ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Ceny samochodów według ogromnej, profesjonalnej sieci komisów samochodowych: AAA Auto, zdecydowanie idą w górę. Cena przeciętna podniosła się w stosunku do tej z ubiegłego roku o przeszło 3 tysiące złotych i sięga ponad 35 tysięcy złotych za samochód. Przeciętna.
Oczywiście samochód samochodowi nierówny, marka marce, wiek wiekowi, przebiegi… Spróbujmy uporządkować trochę to, co dzieje się na rynku motoryzacyjnym. Michał Oglęcki, dyrektor zarządzający w latweauto.pl. Witam bardzo serdecznie.
MICHAŁ OGLĘCKI, LATWEAUTO.PL: Dzień dobry, witam serdecznie.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: No więc pierwsze pytanie jest takie: Czy rzeczywiście samochody używane drożeją? Pojawiły się informacje nieco wcześniej, niż teraz w końcu roku o tym, że będą podwyżki od przyszłego roku cen samochodów nowych. To się wiąże z wyższymi wymaganiami dotyczącymi emisji spalin. Ale co z samochodami używanymi? Jeśli byłby taki z grubsza dziesięcioprocentowy wzrost ceny, to by oznaczało, że jest jakiś gwałtowny wzrost popytu, chyba?
MO: Tak. Wzrost popytu jest jak najbardziej. Natomiast, jeżeli mówimy o wzrostach cen, warto też spojrzeć, (mówimy o medianie, która wzrosła) natomiast warto też spojrzeć na rynki, które nas otaczają. Na przykład w danym województwie. Rzeczywiście w tej chwili mediana ceny na rynku wtórnym wzrosła. Natomiast ma to kilka powodów. Jeden powód, nazwijmy to klasyczny. Mianowicie sezonowość.
Zawsze pod koniec roku, kiedy zamykamy rok podatkowy, kiedy są przeceny samochodów nowych, popyt się zwiększa, a popyt na samochody nowe ma bardzo bezpośrednie przełożenie na ceny samochodów na rynku wtórnym. I to jest jeden powód, dla którego rzeczywiście samochody na rynku wtórnym, ich cena wzrosła.
Natomiast w tym roku żyjemy w bardzo ciekawych czasach. Mamy jeszcze kilka innych powodów. Przede wszystkim ceny samochodów nowych, które są wysokie. Te ceny samochodów nowych rosną i to również w sposób bezpośredni powoduje, że rynek wtórny — mediana ceny na rynku wtórnym samochodu również rośnie.
RM: Czy to jest tak, że cena nowych samochodów w odpowiednich do tych nowych kategoriach powoduje, że jest większa przestrzeń na to, żeby używany samochód był okazją?
MO: Tak. To z jednej strony powoduje, że jest przestrzeń, aby samochód używany był okazją. Natomiast przy zwiększonym popycie na samochody (tak jest w naszej branży) te ceny również są niejednokrotnie windowane, są niejednokrotnie zwiększane. Do tego dochodzi jeszcze spadek dostępności starszych samochodów. Średnia wieku samochodów w Polsce, mediana systematycznie spada. Co nas bardzo, jako fanów motoryzacji raduje.
RM: 9 lat teraz, według AAA Auto.
MO: 9 lat. Przeszliśmy z lat 13 na 9 lat. I to też powoduje, że cena samochodów na rynku wtórnym rośnie. Rosnący popyt na auta używane to jest kolejny powód. Konsument przy problemach finansowych, przy niepewnej przyszłości coraz chętniej skłania się rok do roku do samochodów używanych i tym samym też to podnosi średnią cenę na rynku.
RM: Panie Michale, a jaki jest wpływ stref czystego powietrza i tej presji regulacyjnej na ograniczanie możliwości używania samochodów czy utrudnianie? Bo, to z tym ograniczaniem to jeszcze nie do końca tak jest (szczęśliwie być może), ale utrudnianie, szczególnie w dużych miastach, tam, gdzie mieszkają prawdopodobnie nieco zamożniejsi ludzie, używania tych naprawdę starych samochodów.
MO: Presja w zasadzie obawa przed efektami wprowadzenia zmian w emisji tlenku dwutlenku węgla (CO2) powoduje, że rzeczywiście ceny samochodów nowych rosną. Te restrykcje, jakie mamy wprowadzane na terenie kraju, w większych miastach, większych aglomeracjach to wszystko przekłada się na to, że producenci te ceny podnoszą.
RM: Ale ja bym tu stawiał inną tezę jakby nowe samochody, to jest raczej odgórna regulacja związana z wymogami wobec producentów ze strony Brukseli. Wewnętrznie, jeśli zastanawiam się nad kupnem samochodu, no to patrzę na jego już nie tylko cenę, ale i wiek. No, bo chcę się zmieścić z bezpiecznym marginesem czasu użytkowania powyżej tych zakazów wjazdu do strefy czystego transportu.
MO: My rzeczywiście kupujemy i kupując samochód używany, coraz częściej patrzymy przede wszystkim na klasę wyposażenia samochodu, ale tak, jak słusznie zauważamy również na to czy tym samochodem będziemy w stanie podróżować po całym kraju, jakie normy emisji spalin spełnia silnik tego samochodu. Tak, że jeżeli mówimy o rynku wtórnym, o samochodach używanych, kupujemy coraz lepsze samochody, coraz bogaciej wyposażone.
RM: No dobrze. To teraz jeszcze na koniec bardzo krótkie pytanie. Czy należy się spieszyć, bo będzie drożej w styczniu, czy też może tak naprawdę dobrze byłoby przeczekać tą górkę grudniową i jeśli mamy kupić to poczekać na niższy, styczniowy okres?
MO: Tak naprawdę jesteśmy na chwilę przed pierwszym kwartałem roku 2025. Korekta cen może być ewentualnie delikatnie w górę. Natomiast proponuję, poczekajmy, nie spieszmy się. Te ceny wyższe być już nie powinny. Natomiast drugi kwartał roku 2025 to jest ten moment, kiedy ceny powinny spaść.
RM: Michał Oglęcki, dyrektor zarządzający latweauto.pl. Dziękuję bardzo serdecznie.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV