Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

FUNDUSZ DOPŁACI DO ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH (ROZMOWA)

O tym, że NFOŚiGW planuje dopłacać do zakupu rowerów elektrycznych rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Anną Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

FUNDUSZ DOPŁACI DO ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH (ROZMOWA)
Anna Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej, NFOŚIGW

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Nawet 5 tysięcy złotych może wynieść dotacja na zakup nowego roweru elektrycznego – przewiduje to projekt programu Mój Rower Elektryczny. W przypadku wózków elektrycznych kwota dofinansowania może sięgnąć 9000 złotych. Projekt został przekazany do konsultacji społecznych, które potrwają dwa tygodnie. Z nami jest Anna Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który takiego wsparcia będzie wkrótce udzielał. Dzień dobry Pani Dyrektor.

ANNA TRUDZIK, NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Jeżeli chcecie dofinansowywać elektryczne rowery to zapytam wprost: A dlaczego nie rowery tradycyjne? One są jeszcze bardziej ekologiczne.

AT: Owszem, są bardziej ekologiczne, ale chcemy tutaj przyczynić się do rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu i generalnie zachęcić do częściowego porzucenia samochodu na rzecz roweru. I w tym przypadku roweru elektrycznego.

MD: Te 5000 zł dopłaty to jest kwota maksymalna, o której rozmawiamy, która jest proponowana, czy może być zmieniona?

AT: Na tą chwilę te 5 tysięcy to jest maksymalna kwota dla roweru, natomiast dla roweru cargo i wózka rowerowego jest 9 tysięcy złotych.

MD: To wciąż nie jest oczywiście większa część sumy, jaką musielibyśmy zapłacić za rower elektryczny. One – sky is the limit, jeżeli chodzi o ceny, mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale najtańsze kupić można w okolicach 10 tysięcy. Od kiedy dopłaty mogą być wprowadzone?

AT: Na tę chwilę trwają konsultacje programu, ponieważ Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie pozyskiwał środki na ten cel z Funduszu Modernizacyjnego. Stąd te konsultacje. Jeśli uzyskamy dofinansowanie do tego programu to myślę, że w pierwszym kwartale 2025 roku taki program powinien ruszyć.

MD: I kto będzie mógł zgłaszać się po taką dopłatę?

AT: Oczywiście osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego i przedsiębiorcy. Ale przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność dotyczącą transportu drogowego, działalność pocztową czy kurierską.

MD: Czy przewidujecie jakieś dodatkowe wymogi, wymagania albo ograniczenia w programie?

AT: Na tą chwilę są niektóre wymogi napisane w programie. Zobaczymy czy one będą zastosowane już w programie, ale są to takie wymogi, jak oznakowanie pojazdu przez 2 lata od zakupu, rejestracja pojazdu na policji. Tak, że mamy wymogi. Prędkość roweru nie może być większa niż 25 kilometrów na godzinę. Tak, że niektóre wymogi jak najbardziej zapisaliśmy w programie.

MD: Jak to może wyglądać? To znaczy czy ta dopłata będzie realizowana w sklepie przy transakcji, czy raczej w formie przedpłaty dla nas, czy może rozliczenia po zakupie?

AT: To będzie rozliczenie po zakupie. Będzie trzeba zakupić rower i przedstawić wszystkie dokumenty, że taki rower się zakupiło (czy taki wózek) i następnie my będziemy refundować koszty w postaci dotacji.

MD: Nawet 5 tysięcy złotych. Jeżeli chodzi o rower elektryczny. A jeżeli chodzi o rower cargo – to wiecie Państwo, taki do przewożenia towarów albo dzieci czy wózek elektryczny: 9 tysięcy złotych. Bardzo dziękuję. A jeszcze zapytam: co Pani sądzi, jak popularny może być ten program? Ile możecie rowerów dopłacić?

AT: Powiem tak: jak opublikowaliśmy program do konsultacji, mnóstwo zapytań, mnóstwo przyszło do nas informacji zwrotnej tak, że myślę, że będzie dosyć popularny i ten budżet 300 milionów może być za mały.

MD: A ja przypominam Państwu, że warto również korzystać z tego tradycyjnego roweru. On jest jeszcze bardziej ekologiczny, a z nami była Anna Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bardzo dziękuję.

AT: Bardzo dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

FUNDUSZ DOPŁACI DO ROWERÓW ELEKTRYCZNYCH (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

TRANSPORT

Jednym z głównych tematów na europejskich giełdach – obok amerykańskiej kampanii wyborczej jest kurs ikony tanich linii lotniczych. Ryanair znalazł się dzisiaj na imponującym...

DŁUG PUBLICZNY

Mocno rośnie zadłużenie w stosunku do PKB naszego kraju. I zdaniem ekonomistów będziemy zadłużać się coraz bardziej. CZYTAJ TEŻ: WIDMO WIBOROWEGO TSUNAMI NAD BANKAMI...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

Mieszkanie we włoszech, albo dom we Włoszech. Jak bezpiecznie kupić nieruchomość nad Tybrem? Radzi Marcin Kwapiński, radca prawny, który jako polsko-włoski prawnik pomaga w...

INNE

Niewykluczone, że tarcze na pra zostaną z nami jeszcze w przyszłym roku. Rozmowy w tej sprawie zapowiedział Andrzej Domański, minister finansów.