Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

JAK WALCZYĆ O WYRÓŻNIENIE SŁYNNEGO PRZEWODNIKA MICHELIN I CO DAJE UPRAGNIONA GWIAZDKA (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Jak wiedzą wszyscy widzowie filmów o wilkach z Wall Street, prawdziwe rozmowy inwestycyjne odbywają się przy dobrym jedzeniu w dobrych restauracjach. A mówimy o nich, bowiem zakończyła się selekcja lokali wyróżnionych przez znany i ceniony na świecie przewodnik Michelin. Na podstawie weryfikacji i ocen inspektorów trzy restauracje zostały nagrodzone prestiżowymi gwiazdkami, siedem otrzymało tytuł Bib Gourmand, a aż 39 znalazło się w rekomendacjach tegoż przewodnika. W związku z tym Ministerstwo Sportu i Turystyki chce promować Polskę polskimi restauracjami.

A z nami jest Daniel Pawełek, restaurator z Ferment Group, którego trzy restauracje otrzymały Bib Gourmand i rekomendację Michelin. Dzień dobry i gratulujemy.

DANIEL PAWEŁEK, FERMENT GROUP: Dzień dobry, witam wszystkich i dziękuję.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Jak wygląda proces starania się o rekomendację? Czy gdzieś trzeba się zgłosić? Czy przewodnik sam wybiera lokal, do którego zagląda?

DP: Przewodnik wybiera sam lokale, ale czasami opiera się też na rozmowach z lokalnymi restauratorami. Co prawda cały system, jeżeli chodzi o w szczególności Michelina w Polsce i w krajach nam tutaj bliskich zmienił się przez te ostatnie trzy lata. Do 2020 roku funkcjonował pod nazwą Main Cities of Europe. I rzeczywiście ci inspektorzy przyjeżdżali tutaj dosyć rzadko, ale często z nami rozmawiali.

Natomiast od tego roku – 2023 r. mamy przewodnik Michelin Polska, na razie trzy miasta, tak naprawdę regiony. I wiemy, że przyszłego roku będą dochodziły kolejne miasta, regiony. Więc bardzo się tutaj restauratorzy, przedsiębiorcy i wszyscy związani z gastronomią hospitality bardzo cieszymy z tego powodu, że po 3 latach takich dosyć mocnych negocjacji udało się to dopiąć do końca. I mamy taki trochę, powiedziałbym happy end jak na razie.

MD: Czy to się faktycznie przekłada na pieniądze? To znaczy czy znalezienie się w takiej restauracji oznacza dla Was realnie wzrost liczby klientów, wzrost bogatszych klientów? Wzrost liczby klientów z zagranicy? Dewizowych klientów?

DP: Ja sądzę, że to tak naprawdę w różny sposób można to mierzyć i zawsze można spojrzeć na to z punktu widzenia szklanki do połowy pełnej lub do połowy pustej. Więc przede wszystkim to, że mamy Michelin Polska dla całego kraju, nie tylko dla pojedynczych restauracji, które się tam znajdują w tym przewodniku to jest niesamowita promocja i okazja do tego, żeby ludzie rzeczywiście, którzy zastanawiają się nad tym, gdzie lecieć, czy do Budapesztu, czy do Wiednia, czy do Warszawy czy do Krakowa jednak mieli taki dodatkowy impuls. I wiemy to z badań.

I generalnie sam jestem też osobą, która jak podróżuje, to przede wszystkim szuka dobrych restauracji, a później się zastanawia nad hotelami, muzeami itd. Także turystyka gastronomiczna jest naprawdę bardzo, bardzo silna. No i niebycie w takim przewodniku wykluczało nas przez trzy lata tutaj z tego towarzystwa.

Jeżeli chodzi o taki bezpośredni wpływ na bycie w przewodniku, to na pewno te gwiazdki dają taką pewność nie tylko u nas w kraju, ale i za granicą, że rzeczywiście ten ruch jest wzmożony. Wiem od moich kolegów z Poznania, że po ogłoszeniu tegorocznych nominacji tam rzeczywiście wzmógł się ruch. Przede wszystkim też co ciekawe, wśród gości z samego Poznania. Czyli tego wewnętrznego rynku.

Warszawa jest w tym przewodniku od wielu, wielu lat, prawie od 20 lat. Więc jakby ten wzmożony ruch nie był aż tak duży. Ale wiem, że jedna z restauracji warszawskich, która otrzymała gwiazdkę w tym roku, no system rezerwacji komputerowy, strona internetowa po kilku godzinach odmówiła posłuszeństwa. Także na pewno to ma to duże znaczenie.

MD: Ale z drugiej strony restauracje, które wcześniej dostawały gwiazdki z tego przewodnika już nie istnieją. Więc pytanie, czy to nie jest taki niedźwiedzi uścisk?

JAK WALCZYĆ O WYRÓŻNIENIE SŁYNNEGO PRZEWODNIKA MICHELIN I CO DAJE UPRAGNIONA GWIAZDKA (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

DP: Jeżeli chodzi o otrzymywanie i tracenie tych gwiazdek, to zawsze wzbudzało to bardzo dużo emocji. Sądzę, że dla nas samych z branży – ludzi, którzy są w środku i którzy dbają o to, żeby te restauracje były na odpowiednim poziomie, to rzeczywiście ogłoszenie tych nagród to jest takie wygranie pewnego rodzaju kulinarnej olimpiady, więc na pewno to jest nobilitujące na pewno dla pracowników, dla wszystkich związanych z tymi restauracjami ta ciężka praca później jest w jakiś sposób nagradzana. Znamy oczywiście te wszystkie przypadki. Gdzieś tam we Francji ktoś niestety odebrał sobie życie, ponieważ stracił jakąś tam jedną lub drugą gwiazdkę.

Wszyscy też oglądali pewnie „Ratatuj” i tam też był ten motyw powtórzony. Natomiast jakby w pewnym sensie to zależy też od samych restauratorów, ludzi z tym związanych. Ja oczywiście bardzo się z tego cieszę, że wszystkie moje 5 restauracji jest w przewodniku i 3 nich są rekomendacją Bib Gourmand czyli tego dobrego stosunku jakości do ceny. Bardzo, bardzo jest to dla mnie ważne. Natomiast to nie jest rzecz najważniejsza. Najważniejsze rzeczywiście koniec końców to jest zadowolenie naszych gości i o to dbamy. A przy okazji jeżeli możemy się znaleźć w przewodniku to jest bardzo fajna sprawa.

MD: To na koniec jeszcze pytanie: co musi być, co Pana zdaniem jest takie… trzy najważniejsze rzeczy (mamy minutę na to), które musi posiadać restauracja z Pańskiego doświadczenia, aby znaleźć się w takim międzynarodowym przewodniku jak Michelin czy w dowolnie innym ale takim topowym.

DP: Ja niestety nie jestem przygotowany, bo sam Michelin o tym pisze. Rzeczywiście u nich można to wyczytać, jakimi kryteriami się kierują.

MD: Ale z Pańskiego doświadczenia?

DP:  Przede wszystkim jakość jedzenia, jakość obsługi, no i jakość i spójność całego konceptu. Czyli jakby te detale, na które zwracam uwagę. Przede wszystkim to jest restauracja i musi być bardzo dobre jedzenie na odpowiednim poziomie. Po drugie musi być do tego bardzo dobra obsługa, kompetentna, która zna się na tym co podaje i która potrafi doradzić, która ma dobrą kartę win, która podaje te wina w odpowiednich temperaturach i tam jest system rezerwacji. Czyli wiemy, znamy od naszych gości jak…

MD: …Ładne wnętrza?

DP: To też jest ważne. Oczywiście, że ładne wnętrza bardzo pomagają. Na pewno jest to duży trend, teraz w szczególności na tworzenie przepięknych miejsc, takich rzeczywiście nadzwyczajnie wyglądających.

MD: Bardzo dziękuję. Daniel Pawełek, restaurator Ferment Group, którego sześć restauracji jest rekomendowanych przez przewodnik Michelin. Bardzo dziękuję za rozmowę.

DP: Ja również. I serdecznie zapraszam do moich restauracji.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

JAK WALCZYĆ O WYRÓŻNIENIE SŁYNNEGO PRZEWODNIKA MICHELIN I CO DAJE UPRAGNIONA GWIAZDKA (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV