Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

DEBIUT URTESTE NA GPW. JAKIE WYZWNIA PRZED DEBIUTUJĄCĄ FIRMĄ? (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Urteste zadebiutowała na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych. Rozwijana przez Urteste innowacyjna technologia polega na wykrywaniu nowotworów przy pomocy pomiaru aktywności enzymów obecnych w moczu przy pomocy testów powodujących zmianę intensywności zabarwienia moczu, co może świadczyć o obecności nowotworu. Grzegorz Stefański, prezes Urteste jest z nami. Dzień dobry Panie Prezesie.

GRZEGORZ STEFAŃSKI, URTESTE: Witam pana, witam Państwa.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Gratuluję odwagi przejścia na regulowany rynek Giełdy Papierów Wartościowych. Za chwilę skomentujemy ten niezbyt pozytywny debiut, ale najpierw zapytam na co chce Pan przeznaczyć 30 milionów złotych, które pozyskaliście z oferty?

GS: Jednak rozpocznę odpowiedź od zaprzeczenia. Bardzo pozytywny debiut dlatego, że przy okazji tego debiutu również udało się zebrać niemałą kwotę pieniędzy – prawie 30 milionów. Są to środki, które wystarczą nam na prowadzenie głównych naszych projektów, przede wszystkim projekt PANURI. Także możemy powiedzieć, że po tym debiucie spokojnie kontynuujemy tempo naszych prac, rozwoju naszych głównych projektów. Oczywiście naszym liderem pozostaje projekt PANURI czyli test do wykrywania raka trzustki. I jest to test, który chcielibyśmy skomercjalizować jako pierwszy.

MD: Panie prezesie, niech Pan opowie trochę więcej na temat samej procedury testowania. Jestem ciekaw czy może Pan… bo to jest niesamowicie ważna rzecz. To znaczy nowotwory są jedną z tych przyczyn, która pociąga za sobą największą liczbę zgonów. To jest technologia innowacyjna, ale jak to przebiega? Jak szybko uzyskujemy wyniki na przykład?

GS: Rzeczywiście możemy mówić o epidemii chorób nowotworowych i niestety z jednej strony mamy do czynienia z rosnącą liczbą nowotworów, a z drugiej strony możemy jasno powiedzieć, że te olbrzymie nakłady, które ponosimy na leczenie, na terapię nowotworów, one są niestety wykorzystywane dość nieskutecznie. Dlatego, że w ostatnich latach, w ostatnich dekadach nie udało nam się doprowadzić do tego, że rozpoznajemy takie nowotwory jak nowotwór trzustki – rak trzustki we wczesnych fazach jej rozwoju.

A wiadomo, że z jednej strony leczenie takich pacjentów jest kosztowo efektywne, te nakłady są dużo niższe niż w leczeniu późniejszych stadiów, a z drugiej strony jest znacznie wyższa efektywność. I wydaje nam się, jesteśmy pewni tego, że wczesna terapia i wczesna diagnostyka nowotworów jest kluczem do sukcesu w leczeniu nowotworów.

MD: 30 milionów złotych będzie pozyskane na rozwój tego konkretnego testu dotyczącego wykrywania raka trzustki. Jak szybko on może wejść do komercyjnego użycia?

DEBIUT URTESTE NA GPW. JAKIE WYZWNIA PRZED DEBIUTUJĄCĄ FIRMĄ? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

GS: Tak jak podkreślamy, to okienko transakcyjne w zasadzie już jest otwarte. W każdym momencie możemy się spodziewać podpisania umowy partneringowej. Oczywiście szanse na podpisanie takiej umowy będą rosły z czasem, będą rosły wraz z rozwojem projektu i z jego zaawansowaniem.

Natomiast oceniamy, że tym ostatnim momentem, ostatnim czasem na komercjalizację będzie chwila dopuszczenia naszego wyrobu do rynku. Sami nie zamierzamy komercjalizować tego wyrobu medycznego. Chcemy wejść w umowę partneringową z partnerem globalnym, który wprowadzi wyrób na rynek.

Patrząc na harmonogram jest to końcówka roku 2025. Jako ten ostatni moment, w którym chcielibyśmy skomercjalizować nasze pierwsze rozwiązania.

MD: Rozmawiacie z wieloma partnerami?

GS: Trudno tutaj mówić o liczbie partnerów. Raczej w tej chwili mamy bardzo długą listę partnerów z którymi chcielibyśmy rozmawiać. W tym momencie koncentrujemy się na przygotowaniu tego projektu w taki sposób, żeby był bardzo atrakcyjny dla tych najważniejszych graczy.

MD: Czyli jeszcze nie rozmawiacie z żadnym partnerem?

GS: Rozmawialiśmy już od wielu miesięcy bez udziału firmy Clairfield i wiadomo, że w styczniu tego roku podpisaliśmy umowę partnerską właśnie z Clairfield Partners, firmą, która ma duże doświadczenia w komercjalizacji wyrobów medycznych również na polskim rynku. Natomiast w tej chwili ten proces trochę zmienił swój wymiar. W tej chwili chcemy przygotować nasz projekt w taki sposób, żeby tym projektem zainteresowały się największe firmy i żebyśmy byli gotowi na to, żeby przedstawić kompleksowo nasz projekt.

MD: Panie prezesie, drogi będzie taki test? On będzie dostępny tylko w zaawansowanych centrach medycznych, poliklinikach? Czy potencjalnie będzie też możliwie dostępny dla zwykłych pacjentów czy klientów aptek?

GS: Sytuację mamy korzystną z tego względu, że koszt wytworzenia takiego testu jest niski
 
MD: To znaczy jaki?
 
GS: To są pojedyncze złotówki. To tworzenie to są pojedyncze złotówki, jeśli chodzi natomiast o marżę, to ona oczywiście może być znacząca z jednej strony, ale z drugiej strony oczywiście to też może być test, który będzie korzystny dla systemu opieki zdrowotnej i on może być dostępny dla szerokiego grona pacjentów. Możemy tymi testami objąć pacjentów, szczególnie z grup ryzyka. Natomiast oczywiście zakładamy, że to może być test stosowany powszechnie jako test do wczesnego wykrywania nowotworów. W pierwszej kolejności raka trzustki. Natomiast oczywiście docelowo chcielibyśmy wykrywać wiele nowotworów z tej przysłowiowej „jednej kropli moczu”.

MD: Tylko proszę uważać, bo z tymi pojedynczymi kroplami to byli tacy którzy mówili, że będą robić testy. I różnie wyszło… a nawet teraz… siedzą.

Biorąc jednak pod uwagę to jakie są wasze plany? Kiedy ogłosicie plany rozwoju testów na inne rodzaje nowotworów?

GS: W tej chwili, cały czas mając jeszcze środki z poprzedniej emisji, pracujemy nad pozostałymi testami. W tej chwili trudno nam powiedzieć jakie to będą  kolejne testy i kolejne tygodnie. Natomiast mamy już zebrane próbki związane z innymi nowotworami. Mamy przygotowane również różne związki, także te prace, one cały czas jeszcze trwają i na pewno w następnych okresach będziemy informować o postępach prac, również dotyczących innych nowotworów – testów na inne nowotwory.

MD: A ma Pan jakąś estymację ile możecie zarobić na tym teście na raka trzustki?

GS: Nie mamy takiej estymacji, nawet rozmawiałem z naszymi partnerami. Nie będziemy się kusić o tego typu wyliczenia, dlatego, że oczywiście dla każdego produktu mamy inne warunki, inne otoczenie i inne portfele. Więc oczywiście będziemy maksymalizować.

MD: To jest konserwatywne spojrzenie na prognozę. Grzegorz Stefański, prezes Urteste był z nami. Bardzo Panu dziękuję za rozmowę. I powodzenia.
 
GS: Dziękuję.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

DEBIUT URTESTE NA GPW. JAKIE WYZWNIA PRZED DEBIUTUJĄCĄ FIRMĄ? (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV