MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Zaczęło się już kontraktowanie dostaw na kolejny sezon grzewczy. Jak się do tego sezonu przygotować? Maciej Kowalski, prezes zarządu Enefit w Polsce jest z nami. Dzień dobry.
MACIEJ KOWALSKI, ENEFIT: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Zajmujecie się optymalizacją zużycia energii w firmach. Jak duże oszczędności można osiągnąć w takim procesie?
MK: Jest to niezwykle złożony temat ze względu na to, że każdy odbiorca biznesowy ma nieco inną charakterystykę. Różne znaczenie mają różne procesy technologiczne w całym zapotrzebowaniu na energię. Ale od kilku do kilkudziesięciu procent, w zależności od typu działalności jest możliwe do osiągnięcia jako oszczędności w różnych obszarach działania, tak naprawdę.
MD: A próbował Pan kiedyś policzyć ile gigawatogodzin, mega watogodzin… giga bardziej chyba niż mega – watogodzin oszczędził Pan jako menedżer dla przedsiębiorców?
MK: O, to już w ogóle jest niezwykle trudne do zaraportowania. Nie, nie mamy takich danych. Bo tutaj to już nie szacunki, ale musiałyby być dowody. Natomiast przykładowo odbiorcy, którzy nie mają zbyt skomplikowanej gospodarki energetycznej, ale np. sklepy, mają stare oświetlenie – oszczędności mogą sięgać nawet 60 procent jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na energię po modernizacji oświetlenia. To podaje tak jako przykład najbardziej jaskrawy.
MD: Ale podejrzewam, że w umysłach naszych widzów, wśród których są tysiące przedsiębiorców, pojawia się takie pytanie, że no dobrze, ale to wszystko wymaga inwestycji, to wszystko wymaga pieniędzy, które muszę włożyć w to, aby uzyskać taką oszczędność. To może być wątpliwość przed rozpoczęciem takiej optymalizacji zużycia energii.

MK: Są różne rozwiązania, jeżeli chodzi o oświetlenie. Jeżeli mamy oczywiście do czynienia ze starą infrastrukturą u klienta, to są najszybsze okresy zwrotu, możliwe nawet po kilku miesiącach. Są też rozwiązania związane z finansowaniem zewnętrznym tego typu rozwiązań, które też z powodzeniem coraz częściej znajdują zainteresowanych na rynku.
Przy bardziej złożonych tematach, na przykład związanych z gospodarką związaną z ogrzewaniem, no to już są większe inwestycje. Najszybciej najwidoczniejsze efekty przynoszą tak naprawdę zakupy energii odnawialnej w jakichś, powiedziałbym atrakcyjnych formatach kontraktowych. To są takie najłatwiejsze do zrealizowania i powiedziałbym najmniejsze kosztowo, niewymagający inwestycji aspekt.
MD: Jakiego rodzaju oszczędności tutaj można uzyskać?
MK: W tej chwili jesteśmy w drugim roku kryzysu energetycznego, więc ta zmienność na rynku energii była olbrzymia. Natomiast na dzień dzisiejszy można powiedzieć, że energia z energetyki odnawialnej, niestety o ile ją znajdziemy, ponieważ niestety są niedobory na rynku energii ze źródeł odnawialnych, mogą sięgać przynajmniej kilku, kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu procent w relacji do dzisiejszych cen energii „czarnej”. Czyli nieodnawialnej.
MD: I to są kontrakty, to są dostawy, które kontraktujemy na kolejny etap. Co jest ważne? Właśnie, przerwałem Panu, a Pan chciał jeszcze dać jakąś ważną kwestię.
MK: Tutaj jest pewien problem z porównywaniem cen. On wiąże się z tym, że energetyka konwencjonalna została wybudowana już dawno temu i tam koszty możemy przewidywać i są głównie zależne od zmienności paliw, czyli węglowodorów, czyli generalnie węgla na rynku, czego doświadczyliśmy.
Natomiast w źródłach odnawialnych tak naprawdę po wybudowaniu nie ma tego kosztu zmiennego w takiej skali, czyli źródła odnawialne – wiemy, jaka będzie cena czyli jaka jest cena „fair”. Tak to nazwijmy w perspektywie inwestycyjnej, czyli nie wiem… 10 do 15 lat. I mogą być okresy w przeszłości, kiedy ta energetyka odnawialna będzie nieco mniej atrakcyjna względem paliw, węglowodorów.
Niemniej jednak już widać, że raczej ciężko będzie węglowodorom jednocześnie, które wymagają opłat z tytułu emisji być konkurencyjnym w tej perspektywie, o której państwo mówiliście, jeżeli chodzi o politykę energetyczną Polski. Czyli w przypadku źródeł odnawialnych mówimy o cenach nośników.
MD: Gdzie możemy kupić tę zieloną energię na najbliższy sezon grzewczy?
MK: Są dwie możliwości na tę chwilę. Jedna to spółki obrotu, które kupują energię od wytwórców i dostarczają do odbiorców. A druga możliwość, która w tej chwili jest, powiedziałbym innowacyjna, to w formie tzw. kontraktów corporate PPA, czyli gdzie odbiorcy mogą kupić tę energię bezpośrednio od wytwórców odnawialnych, którzy dopiero planują wybudowanie i oddanie do użytku tych źródeł w perspektywie roku – dwóch.
MD: Bardzo dziękuję. Maciej Kowalski, prezes zarządu Enefit w Polsce był z nami. Dziękuję Panie Prezesie i powodzenia w oszczędnościach energetycznym firm.
MK: Dziękuję bardzo.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV