Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

JAK POPRAWIĆ SYSTEM ULG DLA FIRM? (ROZMOWA)

O ulgach i ich wykorzystaniu przez polskich przedsiębiorców rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Mariuszem Wcisło, menedżerem w Crido.

JAK POPRAWIĆ SYSTEM ULG DLA FIRM? (ROZMOWA)
Mariusz Wcisło, menedżer w firmie doradczej Crido

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Ulgi, chyba wszyscy się z tym zgadzamy – przyczyniają się do wzrostu inwestycji i rozwoju przedsiębiorczości w Polsce. Ale nadal istnieją wyzwania, które muszą być pokonane, aby te instrumenty w pełni mogły być wykorzystane, o czym donosi najnowszy raport firmy doradczej Crido. Z nami jest Mariusz Wcisło, menedżer w Crido. Dzień dobry, witam w BIZNES24.

MARIUSZ WCISŁO, CRIDO: Dzień dobry panie redaktorze, dzień dobry Państwu.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Pierwsze wyzwanie to chyba przede wszystkim świadomość, że takie instrumenty w ogóle istnieją. Jesteśmy w stanie i czy mamy jakąś wiedzę na temat świadomości ulg podatkowych, ulg inwestycyjnych wśród przedsiębiorców?

MW: Tak. Tutaj zgodzę się w stu procentach, że faktycznie największym wyzwaniem jest kwestia tego, że istnieje tak naprawdę bardzo duży brak świadomości jak chodzi w szczególności o te ulgi podatkowe związane chociażby z działalnością badawczo-rozwojową czy z pakietem ulg, które pojawiły się wraz z Polskim Ładem. Ponieważ na potrzeby sporządzenia raportu wystąpiliśmy o udostępnienie kilku interesujących danych statystycznych w tym zakresie i proszę sobie wyobrazić, że na przykład takiej ulgi badawczo-rozwojowej skorzystało w 2022 roku niespełna 2500 podmiotów na 600 tysięcy płatników podatku CIT. Więc mówimy tutaj naprawdę o jakieś mikroskali.

MD: A może pozostali nie badali i nie rozwijali?

MW: Myślę, że to raczej byłaby bardzo ryzykowna teza z racji tego, że nawet znając tutaj stanowisko organów podatkowych w tej kwestii, które raczej podchodzą w wielu kwestiach bardzo rygorystycznie, to natomiast jak chodzi o kwestie samej oceny tego czy to, co robi dana spółka, dana firma jest działalnością badawczo-rozwojową to tutaj dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potrafił bardzo mocno zaskoczyć tym, co w jego ocenie spełnia przesłanki i definicję działalności badawczo-rozwojowej.

MD: Wiedza to jest pierwsza rzecz. Mówimy o ulgach, ale mówimy też o różnego rodzaju innych zachętach. O których zachętach podatkowych czy różnego rodzaju zachętach inwestycyjnych przedsiębiorcy najczęściej nie wiedzą albo zapominają?

MW: Myślę, że taką, powiedzmy pewnego rodzaju białą plamą na mapie jak przedsiębiorca decyduje się na realizację inwestycji w Polsce, będzie zdecydowanie tak zwany grant rządowy, czyli program, który umożliwia po pierwsze dużo atrakcyjniejszą formę wsparcia inwestycji, czy np. Polska Strefa Inwestycji, bo jest to po prostu tak naprawdę przelew na rachunek związany z ponoszeniem nakładów, czy to stricte takich właśnie związanych z nabyciem, wytworzeniem aktywów lub też z zatrudnianiem nowych pracowników.

I tutaj tak naprawdę ten program przeszedł kilka ewolucji dość mocnych w ostatnim czasie, wręcz pewnego rodzaju rewolucyjnych nawet momentami zmian. I tak naprawdę tutaj skala tych podatników, którzy korzystali z tej formy wsparcia jest naprawdę liczona tak naprawdę w dziesiątkach, nie w tysiącach tak, jak w przypadku polskiej strefy inwestycji. A program tak, jak mówię, po tych wszystkich ostatnich zmianach versus to, jak wyglądał w pierwszej swojej edycji, kiedy ten próg wejścia na przykład dla inwestorów był bardzo wysoki no, jest naprawdę atrakcyjną formą wsparcia, która nadal można łączyć z innego rodzaju ulgami czy zachętami inwestycyjnymi.

MW: Ale można być np. polskim inwestorem, który chce zbudować fabrykę. (Ja nie mam nic, ty nie masz nic. To razem my mamy tyle, żeby zbudować fabrykę…) Chcemy zbudować fabrykę i dostać taki grant – możemy, jako Polacy występować o nie?

MW: Tak. I właśnie te zmiany, które ostatnimi laty zaszły związane z takim uproszczeniem nawet samej procedury aplikowania i ze zmianą kryteriów wejścia, umożliwiają tak naprawdę na dużo lepszych zasadach aplikowanie polskim inwestorom, na dodatek również tym z sektora MŚP, bo dotychczas na przykład, aby ubiegać się o grant rządowy, niekiedy było wymagane tak naprawdę poniesienie nakładów w wysokości 160 milionów złotych.

To była bardzo wysoka i relatywnie nadal jest bardzo wysoka kwota stanowiąca próg, który jest nie do przeskoczenia dla wielu podmiotów krajowych, zwłaszcza z sektora MŚP. Teraz tak naprawdę też od miejsca lokalizacji takiej inwestycji. Ten próg może spaść o kilkadziesiąt procent tak, że staje się to dużo atrakcyjniejsze również dla naszych rodzimych przedsiębiorców, co jest bardzo dobrą informacją.

I nawet w statystykach to widać, że faktycznie jak się prześledzi historię tego programu to pierwsze lata jego funkcjonowania to są największe podmioty, największe koncerny światowe, a w ostatnich latach mamy coraz więcej właśnie naszych rodzimych przedsiębiorców, którzy inwestują nawet nie tyle w samo utworzenie zakładu od zera, tylko nawet różnego rodzaju kwestie związane z ich rozbudową czy dywersyfikacją działalności.

MD: Panie Mariuszu, ale czeka nas również w przyszłości takie wydarzenie, jak wprowadzenie światowego podatku minimalnego, czyli Filar II. Pewnie ci, którzy nas oglądają i mają lekką smykałkę do teorii spiskowych i powiedzą: to jest to, co ten światowy rząd chce nałożyć na przedsiębiorców. Proszę wyjaśnić, co na tym naszym polskim podwórku zmieni Filar II w kontekście ulg, rozliczeń i zachęt inwestycyjnych.

MW: Na obecną chwilę tak naprawdę ciężko powiedzieć precyzyjnie, z czym będziemy mieli do czynienia, ponieważ czekamy tutaj na chociażby jakieś wstępne zapiski, wstępny zarys tego jak te przepisy będą implementowane do naszego krajowego porządku prawnego.

Natomiast wstępne tutaj analizy prowadzone po stronie Crido wskazują na to, że o tyle, o ile kwestie związane np. z ulgą na działalność badawczo-rozwojową nie są tutaj specjalnie w naszej ocenie zagrożone, w kontekście tego, co się ładnie nazywa podatku wyrównawczego w wysokości 15%, to widzimy większe zagrożenie najprawdopodobniej dla systemu Polskiej Strefy Inwestycji, gdzie faktycznie na dzień dzisiejszy czytając te zapisy literalnie istnieje takie ryzyko, że faktycznie przedsiębiorca zakładając, że jest członkiem jakiejś większej międzynarodowej grupy kapitałowej, która generuje ten przychód w wysokości 750 mln euro, może faktycznie temu podlegać i wtedy być zobowiązany do opłacenia tego podatku wyrównawczego w innej lokalizacji.

MD: Szczegółowo o zachętach inwestycyjnych i ulgach podatkowych dla przedsiębiorców po wejściu Polski do Unii Europejskiej znajdą Państwo w najnowszym raporcie firmy doradczej Crido. Mariusz Wcisło, menedżer w tej firmie był naszym gościem. Bardzo dziękuję Panu za rozmowę.

MW: Dziękuję serdecznie. Do usłyszenia.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

JAK POPRAWIĆ SYSTEM ULG DLA FIRM? (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

WYNIKI

Sprzedaż detektorów i modułów detekcyjnych w tym okresie wyniosła łącznie ok 14 mln zł wobec ponad 17 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż materiałów półprzewodnikowych...

INNE

Przeciętna wypłata emerytury i renty w 2023 roku była wyższa ponad 17% w ujęciu rocznym i wyniosła prawie 3 270 zł zł , podał...

USA

Ponad 4% w handlu przedsesyjnym zyskiwały akcje Goldman Sachs. To reakcja na wyjątkowo dobre wyniki za pierwszy kwartał tego roku. Bank zwiększył zysk o...

USA

Sprzedaż detaliczna wyrównana sezonowo wzrosła w marcu o 0,7% w ujęciu miesiąc do miesiąca -podał amerykańsku Departament Handlu. To najwyższy wzrost tego wskaźnika o...