Skala podwyżek – tych planowanych i tych które już się dokonały – może zaskakiwać, chociaż powodu już nie. Przedsiębiorcy ankietowani przez PIE twierdzą, że podwyżki to przede wszystkim efekt wzrostu kosztów. Na pierwszym miejscu wskazują rosnące koszty płac, prawie tak samo duża grupa firm które podniosły ceny swoich produktów skarży się na wzrost cen surowców. Ale już jedna trzecia firm przyznaje, że powodem jest silny popyt na ich produkty.
Firmy w Polsce podnoszą ceny i rentowność
Dane o tym jak podwyżka cen wpłynęła na marże w firmach, które zmieniły swoje cenniki pokazuje, że wzrosty cen nie ograniczyły się do powetowania strat z powodu wyższych kosztów. Aż 6 na 10 firm z grupy podnoszących ceny przyznało, że dzięki ruchom cenowym udało im się zwiększyć swoje marże.
Tymczasem z cytowanych w raporcie Polskiego Instytutu Ekonomicznego danych GUS wynika, że firmy w Polsce już w końcu 2020 roku – czyli przed skokowym wzrostem cen surowców – odzyskały rentowność z czasów przed pandemią. Co w pewnej mierze jest efektem spadku kosztów finansowania, związanego z rekordowo niskimi stopami procentowymi NBP.
CZYATAJ TEŻ: POLSKI ŁAD. WYKUP PO LEASINGU I PODATEK OD TEJ CZYNNOŚCI (ROZMOWA Z PODATKOWCEM)
Kolejnym powodem, żeby sądzić iż korygowanie przez firmy cenników w górę napędza silny popyt – a nie presja kosztowa – to fakt, że na podnoszenie cen zdecydowało się aż 47% firm w dobrej sytuacji finansowej – wyraźnie więcej, niż firm w średniej i złej sytuacji.
Tegoroczne podnoszenie cen okazało się na tyle korzystne dla wprowadzających je firm, że nie zamierzają z podwyżek rezygnować. Ponad 42% firm planuje w 2022 roku podnieść swoją rentowność. Z tej grupy ponad połowa firm to te, które w 2021 roku podnosiły już ceny.