ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: W pierwszym kwartale 2024 roku Orange utargował 3 miliardy 810 milionów złotych rok do roku, mniejsze o 58 mln złotych. Zysk netto w pierwszym kwartale wyniósł 227 milionów złotych i w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku zmniejszył się o 16%. A naszym gościem jest Jacek Kunicki, członek zarządu do spraw Finansowych Orange. Witam bardzo serdecznie.
JACEK KUNICKI, ORANGE: Dzień dobry. Dzień dobry Państwu. Dzień dobry panu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: Jedna z firm, która jest można powiedzieć w sercu nie tylko gospodarki, ale też cywilizacji. Biorąc pod uwagę jak ważne jest dla nas komunikowanie się. To Orange jest jedną z takich firm, które trudne są, patrząc na nie z zewnątrz do ogarnięcia, tak wiele różnych obszarów biznesowych mają. Więc tak się próbowałem przyjrzeć kilku rzeczom, np. mniej naziemnych linii telefonicznych o 5,5% mieliście w pierwszym kwartale, niż w zeszłym roku w pierwszym kwartale. To jest dobra wiadomość?
JK: To jest wiadomość stała. To jest stały trend w telekomunikacji – mamy z roku na rok mniej użytkowników tradycyjnej telefonii stacjonarnej. Natomiast te branże, które dla nas są kluczowe i rosną to jest przede wszystkim 14 procentowy wzrost użytkowników światłowodu. Prawie 3 procentowy wzrost użytkowników telefonii mobilnej, no i 5 procentowy wzrost klientów, którzy kupują od nas zarówno usługi światłowodowe jak i usługi telefonii mobilnej, czyli konwergencji. I to są trzy branże, które są zdecydowanie wzrostowe.
RM: Tak, miałem na liście. Już Pan Je wyczerpał to zapytam tylko o prepaidy, których jest mniej o 8%. I też jestem ciekaw, czy to jest dobra informacja. Pytając o dobrą informację mam na myśli to, że bywają takie usługi, które po prostu nie wiem z czasem tracą rentowność. Produkt się jak to się czasem mówi komodytyzuje, czyli przestaje być wysokomarżowym i tak naprawdę jak jest mniej biznesu z jakiegoś obszaru to w sumie bywa lepiej dla firmy. Pytanie czy oprócz stacjonarnych linii telefonicznych np. prepaidy są też takim obszarem.
JK: Prepaid zdecydowanie nie. My widzimy odpływ klientów z prepaid związany przede wszystkim z migracją naszych ukraińskich klientów, którzy przyszli do Orange, jak i do innych operatorów telekomunikacyjnych w momencie, kiedy wybuchła wojna. Natomiast, którzy teraz przerzucają się na inne usługi, bardziej usługi już płacone w abonamencie, a mniej przedpłacone, ale prepaid pozostaje bardzo atrakcyjnym produktem dla nas, który adresuje zarówno tych klientów, którzy są bardziej wrażliwi cenowo, jak i tych, którzy potrzebują telefon bez zobowiązań na chwilę lub na stałe, ale bez stałych zobowiązań i bez stałej umowy.
RM: Czyli tu raczej będziecie walczyć o przyrost? O większy udział w rynku?
JK: Tak, zdecydowanie.
RM: A proszę mi powiedzieć, na czym w takim razie, szczególnie, jeśli ten ważny obszar związany ze światłowodami urósł o 14,5% niemalże, na czym zmniejszyły się przychody? Nie do końca gramatycznie zadałem to pytanie, ale spróbuję krótko ująć trudne, skomplikowane, finansowe zjawiska…
JK: Przychody były pod wpływem dwóch zjawisk. Z jednej strony kluczowe dla nas przychody z podstawowych usług telekomunikacyjnych cały czas rosną mniej więcej w tempie 4 troszkę więcej niż 4% rok do roku. I to jest to, co kształtuje później marże i to jest to, co jest widoczne w dość dobrym wzroście zysku EBITDA, jaki w pierwszym kwartale odnotowaliśmy. Natomiast jednocześnie odnotowujemy sezonowy spadek przychodów z ICT. To są usługi na pograniczu telekomunikacji oraz informatyki i integrowania tych systemów dla klientów B2B.
One dzisiaj doświadczyły i doświadczają troszkę trudniejszych chwili spadku przychodów rok do roku, ale jest to grupa przychodów i usług, która jest absolutnie fundamentalna dla nas, dla oferty, którą my jesteśmy w stanie świadczyć, dla klientów B2B. I głęboko wierzymy, że w niedalekiej przyszłości nastąpi rebound tych usług i będziemy ponownie notować wysokie wzrosty usług ICT, tak jak to miało miejsce w przeszłości.
RM: Jaki udział w przychodach mają te usługi w tej chwili?
JK: To dzisiaj jest około miliarda złotych rocznie, czyli można powiedzieć 8%. 8-9% całości przychodów Orange Polska.
RM: I to jest taki obszar, który strategicznie spodziewacie się, że będzie rósł? Firmy będą, no rozumiem, że chcecie być po prostu beneficjentem transformacji cyfrowej, która tak naprawdę dopiero się rozkręca w biznesie czy w gospodarce?
JK: Tak, to jest obszar, który jest niezwykle perspektywiczny. To jest obszar w którym my odnotowaliśmy rok po roku wzrosty nawet ponad 10% – 12% wzrosty. Dzisiaj porównujemy się do niezwykle wysokiej bazy z pierwszego kwartału roku 2023 i tak jak mówię, mamy lekkie spowolnienie dynamiki. Natomiast jest to obszar w którym zdecydowanie wierzymy, że będziemy w dalszym ciągu odnotowywać bardzo wysokie wzrosty w przyszłości.
RM: Jacek Kunicki, członek zarządu ds. Finansowych Orange, był naszym gościem. Dziękujemy bardzo serdecznie za tę rozmowę.
JK: Dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV