MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Gościem jest Roman Kubiak, prezes zarządu Pfeifer & Langen Polska, producent cukru. Dzień dobry, panie Prezesie.
ROMAN KUBIAK, PREZES PFEIFER & LANGEN POLSKA: Dobry panu, dzień dobry Państwu.
MD: Panie prezesie. Żywność, jako jeden z elementów składowych inflacji konsumenckiej, która została według wstępnych szacunków podana w piątek wyniosła (cała inflacja CPI) z 17,2 procent. Żywność drożeje i to jest element, który nas bardzo niepokoi również ze względu na to, że w trzecim, czwartym kwartale roku zazwyczaj żywność raczej taniała. Dlaczego tak się dzieje, że żywność drożeje teraz, kiedy po zbiorach powinna właśnie obniżać swoje ceny?
RK: No wydaje mi się, że są dwa zasadnicze powody. Pierwszy powód to to, że wszystko, co jest związane z uprawami rolnymi bardzo mocno zdrożało – to znaczy koszty uprawy w naszym przypadku surowca do produkcji cukru, czyli buraka cukrowego, znacznie wzrosły. Wszyscy wiemy, że ceny nawozów to jest kilkakrotny wzrost ceny paliwa, ale także wszystkich innych środków do produkcji rolnej. Dlatego musieliśmy doprowadzić do takiej sytuacji, żeby uprawa buraka cukrowego rolnikom się po prostu opłacała. I w związku z tym ten burak cukrowy w tym roku na tę kampanię będzie znacznie droższy. Drugi powód to wzrost cen wszystkich produktów, przede wszystkim produktów czy materiałów energetycznych do przerobu buraka cukrowego. Tu wspomnę o węglu, paliwa, wszystkie środki wspomagające przeciwpienne, soda. Kolejny element to po prostu koszty pracy. Inflacja jak wiemy na poziomie 16-17 zł% w związku z tym musieliśmy też zareagować i podnieść wynagrodzenia, To się stało już drugi raz w tym roku kalendarzowym. W związku z czym to wszystko są elementy kosztotwórcze, które niestety mają przełożenie na cenę produktu końcowego, w naszym wypadku cukru.
MD: O ile w takim razie według Pana wyliczeń zdrożeje produkt końcowy na koniec, (czyli cukier) na koniec 2022 roku?
RK: Myślę, że my już ten cały efekt zwiększania ceny cukru mamy za sobą, ponieważ rynek cukru funkcjonuje w taki sposób, że bardzo duża ilość tego produktu jest sprzedawana w oparciu o kontrakty długoterminowe. I są to kontrakty zawierane albo na tak zwany okres roku gospodarczego, czyli od 1 października do końca września następnego roku, albo na rok kalendarzowy. I tutaj musimy powiedzieć, że zdecydowana ilość cukru na następne 12 miesięcy jest już sprzedana. W związku z czym tak, jak powiedziałem, ten zasadniczy wzrost mamy już za sobą w tej chwili. Oczywiście będziemy obserwować, co się będzie działo chociażby z kosztami logistyki czy z kosztami materiałów służących do opakowań. I co będzie się działo z kosztami pracy. Ale wydaje mi się, że jeszcze jakieś niewielkie korekty ceny są możliwe.
MD: O tyle przynajmniej pozytywna jest to informacja, że większych zmian już raczej być nie powinno. Bardzo dziękuję. Prezes produkującej cukier spółki Pfeifer & Langen Polska był naszym gościem. Bardzo dziękuję za rozmowę.
RK: Dziękuję uprzejmie. Do widzenia.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV