Na nic zdał się sprzeciw Polski. Zmiany w systemie handlu emisjami zostały przyjęte przez Radę Unii Europejskiej. Opłatami za emisje będą objęte także sektor ciepłownictwa i transport drogowy.
Dziś w Radzie Unii Europejskiej głosowano nad kilkoma elementami pakietu FIT for 55. W ubiegłym tygodniu przegłosował je Parlament Europejski.
Zgodnie z przyjętymi regulacjami, bezpłatne uprawnienia mają być stopniowo znoszone, począwszy od 2026 roku. Całkowicie zostaną wygaszone w 2034 roku.
Oznacza to, że poszczególnym gałęziom przemysłu
przestaną być udzielane bezpłatne uprawnienia, a więc wszelkie emisje będą wiązały się z opłatami.
Od 2027 roku Unia ma stworzyć nowy system nazywany ETS2, który wprowadzi opłaty od emisji z węgla i
gazu używanego w ciepłownictwie czy paliwa do tankowania aut.
Opłatami obarczani nie będą użytkowani a sprzedawcy paliw kopalnych.
Objęcie systemem opłat emisji z budynków i transportu drogowego wpłynie na koszty ogrzewania i używania samochodów. Unia chce by koszty społeczne zrównoważył nowy Społeczny Fundusz Klimatyczny, którego Polska ma być jednym z największych beneficjentów.