MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Grupa Arctic Paper ma w trzecim kwartale tego roku prawie 222 mln zł zysku netto. Jest z nami Michał Jarczyński, prezes Arctic Paper Group. Dzień dobry, Panie prezesie.
MICHAŁ JARCZYŃSKI, PREZES ACTIC PAPER GROUP: Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Świetne wyniki, zresztą spodziewane, mimo to nawet lepsze niż to, co prognozowali ekonomiści. A mimo to przecena akcji. Skąd taki ruch inwestorów, Panie prezesie?
MJ: Trudno to zrozumieć, bo rzeczywiście wyniki firmy są rewelacyjne. Najlepsze w historii. Zysk po dziewięciu miesiącach – EBITDA przekroczyła 800 mln złotych, zysk netto ponad 700 milionów złotych. Firma ma bardzo silny bilans. Spłaciliśmy zadłużenie, firma nie ma zadłużenia. Jest dobrze przygotowana na ewentualne perturbacje, o których była mowa w materiale przed chwileczką. Także trudno zrozumieć. Co prawda też trochę rozumiem inwestorów, bo w ciągu roku na giełdzie warszawskiej akcje większości spółek spadły o kilkanaście czy kilkadziesiąt procent, natomiast kurs Arctica wzrósł do ponad 170%. Być może jest to przejściowe. natomiast firma ma cały czas bardzo silne fundamenty. No i przykre jest to, że jest tak nisko wyceniana. Patrząc na nasze wskaźniki to wartość firmy do EBITD-y, to jest mniej więcej półtora – to jest siedemdziesiąt procent taniej niż podobne firmy w naszej branży w Europie.
MD: Tak patrzę teraz na dane najważniejsze, jeżeli chodzi o roczne roczną zmianę – 52 tygodnie to jest 136 procent wzrostu, jeżeli chodzi o wycenę akcji. Kurs wczoraj się zamknął się na poziomie 20 złotych i 65 groszy po przecenie o 9,3%. A może inwestorzy już widzą przyszłość w takiej średnioterminowej perspektywie i przewidują, że raczej wasze przychody będą maleć? Zysk będzie spadał?

MJ: Proszę zauważyć, że Arctic zawsze był traktowany jako taka spółka antycykliczna. Mieliśmy doskonałe wyniki w czasie kryzysu światowego 2009/2010. Firma ma dobrze przygotowany bilans, ponosi koszty w złotówkach, koronach szwedzkich. Mamy bardzo dobry eksport, praktycznie 75% sprzedaży to jest poza Polskę. W związku z tym struktura sprzedaży jest na tyle przygotowana, że nawet ewentualne osłabienie koniunktury nie powinno wpłynąć istotnie na wyniki grupy. Grupa jest naprawdę według mnie mocno, dobrze przygotowana na ewentualne ciężkie czasy. Natomiast patrząc na historyczne dane, my zawsze dostarczaliśmy EBITDA na poziomie 200-250 milionów złotych. Ten rok jest rokiem historycznym.
MD: Idą te ciężkie czasy? Pan ma doświadczenie jako menedżer nie tylko w Arctic Paper, zresztą kolejny już raz z Pański jako prezesa tej spółki, ale wcześniej też między innymi w energetyce. Więc tak patrząc, bazując na Pańskim doświadczeniu – czasy ciężkie idą? One się zaczęły? A może przesadzają inwestorzy?
MJ: Myślę, że to są czasy wymagające, w związku z tym wymagają dobrych przemyśleń. I też bardzo się cieszę, że nasze przemyślenia dotyczące naszej strategii, która była opublikowana dokładnie rok temu, a która była przygotowana 18 miesięcy temu, kiedy nie mówiło się ani o inflacji, ani o wojnie, ani o kryzysie, ani troszeczkę o covidzie. Te nasze działania były słuszne. W tej chwili cały czas realizujemy nasze projekty, zwiększamy wytwarzanie energii na miejscu. To jest znacznie tańsze. Nie dalej jak w zeszłym miesiącu uruchomiliśmy nową elektrociepłownię biomasową w Szwecji, rozbudowujemy projekty energetyczne, w Polsce. Także wszystkie te projekty, które były przygotowywane, będą realizowane.
MD: No dobrze, a spójrzmy w takim razie na to, jakie macie prognozy na najbliższe miesiące. Które segmenty Pan przewiduje jako te, które będą miały największe problemy z utrzymaniem tak wysokich wzrostów sprzedaży? Segmenty produktów, które wytwarzacie?
CZYTAJ TEŻ: ARCTIC PAPER BLISKO 222 MLN ZYSKU W TRZECIM KWARTALE
MJ: Powiem odwrotnie. Raczej ten okres świąteczny to jest okres, kiedy my mamy dosyć wysoką sprzedaż, szczególnie segmentu papieru książkowego premium. Proszę pamiętać, że pomimo tych wszystkich elementów elektronicznych, wchodzenia do świata cyfrowego cały czas porządna, fajna książka była i jest doskonałym prezentem świątecznym. I w tej chwili notujemy bardzo duży popyt na papier, z którego nasi klienci – wydawnictwa w Europie drukują książki właśnie, które są sprzedawane jako prezenty świąteczne.
MD: Panie Prezesie. Branża drzewna, której przedstawiciele często goszczą na naszej antenie, zwraca uwagę na to, że segment papierowy może mieć duże problemy w najbliższych miesiącach ze względu na stale rosnące ceny. Ceny surowca powiązane również z tym, że sprzedawane są czy spalane są jako biomasa. Spalany jest surowiec. Widzicie ten problem?
MJ: Na szczęście nie my jako firma, ale jako branża. Rzeczywiście w Polsce brakuje drewna. Drewno w Polsce jest najdroższe w Europie i te firmy, które opierają się przede wszystkim na polskim surowcu leśnym, mają duże kłopoty. Na szczęście mamy dobrą dywersyfikację źródeł zaopatrzenia. Kupujemy drewno, kupujemy celulozę w Skandynawii, w Niemczech, na Półwyspie Iberyjskim, w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej. I na szczęście problemy logistyczne większości transportu morskiego zostały rozwiązane, więc nie ma ryzyka. Braku surowców do produkcji nie widzę.
MD: Ale to jest absurdalne. Polska jest krajem, który zawsze był potęgą drzewną, a Pan mówi, że kupujecie surowiec na Półwyspie Iberyjskim czy w Ameryce Południowej?
MJ: Proszę wziąć pod uwagę, że drewno w Polsce jest naprawdę drogie, nawet biorąc pod uwagę koszty.
MD: Dlaczego?
MJ: Trudno powiedzieć dlaczego. Proszę też pamiętać, jaka jest struktura lasów w Polsce. Ponad dziewięćdziesiąt procent lasów to są lasy pod zarządem Lasów Państwowych, więc trudno mi zrozumieć taką czy inną politykę cenową. Wydaje mi się, że zawsze przemysł oparty na surowcu drzewnym w Polsce od wielu, wielu dziesiątek lat był bardzo silny. Chociażby warto wspomnieć, że polski przemysł meblarski jest drugim największym w Europie biznesem w tej branży. Mieliśmy gigantyczne wyniki jako branża nie tylko papiernicza, ale również drzewna, meblarska, przemysł budowlany. I też warto myślę myśleć o długoterminowych kontraktach. Proszę wziąć pod uwagę, że w branży drzewnej czy w branży papierniczej, kiedy mówimy o wybudowaniu nowego zakładu, to mówimy tutaj o kwotach rzędu setek miliardów złotych. To są projekty, które mają funkcjonować przez kilkanaście, kilkadziesiąt lat. I niezbędne jest podpisywanie umów, które gwarantują źródła surowca i dają w miarę przewidywalną cenę na kolejnych kilka, nawet kilkanaście lat. Opieranie biznesu na kontraktach kwartalnych jest obarczone olbrzymim ryzykiem.
MD: Wczoraj przecena akcji o ponad 9 procent. Dziś otwarcie handlu w Warszawie o dziewiątej. Zobaczymy jak zachowywać się będą akcje Arctic Paper. Na koniec, Panie prezesie, jeszcze znowu będę bazował na Pańskim doświadczeniu menedżerskim: Wczoraj gruchnęła wieść o tym, że chcą łączyć te podzielone spółki energetyczne. Jak Pan sądzi? To jest dobry pomysł?
MJ: Nie, moim zdaniem nie. Nie po to budowano w Polsce rynek konkurencyjny. Nie po to stworzono pewne centra kompetencji, żeby w tej chwili to wszystko łączyć. Metoda łączenia wielkich, tworzenie wielkich czeboli koreańskich nie zawsze na świecie wypada, również w Polsce. Ja pozwoliłem sobie na taki dosyć lekko ironiczny komentarz, ponieważ dokładnie 74 lata temu minister przemysłu i handlu Hilary Minc podpisał rozporządzenie, które tworzyło jedno wielkie przedsiębiorstwo energetyczne w tym kraju.
MD: Co powiedział Michał Jarczyński, prezes Arctic Paper, wcześniej również szef jednej z dużych spółek energetycznych, a wcześniej też prezes Arctic Paper. Bardzo dziękuję Panie prezesie za rozmowę i czekamy na dziewiątą na start handlu w Warszawie i na pierwsze notowania akcji Arctic Paper Group. Dziękuję pięknie.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV