MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Wczorajsze strajki niemieckich związków zawodowych na lotniskach wpłynęły na loty na ośmiu głównych portach lotniczych, w tym w Monachium, Frankfurcie i Hamburgu. Niemieckie Stowarzyszenie Portów Lotniczych oszacowano, że około 380 000 podróżnych nie mogło zrealizować wykupionych lotów. Z nami jest Piotr Gad, adwokat DelayFix, bloger Prawolotnicze.pl. Dzień dobry Panu.
PIOTR GAD, DELAYFIX: Dzień dobry, panie redaktorze, dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Panie mecenasie, czy pasażerom odwołanych lotów należą się odszkodowania?
PG: No niestety, muszę zmartwić pasażerów. W tej sytuacji zryczałtowane odszkodowanie nie będzie przysługiwało, albowiem przewoźnik może powołać się na przesłankę zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, która zwalnia przewoźników lotniczych z obowiązku wypłaty zryczałtowanego odszkodowania. Tym niemniej samo zaistnienie takich nadzwyczajnych okoliczności nie pozbawia pasażerów innych praw, które zostały im przyznane na gruncie przepisów europejskich. I takim głównym prawem w tej sytuacji, w której doszło do odwołań lotów, jest prawo do pomocy.
CZYTAJ TEŻ: NAJWIĘKSZY STRAJK W HISTORII NIEMIEC
Przewoźnik powinien przedstawić trzy możliwości: Zwrot pełnego kosztu biletu po cenie jego zakupu w terminie 7 dni, czy też zmianę planu podróży. I to może być zmiana podróży na termin jak najbardziej korzystny dla pasażera. Czy to może być zmiana planu podróży na porównywalnych warunkach, w najwcześniejszym możliwym terminie lub też w terminie dogodnym dla pasażera. Również pasażerowie mają prawo do opieki ze strony przewoźnika. Przewoźnik powinien zaoferować pasażerom zakwaterowanie w hotelu, transport do hotelu, a także wyżywienie i posiłki, napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania na nowy plan lotu.
MD: Czyli jeżeli na przykład taki lot najbliższy do miejsca docelowego jest powiedzmy za 3 dni, wiemy, że w takiej sytuacji, kiedy jest taki strajk – one się nawarstwiają te problemy, one się kumulują w zasadzie, jeżeli za 3 dni, to przewoźnik powinien mi zapewnić noclegi przez te trzy dni, aż do dnia wylotu?
PG: Tak, dokładnie. Przewoźnik powinien zapewnić nocleg na te trzy kolejne noce i zapewnić również wyżywienie i posiłki przez te trzy dni. Była właśnie taka sprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości, gdzie jeden z przewoźników – to była sytuacja związana z wybuchem wulkanu. Wtedy była zamknięta przestrzeń powietrzna nad całą Europą. I przewoźnik uchybił tym zobowiązaniom, zasłaniając się właśnie przesłanką zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności. Jednak Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że nie miał racji przewoźnik i samo to, że zaistniały te przesłanki nie zwalniały go z obowiązku zapewnienia hotelu i wyżywienia dla pasażerów.
MD: A proszę powiedzieć, czy w takim razie, jeżeli przez utratę lotu straciliśmy jakieś konkretne pieniądze, to czy mamy szansę od kogoś odszkodowania się domagać? Może od związków zawodowych? Może je trzeba pozwać?

PG: Być może tak, ale niemniej jednak byłoby to bardzo trudne. Zwłaszcza, że te strajki miały miejsce w Niemczech.
MD: Ale linie lotnicze nie. Linia lotnicza w takiej sytuacji nie jest winna, jak rozumiem?
PG: W takiej sytuacji nie, chociaż jadąc dzisiaj do pracy słyszałem, że został odwołany już lot polskiego przewoźnika, LOT z Monachium do Warszawy. I w tej sytuacji można się zastanawiać czy w dniu dzisiejszym przewoźnik już nie ponosi tej odpowiedzialności, ponieważ w Niemczech nie ma już strajku i według mnie nie ma żadnych przeciwskazań, aby taki lot został wykonany. W związku z tym, jeżeli pasażerowie doznają dzisiaj problemów nadal, typu odwołany lot, być może będą mogli ubiegać się o odszkodowanie.
MD: Rozumiem, że takie odwołane loty za które możemy domagać się odszkodowania, to nie tylko loty Lufthansy, ale i innych przewoźników, nie tylko niemieckich przewoźników, ale wszystkich, które miały problem z dostarczeniem pasażerów na miejsce zgodnie z biletem.
PG: Tak, to jest niezależnie od tego. Aczkolwiek te przyczyny związane z wczorajszymi strajkami czy to w Niemczech, czy też strajkami w Izraelu, bo również tam zostało zamknięte lotnisko, to jednak zwalnia przewoźników z tej odpowiedzialności odszkodowawczej.
MD: Jasne. Bardzo dziękuję Panie mecenasie. Piotr Gad, adwokat DelayFix, bloger Prawolotnicze.pl był z nami. Dziękuję pięknie.
PG: Dziękuję bardzo.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV