MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Dziś w Warszawie rozpoczyna się kolejne Forum Biznesu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Forum Biznesu, na którym przedsiębiorcy będą mogli spotkać ekspertów, którzy zjeżdżają się z całego świata na kilka dni do Warszawy. Ekspertów z biur handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, właśnie. Której to prezes, dr Paweł Kurtasz jest z nami. Dzień dobry Panie prezesie.
PAWEŁ KURTASZ, POLSKA AGENCJA INWESTYCJI I HANDLU: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Jeszcze w urzędzie? Czy już na Stadionie Narodowym, gdzie się odbywa forum?
PK: Jeszcze w swoim biurze.
MD: Panie prezesie, zacznijmy od ekspansji zagranicznej, bo przedsiębiorcy będą dzisiaj zjeżdżać na Stadion Narodowy (i jutro jeszcze) po to, aby rozmawiać z ekspertami o tym, jak wchodzić na rynki zagraniczne. Jakie kierunki są obecnie najpopularniejsze wśród biznesu?
PK: No cóż. To pytanie pada bardzo często. Niemniej jednak musimy zwrócić uwagę na to, o jakim biznesie mówimy, o których mówimy branżach. Jeżeli mówimy o dobrach takich, jak na przykład materiały budowlane, to bardzo mocno otwiera się dzisiaj rynek amerykański. On zwiększa swoją chłonność nie tylko w tym obszarze. Jeżeli mówimy o żywności, to zdecydowanie Bliski Wschód. To, co mieliśmy okazję oglądać dwa tygodnie temu, po raz pierwszy właściwie w powojennej historii Polski, został podpisany bardzo duży kontrakt związany z eksportem żywności z Polski do krajów właśnie Bliskiego Wschodu. To oczywiście Lulu Group, więc jeden z największych koncernów tam na rynku, które sprzedają dobra tego typu. Ale to nie tylko.
Oczywiście Azja Wschodnia, z którą zaczynamy współpracę, która również jest dla nas dobrym kierunkiem z uwagi na to, że produkujemy bardzo różnego rodzaju dobra. Od nich kupujemy elektronikę, ale tutaj również znowu żywność z kolei przetworzona może być dostarczana.
MD: To powiedzmy, że jestem przedsiębiorcą, który produkuje żywność i chce ją wyeksportować. Jeżeli chciałbym dostać pomoc, to na razie tylko tyle, że chcę, mam pieniądze, mogę coś zapłacić, co muszę zrobić i czy Wy udzielicie mi takiej pomocy?

PK: Oczywiście, że tak. Po pierwsze zapraszamy do nas, dlatego, że mamy naprawdę dużo wiedzy i możemy się tą wiedzą podzielić. Robimy to zupełnie nieodpłatnie. To jest pierwszy krok. To my jesteśmy w stanie wskazać rynki docelowe i tak, jak to widzimy na materiale, rynki afrykańskie to mogą być rynki docelowe jak najbardziej. Ponieważ jest wiele dóbr, które są w Polsce bardzo dobrze rozwinięte. Mamy bardzo wysokiej jakości produkty i na naszym rynku są one zbywalne.
Oczywiście natomiast możemy poszerzyć zakres tej sprzedaży do krajów rozwijających się. Możemy zrobić to w sposób bezpośredni, wykorzystując nasze biuro handlowe. Możemy wykorzystać pośrednictwo krajów Zatoki Perskiej. Zależy od tego, jak dużo chciałby Pan, jako przedsiębiorca zainwestować w ten proces i jak szybko chciałby uzyskać Pan stopę zwrotu. Mamy tę wiedzę, możemy pomóc, możemy przeprowadzić, jakby nakreślić pewnego rodzaju scenariusz eksportowy i poprowadzić przedsiębiorcę według tego scenariusza.
MD: Gdzie mogę z Wami rozmawiać? Powiedział Pan, że możemy pomóc, ale taki przedsiębiorca, czy musi jechać do Warszawy gdzieś z innej miejscowości? Jeżeli jest już za granicą, w kraju, do którego chce eksportować, to czy tam może się z kimś Waszym „umyślnym” skontaktować?
PK: Zasadniczo mamy cztery opcje. Pierwsza opcja jest taka, że mamy stronę internetową, jesteśmy dostępni globalnie. Tam jest formularz kontaktowy. Wystarczy go wypełnić. Kontakt będzie od nas, ze strony Warszawy. Kolejna rzecz- mamy infolinię. Można zadzwonić na tę infolinię, skontaktować się z pracownikiem. On już udzieli wstępnych informacji, poprowadzi dalej. Kolejna rzecz: Mamy regionalne biura handlowe. To jest nowa rzecz.
Otwieramy właśnie w Polsce biura w 12 lokalizacjach. To m.in.: Wrocław, Poznań, Opole. Duże miasta generalnie, w których w tej chwili dobrze rozwija się przedsiębiorczość i jesteśmy coraz bliżej naszych przedsiębiorców. Tam można po prostu przyjść, porozmawiać. No i jeżeli ktoś już jest za granicą, to oczywiście mamy nasze biura handlowe, właściwie jesteśmy obecni globalnie, jesteśmy w 56 krajach, skąd obsługujemy 70 rynków. Tam też można nas znaleźć fizycznie, można porozmawiać, można zadzwonić.
MD: A jesteście w Indiach? Pytam celowo, ponieważ wczoraj była naszym gościem przed pani bizneswoman, która w Indiach otworzyła fabrykę w formie joint-venture z partnerem z Indii. Opowiadała nam o fantastycznym rynku, że jest chłonny miliard 400 mln konsumentów, że oni chcą wszystko i w zasadzie moglibyśmy z Polski eksportować. Tylko pytanie czy macie jakieś specjalne programy dla konkretnych krajów, dla regionów, np. gdybyśmy chcieli eksportować właśnie do Indii, to taki program, czy jakieś wsparcie jest przemyślane?
PK: Tak, jesteśmy obecni w Indiach, nie mamy jeszcze formalnie zarejestrowanego biura handlowego tam, ale nasi pracownicy już tam pracują i wspierają przedsiębiorców. Rzeczywiście jest to bardzo chłonny rynek i trzeba jasno tutaj powiedzieć, że bardzo perspektywiczny. Jest to rynek, który w tej chwili bardzo intensywnie wzrasta.
Wzrasta też poziom edukacji wśród ludzi, a to jest zawsze dobry prognostyk. I jeżeli chodzi o to, jak jesteśmy w stanie pomagać, to wygląda to w taki sposób. Właściwie na wielu rynkach wygląda to bardzo podobnie, że: albo wspieramy obecność, zaczynamy przeważnie od tego, żeby wspierać obecność danego przedsiębiorcy na targach, które są organizowane w danym kraju. W ten sposób przedsiębiorca może pojechać na targi razem z nami, razem z PAIH.
Nie musi za to płacić. Pokrywa jedynie koszt biletu lotniczego i hotelu. Natomiast główne koszty związane z imprezą wystawienniczą są w całości po naszej stronie. My je ponosimy. I wygląda to w ten sposób, że przeważnie na targi wyjeżdża z nami kilku do kilkudziesięciu przedsiębiorców i oni są obecni na stoisku narodowym.
To jest pierwszy krok. Pozwala dotknąć w sposób fizyczny rynku, rozejrzeć się, zobaczyć jak to działa. A w następnych krokach jesteśmy w stanie już wspierać obecność danego przedsiębiorcy na miejscu. Mapujemy to, co jest przez niego produkowane, jaki rodzaj dobra produkuje. Następnie umawiamy mu konkretne spotkania za pomocą naszego biura handlowego z konkretnymi klientami. Zazwyczaj tak to działa, czyli ta pomoc jest kierowana i dopasowana do danego przedsiębiorcy. I nasz serwis, jako serwis agencji jest całkowicie bezpłatny.
MD: Mówił Paweł Kurtasz, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu. Dziś i jutro trwa na Stadionie Narodowym w Warszawie Forum Biznesu PAIH, na którym mogą Państwo spotkać ekspertów, którzy przyjechali z tych biur handlowych na całym świecie rozsianych do Warszawy w ten jeden dzień w roku. Bardzo dziękuję Panie prezesie za rozmowę.
PK: Dziękuję. Dwa dni w roku.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV