Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

BIZNES24

TRANSKRYPCJA WYWIADU

DLACZEGO W POLSCE NIE MA BIGTECHÓW? (ROZMOWA)

O spółce Medical Inventi oraz o tym dlaczego w Polsce jest mało deeptechów rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Maciejem Manieckim, prezesem Medical Inventi.

DLACZEGO W POLSCE NIE MA BIGTECHÓW? (ROZMOWA)
źródło: Medical Inventi

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Spółka Medical Inventi powstała jako inicjatywa środowiska akademickiego Uniwersytetu Medycznego w Lublinie oraz prywatnego kapitału w celu komercjalizacji badań naukowych wdrażanych na potrzeby profilaktyki i ochrony zdrowia ludzkiego. Przedstawiciel tej spółki bierze udział w konferencji Deep Tech Investor Day. Na Giełdzie Papierów Wartościowych jest z nami Maciej Maniecki, prezes Medical Inventi. Dzień dobry Panie prezesie.

MACIEJ MANIECKI, PREZES MEDICAL INVENTI: Dzień dobry, witam Państwa, witam Pana redaktora.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Na początku małe zaskoczenie, bo nie jesteście spółką giełdową, jesteście spółką akcyjną. To skąd Wasz udział na Giełdzie Papierów Wartościowych w takim wydarzeniu?

MM: Jesteśmy spółką akcyjną, która powstała z przekształcenia spółki z o.o. Między innymi to już 5-6 lat temu, m.in. po to, aby rozważać różne scenariusze. I dla nas ten scenariusz giełdowy, polskiej giełdy jest rozważany i bardzo prawdopodobny. Natomiast kluczowe jest wybranie dobrego momentu, bo jestem przekonany, że dla spółek deeptechowych, spółek technologicznych opartych o IP, know-how ten moment wyboru jest kluczowy.

MD: Moment to może być kluczowy to może być, błogosławieństwo albo przekleństwo, prawda? Bo z jednej strony jest to dostęp do finansowania w przypadku, oczywiście, jeżeli inwestorzy akurat są w pozytywnych nastrojach i chcą powierzyć swoje pieniądze takiej spółce, no ale z drugiej strony wszyscy patrzą na ręce i kierują się też często emocjami i decydują o wyprzedaży akcji. Jaki moment jest najlepszy dla spółek deeptechowych, dla spółek technologicznych do wejścia na rynek? I o czym Pana zdaniem takie spółki powinny pamiętać, decydując się na upublicznienie?

MM: Moja opinia, jak również jako inwestora, nie tylko jako prezesa Medical Inventi, bo inwestuję również w inne startupy, jest takie, że zbyt wczesne wchodzenie spółek technologicznych, deeptechowych to wtedy, kiedy jest pomysł, kiedy jest tylko ochrona know-how jest bardzo ryzykowna. Dlatego, że nie buduje się tej prawdziwej, potwierdzonej wartości. I wtedy właśnie te skoki rynkowe zależne od jakiegoś jednego komunikatu, czy informacji negatywnej, czy pozytywnej mogą być duże. Wyznaję taką zasadę i tak również chciałbym prowadzić Medical Inventi, że ten scenariusz giełdowy będzie rozważany wtedy, kiedy mamy już produkt, mamy potwierdzenie chociażby badań klinicznych w naszym przypadku, mamy rozwiązane wszystkie bariery produkcyjne i zaczynamy wprowadzać ten produkt na rynek, czyli uzyskiwać określone przychody. Tam już nie ma wielkich znaków zapytania, jest tylko skuteczność i determinacja do uzyskiwania sukcesu globalnego. I to już jest dużo lepszy moment niż w momencie, kiedy byliśmy trzy, czy cztery lata temu, kiedy nie mieliśmy np. znaku CE. Każdy inwestor mówi, że jak nie ma znaku CE – to ta spółka jest nieprzewidywalna. Wtedy, kiedy nie wiedzieliśmy, jak produkować ten wyrób, byliśmy spółką nieprzewidywalną. Składaliśmy deklaracje, ale nie było w tym pewności. Więc ten wybór takiego momentu, kiedy ta komercjalizacja już nie ma barier, a powinna mieć tylko kapitał do tego, aby to skutecznie realizować, jest dużo lepszym momentem niż trochę wcześniejszy okres, który jest nieprzewidywalny, a tym samym ryzykowny dla inwestorów.

MD: No to świetnie, że ma Pan takie doświadczenie nie tylko zarządzającego spółką, ale również samemu inwestującego w nie. To jest, myślę, niezbyt częsta cecha, niezbyt często element doświadczenia. Panie prezesie, czy jak Pan sądzi, dlaczego w Polsce nie ma bigtechów? Polska zdaje się nie kojarzy się z technologiami, które innowacyjnymi rozwiązaniami, czy nowymi technologiami. Czy jest szansa na to, by to zmienić?

MM: Chyba wszyscy powinniśmy dokładać starań. Ja tu mówię, wszyscy – to mówię o inwestorach, menadżerach, naukowcach, ale również roli mediów. To prawda. Ja na przykładzie Medical Inventi odbyłem dużo spotkań z inwestorami zagranicznymi, z amerykańskimi, z Izraela. Polska dla nich właśnie nie jest przykładem kraju innowacyjnego i przykładem kraju, gdzie właśnie komercjalizuje się innowacja. Pamiętam kiedyś taką rozmowę, gdzie jedna z osób spotkała się z przyzwoitości, bo mamy jakieś dobre relacje. I wysłuchała tej mojej opowieści. Ale na koniec powiedziała, że on z natury nie inwestuje w innowacje w krajach Europy Wschodniej, w tym z Polski. Czyli jest ta bariera pewnej tradycji, czy braku tradycji. Dlatego musimy wszyscy dokładać starań, aby to odmienić, aby pokazać, że w Polsce też są innowacje, też są świetni naukowcy, jest taka wola odkrywców. Natomiast nie zawsze mieliśmy wiele sukcesów w skutecznym przekładaniu prac badawczych czy wynalazków na konkretne rynkowe rozwiązania. I to mówię: chyba rola wszystkich.

MD: Panie prezesie, wszyscy możemy w tym momencie zabrać się do pracy, aby te idee polskiej technologii rozwijać i promować także na świecie. Bardzo dziękuję Panu za wypowiedź. Maciej Maniecki, prezes Medical Inventi, był naszym gościem, prosto z Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Dziękuję pięknie.

MM: Dziękuję, do widzenia.


Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 9,9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

DLACZEGO W POLSCE NIE MA BIGTECHÓW? (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jaki wpływ mają rosnące ceny energii na sektor MŚP rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Adamem Abramowiczem, rzecznikiem MŚP.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O kondycji przemysłu w Polsce i Europie, zwłaszcza w branży automotive rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Małgorzatą Bieniaszewską, właścicielką firmy MB Pneumatyka oraz...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jak udało się osiągnąć tak dobre wyniki grupie kapitałowej TIM s.a. rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Piotrem Tokarczukiem, członkiem zarządu grupy...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O wynikach spółki XTBPL rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Filipem Grankiem, prezesem XTPL s.a.

Copyright © 2021-2022 BIZNES24 sp. z o.o.

%d bloggers like this: