MARCIN DOBROWOLSKI, BINES24: Z okazji Dnia Dziecka przyjrzymy się jak radzą sobie na giełdach ulubione firmy dzieci. Producenci zabawek także zmagają się ze skutkami wysokiej inflacji, rosnących kosztów. A sprawdził kto jest największym producentem zabawek, kto najpopularniejsze zabawki produkuje Paweł Majtkowski, analityk eToro. Dzień dobry.
PAWEŁ MAJTKOWSKI, ETORO: Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Wszystkim życzę wszystkiego dobrego z okazji Dnia Dziecka.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
PM: No i także wysokich zwrotów z inwestycji jeżeli byśmy chcieli kupić np. akcje producentów zabawek. Sprawdziłem na warszawskiej giełdzie: nie mamy takich firm, które produkowały by zabawki, co najwyżej słodycze. Może one są bliższe dzieciom. No ale na światowych giełdach takie firmy są.
PM: Mamy też bardzo szeroki gaming. Mamy też firmy, które sprzedają zabawki takie, jak Pepco na przykład. To jest ewentualnie ten zakres, o którym moglibyśmy mówić, jeśli chodzi o warszawską giełdę. Natomiast jeżeli byśmy chcieli się przyjrzeć temu globalnemu rynkowi zabawek, no to zdecydowanie musimy tutaj wyjść szerzej i tu giełda amerykańska daje nam największe możliwości, bo tu i Mattel, i Hasbro to są rzeczywiście takie legendarne firmy.
MD: Przypomnę Państwu – Mattel to jest producent lalki Barbie. Lalki Barbie, której jednak sprzedaż mocno spadła w ostatnich miesiącach.
PM: Tak, tutaj ten mój komentarz nawiązywał właśnie do tego, że sprzedaż wszystkich produktów marki Barbie w pierwszym kwartale tego roku spadła o 40 procent. Zresztą jest to symptomatyczne dla całej branży, bo widać, że jest to branża dosyć cykliczna i w ostatnich miesiącach widać spore spowolnienie. Ono jest i to dotyczy wszystkich producentów. Ta sprzedaż zabawek tradycyjnych spada po takim piku, który obserwowaliśmy przy okazji pandemii COVID. No, teraz taki „kac” po tej zwiększonej sprzedaży. One te spadki sprzedaży wynikają też oczywiście z inflacji i z tego, że te firmy muszą się zmagać ze zwiększonymi kosztami. Jeśli chodzi o Mattel, to Mattel w ciągu ostatniego roku musiała podnieść ceny swoich produktów i to znowu oczywiście to powoduje spadki sprzedaży. Ten popyt z powodu wyższych cen jest niższy.
MD: Czy tę zmianę było widać w notowaniach akcji spółki Mattel?
PM: Tak, bo w ciągu ostatniego roku akcje Mattel spadły o 20%. Oczywiście cały rynek amerykański to był rynek w którym obserwowaliśmy mniejsze lub większe spadki. Natomiast rzeczywiście Mattel tutaj tutaj spadła bardziej niż rynek, to jest 21%. Ale też tak jak powiedziałem, ten początek roku, ten kwartał i kolejny to są straty. Firma zanotowała w pierwszym kwartale 24 centy straty na jedną akcję.
Aczkolwiek firma zapowiada, że w drugim i w trzecim i czwartym kwartale będzie radziła sobie lepiej. Zresztą ciekawe jest to, że te spółki, które mają takie bardzo mocne brandy, a jednocześnie radzą sobie troszeczkę gorzej w sprzedaży, wychodzą troszeczkę od tych elementów związanych z samą produkcją zabawek do takiej branży związanej z rozrywką. Już w lipcu firma zaprezentuje film oparty o Barbie.
On będzie też dostępny w polskich kinach. Premiera światowa jest zapowiadana na lipiec. Tutaj w tym filmie w postać Kena czyli takiego legendarnego partnera lalki Barbie wcieli się Ryan Gosling. Więc firma spodziewa się bardzo dużych zysków, nawet wynoszących około 400 milionów dolarów.
MD: Czy to jest dobry moment, ponieważ od wielu lat spadają notowania producentów zabawek, czy to jest moment dobry do tego aby kupować te akcje?
MP: Sądzę, że to otwarcie się na zupełnie nowe typy przychodów i takie mocniejsze osadzenie się w kulturze i próba zarabiania na produkcji filmów to jest jeden z tych elementów, które mogą uratować te firmy w przyszłości. I rzeczywiście jest to zupełnie nowe źródło dochodów, które może powodować, że wyceny tych spółek będą rosły.
MD: Pawle, bardzo Ci dziękuję za ten komentarz, za to, że poświęciłeś się i sprawdziłeś kto, ile i jakie zabawki produkuje i kto jest z tych spółek na giełdzie. Paweł Majtkowski analityk eToro z nami. Wielkie dzięki. Szczęśliwego Dnia Dziecka, oczywiście.
PM: Również bardzo dziękuję. Wszystkiego dobrego.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę