MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Nawet 5 tysięcy złotych może wynieść dotacja na zakup nowego roweru elektrycznego – przewiduje to projekt programu Mój Rower Elektryczny. W przypadku wózków elektrycznych kwota dofinansowania może sięgnąć 9000 złotych. Projekt został przekazany do konsultacji społecznych, które potrwają dwa tygodnie. Z nami jest Anna Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który takiego wsparcia będzie wkrótce udzielał. Dzień dobry Pani Dyrektor.
ANNA TRUDZIK, NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Jeżeli chcecie dofinansowywać elektryczne rowery to zapytam wprost: A dlaczego nie rowery tradycyjne? One są jeszcze bardziej ekologiczne.
AT: Owszem, są bardziej ekologiczne, ale chcemy tutaj przyczynić się do rozwoju dobrych praktyk transportowych oraz zdrowego trybu życia wśród uczestników ruchu i generalnie zachęcić do częściowego porzucenia samochodu na rzecz roweru. I w tym przypadku roweru elektrycznego.
MD: Te 5000 zł dopłaty to jest kwota maksymalna, o której rozmawiamy, która jest proponowana, czy może być zmieniona?
AT: Na tą chwilę te 5 tysięcy to jest maksymalna kwota dla roweru, natomiast dla roweru cargo i wózka rowerowego jest 9 tysięcy złotych.
MD: To wciąż nie jest oczywiście większa część sumy, jaką musielibyśmy zapłacić za rower elektryczny. One – sky is the limit, jeżeli chodzi o ceny, mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, ale najtańsze kupić można w okolicach 10 tysięcy. Od kiedy dopłaty mogą być wprowadzone?
AT: Na tę chwilę trwają konsultacje programu, ponieważ Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie pozyskiwał środki na ten cel z Funduszu Modernizacyjnego. Stąd te konsultacje. Jeśli uzyskamy dofinansowanie do tego programu to myślę, że w pierwszym kwartale 2025 roku taki program powinien ruszyć.
MD: I kto będzie mógł zgłaszać się po taką dopłatę?
AT: Oczywiście osoby fizyczne, jednostki samorządu terytorialnego i przedsiębiorcy. Ale przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność dotyczącą transportu drogowego, działalność pocztową czy kurierską.
MD: Czy przewidujecie jakieś dodatkowe wymogi, wymagania albo ograniczenia w programie?
AT: Na tą chwilę są niektóre wymogi napisane w programie. Zobaczymy czy one będą zastosowane już w programie, ale są to takie wymogi, jak oznakowanie pojazdu przez 2 lata od zakupu, rejestracja pojazdu na policji. Tak, że mamy wymogi. Prędkość roweru nie może być większa niż 25 kilometrów na godzinę. Tak, że niektóre wymogi jak najbardziej zapisaliśmy w programie.
MD: Jak to może wyglądać? To znaczy czy ta dopłata będzie realizowana w sklepie przy transakcji, czy raczej w formie przedpłaty dla nas, czy może rozliczenia po zakupie?
AT: To będzie rozliczenie po zakupie. Będzie trzeba zakupić rower i przedstawić wszystkie dokumenty, że taki rower się zakupiło (czy taki wózek) i następnie my będziemy refundować koszty w postaci dotacji.
MD: Nawet 5 tysięcy złotych. Jeżeli chodzi o rower elektryczny. A jeżeli chodzi o rower cargo – to wiecie Państwo, taki do przewożenia towarów albo dzieci czy wózek elektryczny: 9 tysięcy złotych. Bardzo dziękuję. A jeszcze zapytam: co Pani sądzi, jak popularny może być ten program? Ile możecie rowerów dopłacić?
AT: Powiem tak: jak opublikowaliśmy program do konsultacji, mnóstwo zapytań, mnóstwo przyszło do nas informacji zwrotnej tak, że myślę, że będzie dosyć popularny i ten budżet 300 milionów może być za mały.
MD: A ja przypominam Państwu, że warto również korzystać z tego tradycyjnego roweru. On jest jeszcze bardziej ekologiczny, a z nami była Anna Trudzik, dyrektor Departamentu Energetyki Prosumenckiej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bardzo dziękuję.
AT: Bardzo dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV