Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

E-TOLL PRZEZ KARTY PALIWOWE WCIĄŻ NIE DZIAŁA. CZEGO OCZEKUJĄ PRZEWOŹNICY? (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:


Marcin Dobrowolski, BIZNES24: Przewoźnicy drogowi alarmują- Ministerstwo Finansów wprowadziło nas w błąd. Tydzień temu miała ruszyć rejestracja do systemu e-Toll za pośrednictwem kart flotowych. A do dziś nie został on uruchomiony. Ministerstwo na pytanie Biznes24: dlaczego rejestracja nie działa- odpowiada: nie wiemy. Rejestracja w nowym systemie poboru opłat za korzystanie z dróg krajowych, ekspresowych i autostrad to dla przewoźników kluczowa kwestia. Za przejazd bez opłaty grożą im wysokie kary. Tymczasem obecny system viaTOLL działać będzie tylko do końca września. Później trzeba będzie mieć wszystkie auta zarejestrowane w e-Tollu. Przewoźnicy liczyli, że uda się to zrobić w sposób niemal automatyczny korzystając z danych rozliczeniowych, które już są zgromadzone w bazach dostawców kart paliwowych, i że w ten sposób przewoźnicy będą też rozliczać płatność. Ale 36 dni przed wygaśnięciem viaTOLL nadal nie ma takiej możliwości. Ministerstwo Finansów poinformowało tydzień temu, że ruszyła rejestracja w systemie e-Toll za pośrednictwem operatorów kart flotowych. W rzeczywistości nadal nie jest to możliwe. Maciej Wroński- prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka jest naszym gościem. Dzień dobry panie prezesie- witam w BIZNES24. Panie prezesie, co może nie działać w tym systemie? To znaczy, czy to jest odpowiedzialność Ministerstwa Finansów? Dostawcy rozwiązań informatycznych? Jakiegoś błędu urzędnika?

TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


Maciej Wroński: (ZPTIL) Przepraszam, nas to zupełnie nie interesuje kto jest odpowiedzialny, nie pełnimy funkcji ani prokuratora ani żadnych służb specjalnych, które będą śledziły kto popełnia błąd, kto kogo wprowadził w błąd, co nie działa.

MD: Ile Wam grozi kary za nie posiadanie? Za nie zarejestrowanie?

MW: Nie ma kary za nie zarejestrowanie. Nie ma przymusu rejestracji tak, jak nie ma przymusu jeżdżenia po drogach. Natomiast jeżeli chcemy jeździć po naszych polskich drogach, wykorzystywać je, musimy wnosić opłaty- chcemy wnosić te opłaty. Natomiast nie jest to w tym momencie możliwe z szeregu przyczyn, które jeśli Pan redaktor sobie życzy jestem w stanie w tym momencie, w sposób enumeratywny wymienić. Trzy najważniejsze: Brak urządzeń do rozliczania przejechanych kilometrów, jakimi są OBU. Bo trudno mówić, żeby zabawkami, jakimi są smartfony zawodowi kierowcy i zawodowy transport się posługiwał. Brak zewnętrznych systemów lokalizacyjnych, brak możliwości rozliczania za pomocą kart flotowych. Mogę jeszcze kilka wymienić.

MD: To dlaczego w takim razie, jak Pan sądzi zdecydowano się na zakończenie viaTOLL, który chyba działał całkiem sprawnie? Skoro w takim tempie rozwijała się branża logistyczna w Polsce i nie narzekała, że nie było sprzeciwów nie słyszeliśmy w ostatnich latach?

MW: System viaTOLL był przede wszystkim systemem przestarzałym, był systemem wyjątkowo mało przyjaznym dla przewoźników i wydaje mi się, że ta decyzja, która została podjęta parę lat temu o wygaszeniu tego systemu była co do zasady słuszna. Natomiast problem tkwi w tym, że kilka lat i pół miliarda złotych, jakie zostało wydane na przygotowanie nowego systemu doprowadziło do tego, że mamy jedynie wątpliwej jakości aplikację  na smartfona w tym momencie. Dosyć droga jest ta aplikacja.

MD: Panie prezesie, czego oczekuje się od Ministerstwa Finansów?

MW: Oczywiście, przede wszystkim inaczej: nie tyle, czego oczekujemy- co generalnie życzymy, żeby wszystkie problemy zostały rozwiązane, żeby nagle na rynku pojawiła się dostateczna liczba urządzeń, żebyśmy dostali czas na zainstalowanie tych urządzeń. Sam zakup urządzenia to jeszcze nie wystarczy- trzeba je zainstalować. Dlatego w tym momencie najrozsądniejsze by było albo zaniechanie poboru opłat do czasu, aż wszystko będzie przygotowane, albo wprowadzenie jakiegoś pomostowego rozwiązania np. na pół roku- winiet.

MD: Bardzo dziękuję Panie prezesie. Z takimi propozycjami też i my będziemy zgłaszać się do Ministerstwa Finansów. To też mogę obiecać, że będziemy pytać o rozwiązanie tego problemu nasze ministerstwo. Maciej Wroński- prezes Związku Pracodawców Transportu i Logistyki był naszym gościem. Bardzo Panu dziękuję za rozmowę.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

E-TOLL PRZEZ KARTY PALIWOWE WCIĄŻ NIE DZIAŁA. CZEGO OCZEKUJĄ PRZEWOŹNICY? (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV