Od dziś prawie dwukrotnie drożeją dla aut ciężarowych niemieckie autostrady. To efekt efekt unijnej dyrektywy, dotyczącej wprowadzenia opłat za korzystanie z dróg w zależności od stopnia emisji CO2.
Od dziś za przejazd niemieckimi drogami więcej zapłacą tylko kierowcy aut, których masa całkowita przekracza 7.5 ton. Średnio opłata za przejazd takim samochodem wyniesie ponad 35 centów za jeden kilometr.
Z kolei od pierwszego lipca podwyżka obejmie też samochody o masie przekraczającej 3.5 tony. Na tym jednak nie koniec. Ustawa, która podnosi myto jest lekko skomplikowana. Różnicuje bowiem wysokość opłat nie tylko od tonażu auta, ale też od jego emisyjności.
Klasą 5 są odznaczane wszystkie pojazdy określane mianem zeroemisyjnych. Do klasy 4 zalicza się natomiast auta których wartość emisji nie przekracza 50% wartości referencyjnej dla konkretnej kategorii. Klasa 3 to samochody ciężarowe emitujące poniżej 8 proc wartości referencyjnej, klasa 2 to 5 proc, a klasa 1 jest najniższą w hierarchii i przeznaczoną dla pojazdów niespełniających żadnych z wcześniejszych kryteriów. I właśnie dla tej ostatniej kategorii cena myta drożeje najbardziej, bo aż o 83 proc. z 19 centów do ponad 35 centów za kilometr.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 11,99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV