Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

DYREKTYWA MOBILNOŚCI: NOWE PRZEPISY W SEKTORZE TRANSPORTOWYM (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Nowe przepisy w sektorze transportowym. Polska dostosowuje się do dyrektywy mobilności. Nowa polityka transportowa Unii Europejskiej wprowadzana w ostatnich latach na terenie zjednoczonej Europy, może napsuć krwi polskiemu biznesowi transportowemu, który był najsilniejszy spośród wszystkich krajów europejskich. Z nami jest Donata Hermann, autorka bloga Kadry w Pigułce i programu Kadry w Pigułce na antenie BIZNES2424. Dzień dobry Donato.

DONATA HERMANN, KADRY W PIGUŁCE: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: W jaki sposób W Polsce, w polskim prawie dostosowujemy przepisy dyrektywy mobilności i na ile może to zmienić, jeżeli chodzi o politykę kadrową w polskich firmach?

DH: Mamy już podpisaną ustawę z dnia 28 lipca 2023 r. „O delegowaniu kierowców w transporcie drogowym” i ustawa ta właśnie dostosowuje polskie prawo do przepisów unijnych w ramach pakietu mobilności, o którym wspomniałeś. I to dotyczy tego, aby ułatwić, co do zasady poprawę warunków pracy kierowców, ale też warunki prowadzenia działalności przedsiębiorstw transportowych. I tutaj regulacje tej ustawy obejmują szereg zasad, ale również obowiązków po stronie przewoźników. I może od razu powiem, czym jest przewoźnik drogowy, no, bo w rozumieniu przepisów ustawy to przedsiębiorca uprawniony do wykonywania działalności gospodarczej w zakresie transportu drogowego.

MD: Przewoźnik. Czyli rozumiem, że te przepisy dotyczą również polskich przewoźników, polskich firm, które działają na rynku transportowym. A kim w ogóle jest delegowany pracownik, bo to jest ta postać, ta funkcja, która wywołała tak wiele kontrowersji w Unii Europejskiej i na czym zarabiały też polskie firmy.

DH: Pamiętajmy, że przepisy ustawy o kierowcach w transporcie drogowym to jedno. Jeszcze chwilkę wcześniej mieliśmy zmiany w przepisach kodeksu pracy, które z kolei po stronie pracodawców postawiły dodatkowe obowiązki informacyjne względem, mówi się potocznie- delegowanych pracowników, ale generalnie pracowników, którzy wykonują pracę za granicą lub zostali delegowani w celu wykonania zadania służbowego poza granice kraju na okres przekraczający 4 kolejne tygodnie.

Tutaj w przypadku tej ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym- tutaj ustawa wskazuje szereg wyłączeń do kierowców delegowanych chociażby na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej oraz z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast, jak już ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia, warto zapoznać się właśnie z przepisami, kogo dotyczy, a kogo nie.

Natomiast warto wiedzieć, że regulacje przede wszystkim w szczególności określają zasady delegowania kierowców na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, ale również kontroli przestrzegania przepisów dotyczących delegowania. I tutaj również kontroli drogowych. A to już na mocy odrębnych przepisów, przy realizacji obowiązków informacyjnych, ale co ważne jeszcze współpracy między Inspekcją Transportu Drogowego i Państwową Inspekcją Pracy w zakresie kontroli i współpracy z właściwymi organami. Ale myślę, że warto powiedzieć o obowiązkach przewoźników, które mają zapewniać delegowanemu kierowcy w zasadzie odpowiednie warunki pracy.

Mało tego, przewoźnik będzie zobowiązany do zgłoszenia delegowania kierowcy za pośrednictwem dedykowanego systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym. Tak to się nazywa zgodnie z przepisami- tzw. IMI, ale również zapewnienie, aby kierowca podczas delegowania dysponował szeregiem określonych dokumentów w razie kontroli.

MD: Zastanawiająca jest dla mnie tylko jedna kwestia czy analogiczne przepisy dotyczyć będą polskich kierowców, którzy delegowani będą do pracy poza granicami Polski. Bo rozumiem, że te, które podpisał prezydent, dotyczą kierowców zagranicznych, którzy delegowani są do pracy w Polsce?

DH: Tak jak powiedziałam, ustawa zawiera szereg wyłączeń i ma dotyczyć faktycznie kierowców delegowanych do pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ale również tutaj ten zakres przedmiotowy jest dość szeroki, jeśli chodzi o tą ustawę. Więc jak już ustawa faktycznie wejdzie w życie, to bardzo ważne jest, żeby zapoznać się z przepisami tej ustawy, aby mieć pewność, czy przewoźnika danego te przepisy właśnie obowiązują.

MD: Zapraszamy Państwa na nowy odcinek programu Kadry w Pigułce o 14: 30, którego autorką jest Donata Hermann, autorka bloga Kadry w pigułce, z którą mieliśmy możliwość rozmowy na temat przepisów wdrażających pakiet mobilności na terenie Polski. Bardzo dziękuję Ci za rozmowę.

MD: Ja również dziękuję.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

DYREKTYWA MOBILNOŚCI: NOWE PRZEPISY W SEKTORZE TRANSPORTOWYM (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV