ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Naszym gościem będzie teraz prezes Inter Cars- Maciej Oleksowicz. Witam bardzo serdecznie Panie prezesie.
MACIEJ OLEKSOWICZ, PREZES INTER CARS: Dzień dobry miło mi.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: Mamy krótki przegląd- gdzie były najlepsze wzrosty- największe wzrosty. Ciekaw jestem, czy na innych rynkach jest też taka tendencja jak na naszym. W tym tygodniu opublikowaliśmy takie dane łączone trochę trochę z GUS-u trochę z SAMAR-u, że importujemy więcej samochodów osobowych, przynajmniej my prywatnie i one są starsze. W związku z tym pewnie będziemy potrzebowali do nich więcej części. To jest taki ogólno-środkowo-europejski trend?
MO: Tak, to jest ogólny trend, ja bym powiedział, że chyba światowy trend. I na to ma wpływ parę czynników. Oczywiście naturalnym czynnikiem jest jest pandemia, która wpływa na to, że troszkę mniej chętnie podejmujemy decyzję o zakupie nowego samochodu- o wydatkach dużych pieniędzy. Drugim czynnikiem są zmiany technologiczne, to znaczy to, co się mówi o elektryfikacji, o bezemisyjnych samochodach powoduje jakąś niepewność. Nikt tak naprawdę nie jest pewny która z tych technologii będzie dominująca. Nikt nie jest pewny, czy ta technologia, która już dzisiaj jest na rynku to jest jakaś ostateczna wersja. Czy za rok, za dwa, nie pojawią się samochody znacznie lepsze. A to powoduje odłożenie decyzji o zakupie nowego samochodu na rzecz albo dłużej używania tego obecnego, używanego pojazdu, albo właśnie na zakup używanego jakiegoś starszego auta. I niebagatelny wpływ ma to, że pojazd, własny pojazd jest najbezpieczniejszym środkiem transportu jeśli chodzi o bezpieczeństwo pandemiczne. Więc wiele osób, które wcześniej podróżowały komunikacją miejską dzisiaj decyduje się na własny pojazd.
RM: A ciekaw jestem, tak trochę na marginesie głównego wątku naszej rozmowy: macie już w ofercie części do samochodów elektrycznych i do tych elektryczno-spalinowych, czyli do hybryd?
MO: Do hybryd tak. Hybrydy mają bardzo dużo wspólnych części, do elektrycznych pojazdów również bardzo dużo jest wspólnych części. To co się różni to silnik. Natomiast te części eksploatacyjne, typu: zawieszenie, opony, hamulce, części nadwoziowe- to są bardzo często te same części, które już są u nas w ofercie, no a dodatkowo rozszerzamy w tej chwili dosyć mocno oferty ładowarek do tych samochodów elektrycznych. Chociaż w Polsce i na rynkach, na których operujemy- ten rynek jest cały czas bardzo mały. Jest dużo rozmowy- dużo się mówi, temat jest obecny w mediach, natomiast realnie rynek jest mały.
RM: Tak, chociaż w Warszawie tych aut przybywa tak wizualnie na ulicach bardzo szybko, co jest też dość ekscytującym trendem. Proszę mi powiedzieć: łańcuchy dostaw to jest taki duży temat, problemy z mikroprocesorami; nawet Intel, który nigdy się nie zajmował takimi „byle jakimi” procesorami do motoryzacji postanowił otworzyć fabrykę w Wielkiej Brytanii. Na ile Was dotykają problemy w łańcuchach dostaw? Na ile to, że wielcy producenci muszą przerywać produkcję; Toyota- to jest ostatnia informacja obniżyła swoje cele produkcyjne na ten rok. Na ile to jest dla Was problem biznesowy? A na ile, być może Was właśnie wspiera, no bo sprzyja starym samochodom? Czy używanym samochodom?
MO: No raczej ta druga opcja: oprócz wspierania używanych samochodów to również u nas poprawia się znacznie dostępność części. Producenci części mają malejące zamówienia ze strony producentów samochodów, a w związku z tym troszkę więcej mocy produkcyjnych mogą przeznaczyć na ten tzw. aftermarket. Ja tu często namawiam do tego, żeby nie wrzucać całego sektora automotive do takiego niejako jednego worka, ale jednak patrzenie oddzielnie na producentów samochodów i na rynek aftermarketowy, bo te rynki się rządzą różnymi prawami. I często, kiedy producenci mają kłopoty to aftermarket wtedy z tego korzysta.
RM: A czy te prawa rządzące punktem przecięcia krzywej popytu i podaży spowodują w takim razie, że w miarę, jak samochody nowe i przy tych wszystkich problemach, o których mówimy stają się coraz droższe, to części do samochodów używanych stają się, nazwijmy to bardziej przystępne?
MO: One się stają bardziej przystępne cenowo tak, one się stają bardziej przystępne oczywiście w porównaniu do tych nowych pojazdów, do nowych części. Natomiast to widzimy w wielu segmentach i w wielu sektorach rynku, że ogólnie ceny idą do góry i to samo się dzieje w rynku części zamiennych. Natomiast to musi… ogólnie inflacja na całym rynku spowoduje podniesienie cen i podniesienie wynagrodzeń również pracowników.
RM: Duże wzrosty sprzedaży. Duże wzrosty zysków- to są dane za drugi kwartał. Oczywiście nie możemy rozmawiać o szczegółach ale takie Pańskie emocje wokół wyników tego roku i perspektywa na przyszły?
MO: Jestem bardzo dumny głównie z tego, że że te wzrosty to nie jest tylko i wyłącznie to, o czym przed chwilą rozmawialiśmy, czyli zasługa rynku i zasługa dobrej koniunktury ale to jest zasługa wielu organizacyjnych zmian, które wprowadziliśmy wewnątrz naszej firmy.. My już od paru lat mówiliśmy o wielu zmianach, które robimy, o dostosowaniu się do trendów, do rynku, optymalizacji wielu procesów. I tak naprawdę te prace- koniec tych prac się zbiegł z epidemią covid i teraz jesteśmy na pewno firmą dużo bardziej dojrzałą, dużo bardziej wewnętrznie zoptymalizowaną i również mamy moce przerobowe, żeby dalej rosnąć. Także ja patrzę bardzo optymistycznie w przyszłość, nie tylko na najbliższe miesiące ale również na najbliższe lata. Wszystkie też badania pokazują że aftermarket, jako taki będzie rósł znacznie dynamiczniej od rynku części oryginalnych i od sprzedaży nowych samochodów.
RM: Bardzo serdecznie dziękuję. Trzymamy kciuki za dalszy rozwój. Maciej Oleksowicz- prezes Inter Cars był naszym gościem w Końcu Dnia, w Biznes24.
MO: Dziękuję serdecznie, do widzenia.