnik uchybił tym zobowiązaniom, zasłaniając się właśnie przesłanką zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności. Jednak Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie miał racji przewoźnik i samo to, że zaistniały te przesłanki nie zwalniały go z obowiązku zapewnienia hotelu i wyżywienia dla pasażerów.

MD: A proszę powiedzieć, czy w takim razie, jeżeli przez utratę lotu straciliśmy jakieś konkretne pieniądze, to czy mamy szansę od kogoś odszkodowania się domagać? Może od związków zawodowych? Może je trzeba pozwać?

JAKIE PRAWA MA PASAŻER PRZY ODWOŁANYCH LOTACH? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

PG: Być może tak, ale niemniej jednak byłoby to bardzo trudne. Zwłaszcza, że te strajki miały miejsce w Niemczech.

MD: Ale linie lotnicze nie. Linia lotnicza w takiej sytuacji nie jest winna, jak rozumiem?

PG: W takiej sytuacji nie, chociaż jadąc dzisiaj do pracy słyszałem, że został odwołany już lot polskiego przewoźnika, LOT z Monachium do Warszawy. I w tej sytuacji można się zastanawiać czy w dniu dzisiejszym przewoźnik już nie ponosi tej odpowiedzialności, ponieważ w Niemczech nie ma już strajku i według mnie nie ma żadnych przeciwskazań, aby taki lot został wykonany. W związku z tym, jeżeli pasażerowie doznają dzisiaj problemów nadal, typu odwołany lot, być może będą mogli ubiegać się o odszkodowanie.

MD: Rozumiem, że takie odwołane loty za które możemy domagać się odszkodowania, to nie tylko loty Lufthansy, ale i innych przewoźników, nie tylko niemieckich przewoźników, ale wszystkich, które miały problem z dostarczeniem pasażerów na miejsce zgodnie z biletem.

PG: Tak, to jest niezależnie od tego. Aczkolwiek te przyczyny związane z wczorajszymi strajkami czy to w Niemczech, czy też strajkami w Izraelu, bo również tam zostało zamknięte lotnisko, to jednak zwalnia przewoźników z tej odpowiedzialności odszkodowawczej.

MD: Jasne. Bardzo dziękuję Panie mecenasie. Piotr Gad, adwokat DelayFix, bloger Prawolotnicze.pl był z nami. Dziękuję pięknie.

PG: Dziękuję bardzo.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

JAKIE PRAWA MA PASAŻER PRZY ODWOŁANYCH LOTACH? (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV