Laboratorium Innowacji PZU – połączenie świata wielkiego biznesu ze światem startupów

LABORATORIUM INNOWACJI PZU

PŁATNA WSPÓŁPRACA Z MARKĄ PZU

Laboratorium Innowacji PZU – połączenie świata wielkiego biznesu ze światem startupów

Młode firmy technologiczne, które chcą wejść na rynek z innowacyjnymi pomysłami, mają na pewno większe szanse na sukces, jeśli skorzystają z pomocy doświadczonych partnerów. Pomocną dłoń dla młodych przedsiębiorców wyciąga m.in. Grupa PZU, która jest największym konglomeratem finansowym w Europie Środkowo-Wschodniej, obsługującym tylko w Polsce 22 mln klientów ubezpieczeniowych, bankowych, inwestycyjnych czy abonentów usług opieki medycznej. Dzięki dużej wiedzy i doświadczeniu ekspertów ubezpieczyciela zatrudnionych w Laboratorium Innowacji PZU, a także skali działalności całej Grupy, startup zyskuje niepowtarzalną szansę, by ze swoim unikatowym rozwiązaniem wypłynąć wprost z „garażu” na szerokie wody biznesowe.

Czym jest i jak działa Laboratorium Innowacji PZU?

Laboratorium Innowacji 👉 https://www.pzu.pl/innowacje to wewnętrzna komórka, która powstała w 2017 r. i zajmuje się testowaniem i wdrażaniem do biznesu Grupy PZU innowacyjnych rozwiązań pozyskiwanych zarówno z rynku polskiego i globalnego, jak i z wewnątrz organizacji. Do dziś Laboratorium Innowacji przeanalizowało ponad 6000 różnych pomysłów startupów z Polski i świata – od USA przez Wielką Brytanię, Holandię, Szwecję, Włochy po Ukrainę czy Kazachstan. Ponad 70 z nich trafiło do fazy pilotażu, a ponad 40 innowacji zaimplementowano do działalności Grupy PZU.

Zespół Laboratorium deklaruje, że kieruje się zasadą „nigdy nie mów nigdy”, poświęcając czas analizie każdego pomysłu, którym się zainteresuje lub z którym zgłosi się do PZU startup. By jednak przejść etapy wstępnej selekcji, pogłębionej analizy, pilotażu, a finalnie wdrożenia biznesowego, dane rozwiązanie musi pasować do potrzeb Grupy PZU, sprawdzić się w realnym działaniu i dawać nadzieję na wygenerowanie określonych korzyści – faktyczne usprawnienie jakiegoś procesu, zoptymalizowanie kosztów, poprawę doświadczeń klienta itp.

Żaden pomysł nie jest a priori odrzucany, ale są takie obszary, którymi Laboratorium Innowacji PZU jest szczególnie zainteresowane. Ubezpieczyciel poszukuje aktywnie rozwiązań z takich dziedzin, jak m.in.:

  • zaawansowana analityka i wykorzystanie dużych zbiorów danych, a więc narzędzia pozwalające np. lepiej poznać klientów i ich preferencje czy trafniej przewidywać zdarzenia ubezpieczeniowe;
  • digitalizacja, czyli wszystko, co wiąże się z implementacją rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji, robotyzacją procesów, rozwojem zdalnych kanałów sprzedaży i obsługi czy automatyzacją procesów weryfikacji danych osób oraz dokumentów;
  • nowe interakcje z klientem, tj. rozwiązania przeznaczone dla wybranych grup klientów, otwierające możliwość zagospodarowania nisz rynkowych, technologie wspierające działania prewencyjne;
  • pracodawca 2.0, czyli różne rozwiązania służące zwiększaniu skuteczności rekrutacji, usprawnianiu działania sieci agentów, budowie zaangażowania pracowników.
Laboratorium Innowacji PZU – połączenie świata wielkiego biznesu ze światem startupów

Dlaczego warto zgłosić się do programu PZU Ready for Startups?

PZU Ready for Startups to program współpracy ubezpieczyciela ze startupami, który prowadzi właśnie Laboratorium Innowacji PZU. Niedawno właśnie za ten program PZU otrzymał prestiżowy tytuł Celent Model Insurer w międzynarodowym konkursie organizowanym przez globalną firmę doradczą. PZU doceniono za podejście do testowania i wdrażania innowacji.

PZU Ready for Startups to program kierowany do innowacyjnych firm na różnym etapie rozwoju, zarówno nowych na rynku, startujących z ciekawymi pomysłami, jak i już doświadczonych, oferujących gotowe albo niemal gotowe do wdrożenia rozwiązania. Laboratorium Innowacji samo aktywnie analizuje rynek i kontaktuje się ze startupami, ale też same startupy mogą zgłaszać się do PZU i przedstawiać swoje pomysły dla ubezpieczyciela – zarówno bezpośrednio, jak i biorąc udział np. we wskazanych programach akceleracyjnych i mentoringowych (Akcelerator MIT Enterprise Forum CEE – obejmujący projekty ubezpieczeniowe, oraz Akcelerator Alior Banku z Grupy PZU, czyli RBL_Start, obejmujący projekty bankowo-finansowe). Do takich akceleratorów PZU zaprasza startupy na półroczny projekt. Aby w nim uczestniczyć, muszą one mieć już działające prototypy produktów, które są dopasowane do potrzeb Grupy PZU. Startupy, których rozwiązania zaciekawią ubezpieczyciela, otrzymują wówczas nawet do 200 tys. zł dofinansowania oraz wsparcie mentoringowe i dostęp do specjalistycznych warsztatów. Po zakończeniu okresu próbnego, przedstawiciele Laboratorium Innowacji sprawdzają, czy produkt, który powstał w akceleratorze, spełnia oczekiwania Grupy PZU, co jest warunkiem dalszej współpracy.

PZU Ready for Startups jest wzorcowym przykładem tego, jak może i powinna wyglądać współpraca dużej korporacji, chcącej być w awangardzie rozwoju technologicznego, z innowacyjnymi startupami. Program nie tylko łączy te dwa światy, ale też jest tak skonstruowany, by uczynić ich współprace jak najbardziej przyjazną, łatwą i efektywną. Startup, z którym Laboratorium Innowacji nawiązuje współpracę, od początku wie, czego się spodziewać, jakie są oczekiwania partnera, jakie są kolejne etapy współpracy i na co może liczyć. Każda taka firma technologiczna otrzymuje opiekuna po stronie PZU, który m.in. pomaga jej zrozumieć sposób funkcjonowania dużej korporacji, jej procedury, odpowiednio przygotować dokumentację itp.

Przykłady wdrożonych innowacji

To naprawdę działa! Świadczą o tym projekty pilotażowe oraz finalne wdrożenia, jakie już zrealizowało Laboratorium Innowacji. Na przykład we współpracy z brytyjską firmą technologiczną PZU wdrożył Asystenta AI i aplikację, która umożliwia klientom przesyłanie zdjęć i opisu szkody pojazdu, a system na tej podstawie analizuje zakres i rodzaj uszkodzeń, listę i dostępność części potrzebnych do naprawy i w ciągu kilku minut generuje wstępny kosztorys. Z kolei owocem współpracy ze szwedzkim startupem jest aplikacja AiHome do obsługi szkód w ruchomościach domowych. Pomaga ona opiekunom klientów wyceniać szkody np. w sprzęcie RTV i AGD, codziennie aktualizując cenniki urządzeń od wielu dostawców, wyszukując zamienniki dla modeli lub części, które nie są już produkowane. Z kolei narzędzie AgroLab, przeznaczone dla mobilnych ekspertów PZU, analizuje zdjęcia satelitarne terenu i dane z bazy PZU i precyzyjnie określa obszar i rozmiar szkód w uprawach rolnych wskutek m.in. huraganowego wiatru czy nawalnego deszczu. Wspólnie z holenderskim startupem ubezpieczyciel zaoferował swoim  klientom objętym grupowymi ubezpieczeniami na życie aplikację SkinVision, która z wysoką skutecznością wykrywa nowotworowe zmiany skórne na podstawie zdjęć, które użytkownik robi własnym smartfonem. Wielokrotnie nagradzanym rozwiązaniem jest też wdrożony przez PZU semantyczny OCR, czyli narzędzie wykorzystujące AI do automatycznej interpretacji treści dokumentów, wyszukiwania i pobierania z nich odpowiednich danych do systemów PZU. Przykładem wdrożenia z innego jeszcze obszaru jest PZU Cash – stworzona we współpracy z Alior Bankiem platforma, dzięki której pracodawcy mogą zaoferować swoim pracownikom nowy benefit w postaci szybkich i niskooprocentowanych pożyczek i kredytów, proces wnioskowania i uruchamiania takiego produktu bankowego jest całkowicie zdalny, a spłata rat odbywa się automatycznie z wynagrodzenia.

To tylko przykłady rozwiązań, które usprawniają funkcjonowanie Grupy PZU w wielu obszarach, a dla jego klientów oznaczają finalnie szybszą i wygodniejszą dla nich obsługę m.in. likwidacji szkód. W planach Laboratorium Innowacji są już kolejne ciekawe projekty, dotyczące takich obszarów, jak np. zarządzania firmową flotą pojazdów czy teleopieka senioralna.