Connect with us

Hi, what are you looking for?

FIRMA

FRANCUSKIE FIRMY NA WIDELCU ZPP, CZYLI KTO W POLSCE NIE PŁACI PODATKÓW (ROZMOWA)


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA WYWIADU PRZEPROWADZONEGO NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


Marcin Dobrowolski: Naszym gościem jest Jakub Bińkowski – dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Dzień dobry, witam w Biznes24.

Jakub Bińkowski: Dzień dobry.

MD: Dlaczego akurat teraz? Dlaczego akurat francuskie firmy? Co Państwa skłoniło do podjęcia tej decyzji w tym momencie, aby przygotować taki raport i podsumować podatek CIT płacony przez francuskie przedsiębiorstwa?

JB: Pytanie pierwsze: dlaczego akurat teraz? Moment wydał się dobry, ponieważ dużo generalnie dyskutujemy w tej chwili o podatkach. Ma to oczywiście związek z propozycjami zawartymi w Polskim Ładzie. My w dokumencie bezpośrednio nie wiążemy kwestii, którą poruszamy z propozycjami, które przedstawił rząd. Natomiast nie ulega wątpliwości, że ewidentnie, jeśli wprowadzamy pewną obniżkę klina podatkowego, jak zakłada Polski Ład, musimy to czymś uzupełnić. Polski Ład zakłada w tej chwili, że uzupełni ten ubytek głównie mały polski biznes, my pokazujemy, że jest przestrzeń do znajdowania przykładów gdzie indziej, m.in. w zakresie realnego egzekwowania obowiązku podatkowego w ramach podatku CIT. Dlaczego z kolei, to jest drugie pytanie- dlaczego spółki francuskie? Tutaj mamy dwie przyczyny. Pierwsza jest taka, że my już jakiś czas temu, kilka tygodni temu opublikowaliśmy taki raport o tym jak są polskie firmy traktowane we Francji. Ponieważ mamy tam do czynienia z taką bardzo systemową praktycznie już praktyką utrudniania prowadzenia biznesu podmiotom z Polski, w naszym przekonaniu ma to gdzieś zabarwienie protekcjonistyczne. Opisaliśmy tam kilka bardzo konkretnych przykładów praktyk administracji francuskiej ukierunkowanych na to, żeby utrudnić Polakom prowadzenie tam działalności gospodarczej, w związku z tym chcieliśmy pokazać już drugą stronę, czyli to w jaki sposób francuskie firmy funkcjonują w Polsce. I tutaj poza tym, że mają dostęp do dużego, chłonnego rynku, poza tym, że spotykają się gdzieś z szeregiem pewnego rodzaju preferencji, uzyskują jakieś tam możliwości inwestowania, to dodatkowo mają możliwość w zasadzie niepłacenia albo płacenia bardzo marginalnej wysokości podatku CIT. No druga przyczyna jest taka, że oczywiście zjawisko unikania opodatkowania podatkiem CIT jest dosyć powszechne, natomiast jak pokazujemy w raporcie- tutaj mamy do czynienia z dosyć takimi skrajnymi przykładami, w których faktycznie ten zapłacony podatek sięga jakiejś tam tysięcznej części procenta przychodów. A co więcej część z tych spółek uzyskuje pomoc publiczną tak, że tutaj ten bilans jest oczywiście całkowicie nieproporcjonalnie korzystny dla nich.

MD: Wróbelek jest znakiem Auchan i tak również malutki jest ten podatek, który Auchan podatek CIT zapłaciło do Skarbu Państwa. Czy może Pan powiedzieć jakiego rodzaju mechanizmy, skrajne przykłady, jakie to są mechanizmy, które wykorzystują sieci handlowe do tego, aby tak minimalne podatki zapłacić? Powiedzmy, co to są minimalne podatki, bo te cztery tysięczne procenta rzeczywiście brzmią zupełnie abstrakcyjne ale może mamy kwoty, o których moglibyśmy mówić?

JB: Tym razem od końca. Jeśli chodzi o konkretną kwotę, to w przypadku akurat tym, o którym rozmawiamy cztery tysięczne procenta przychodów, to są de facto niecały milion osiemset tysięcy zapłaconego podatku, w porównaniu do ponad 50 miliardów złotych przychodu i to jest za okres ostatnich pięciu lat, czyli w takim ujęciu kwotowym tak to wygląda. Jeśli chodzi o stosowane mechanizmy- Nie chciałbym tutaj ograniczać się tylko i wyłącznie do sektora handlowego, bo w zasadzie one pozostają w większości przypadków takie same. One są różne, natomiast one wynikają z samej konstrukcji podatku CIT. Podatek CIT jest podatkiem dochodowym, dochód to jest przychód minus koszty uzyskania przychodu. I w warunkach zglobalizowanej gospodarki, coraz bardziej gospodarki zdigitalizowanej, opartej też w dużej mierze na wartościach niematerialnych, możliwości kształtowania kosztów uzyskania przychodu są gigantyczne- międzynarodowe korporacje z tego bardziej albo mniej skrzętnie korzystają, co widać choćby w tym zestawieniu, które teraz widzimy na ekranie.

„(…) kilka tygodni temu opublikowaliśmy taki raport o tym jak są polskie firmy traktowane we Francji. Ponieważ mamy tam do czynienia z taką bardzo systemową praktycznie już praktyką utrudniania prowadzenia biznesu podmiotom z Polski, w naszym przekonaniu ma to gdzieś zabarwienie protekcjonistyczne.”

Jakub Bińkowski, ZPP

MD: Jakiego rodzaju rozwiązania mogłyby uszczelnić ten system podatkowy?

JB: Tutaj pojawia się pytanie czy jesteśmy w ogóle w stanie uszczelnić system poboru podatku dochodowego w tej chwili, w momencie, w którym ta mamy gospodarkę tak zglobalizowaną i tak opartą na wartościach gdzieś niematerialnych, na obrocie też cyfrowym. W naszym przekonaniu jest to niemożliwe. Kolejne próby, to jest nakładanie łatek na system, który jest zaprojektowany w zasadzie po to, żeby był dziurawy. Taką propozycją, którą my wysunęliśmy już jakiś czas temu, generalnie opowiadamy się za tym, żeby docelowo był opodatkowany przychód a nie dochód. No bo przychód to jest taka twarda kategoria ekonomiczna. To są pieniądze, które do nas trafiły za to, że wykonaliśmy usługę albo sprzedaliśmy towar. W tym momencie jako takie rozwiązanie przejściowe wyobrażalibyśmy sobie wprowadzenie jakiegoś minimalnego podatku CIT w wysokości np. 1 proc. od przychodu. To się wydaje wysokość dosyć uczciwa, mało rachunkowa, natomiast gwarantowałaby, że każdy podatnik CIT przynajmniej 1 proc. przychodu w ramach tego podatku zapłaci. A w tej chwili ponad 60 proc. podatników CIT tego podatku nie płaci w ogóle. W związku z tym to byłaby dosyć kopernikańska, zmiana jeśli chodzi o system opodatkowania firm podatkiem CIT.

MD: Bardzo Panu dziękuję za komentarz i za ten raport też. Zwłaszcza w kontekście też tych sporów międzynarodowych z Francją, bo nie ma co ukrywać tak mocny sprzeciw Francji wobec delegowania pracowników na zachód Europy był jednym z ostrzejszych sporów na arenie brukselskiej, tak można powiedzieć, który zakończył się mocnym ograniczeniem takich możliwości.

JB: Tam jest też podnoszony przede wszystkim argument taki dość bałamutny dumpingu socjalnego, stosowanego rzekomo przez polskie firmy. Także tutaj mamy długą historię dyskusji.

MD: Były takie czasy, kiedy tworzyła się Unia Europejska i francuskie  usługi były bardzo tanie i to właśnie Francuzi postulowali za wolnym handlem, również usługami. Bardzo Panu dziękuję. Jakub Bińkowski dyrektor Departamentu Prawa i Legislacji w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców był naszym gościem.

JB: Dziękuję uprzejmie.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

SUROWCE

Drewno najdroższe w historii. Branża drzewna oskarża Lasy Państwowe o sprzedaż nadmiernej ilości drewna za granicę. Co na to Lasy?

FX

TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24 Marcin Dobrowolski: Już teraz prof. Łukasz Hardt, członek Rady Polityki Pieniężnej Dzień dobry Panie...

FX

TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONE NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24 Marcin Dobrowolski: Naszym gościem jest prof. Eryk Łon- ekonomista, członek Rady Polityki Pieniężnej. Dzień...

FIRMA

Francuskie korporacje unikają płacenia podatków w Polsce. Związek Przedsiębiorców i Pracodawców stawia inwestorom z Francji bardzo poważne zarzuty.