NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Jedna z największych zmór dla biznesu, odwleczona nieco w czasie być może przestanie straszyć aż tak bardzo. Chodzi o KSeF, czyli Krajowy System e-faktur. Platforma do wystawiania i otrzymywania faktur drogą elektroniczną będzie obligatoryjnym narzędziem dla biznesu. W resorcie trwają konsultacje projektu, w których uczestniczyła Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP. Dzień dobry.
JANINA FORNALIK, MDDP: Dzień dobry, witam Państwa.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
NG: No, to na początek pierwsze i najważniejsze pytanie: czy w ogóle warto na te konsultacje się wybierać? Czy głos przedsiębiorców jest wyraźnie słyszany? I poza tym, że się rozmawia, to czy jest szansa coś zmienić?
JF: Jeśli chodzi o KSeF to rzeczywiście mamy teraz taki etap, że jest wiele znaków zapytania. Podstawowym znakiem zapytania jest w ogóle termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF-u, który miał wejść w życie w lipcu tego roku. Natomiast wiemy, że w tym roku nie wejdzie i najwcześniejszy termin to styczeń przyszłego roku. Jest wiele znaków zapytania tak, jak powiedziałam, ponieważ zostały otwarte konsultacje.
To jest bardzo dobry krok ze strony Ministerstwa Finansów, oczywiście, że jest otwarte na głos z biznesu, głos doradców podatkowych, głosy praktyków, żeby rzeczywiście te przepisy, które zostały już uchwalone i które miały wejść w życie od lipca, dostosować bardziej do praktyki i rzeczywiście usłyszeć, z czym się wiążą bolączki…
NG: To o tej praktyce Pani Janino, konkretnie: była mowa o bezpieczeństwie systemu. To chociażby pierwsze pytanie: czy KSeF sprawdzi za nas, za płatnika naszego kontrahenta i czy dzięki temu zmniejszy się ryzyko zostania wciągniętym przez karuzele vatowską?
JF: KSeF takiej funkcjonalności nie posiada. I rzeczywiście, nawet w trakcie konsultacji były głosy, żeby KSeF sprawdzał numery NIP. Czyli w zasadzie to, czy prawidłowe są dane kontrahenta, czy rzeczywiście istnieje na białej liście, czy ta faktura jest do właściwego podmiotu skierowana. KSeF waliduje faktury tylko od strony technicznej, czyli od strony tego – to jest tzw. walidacja semantyczna od strony zgodności ze schemą xml i od strony uprawnień. To jest bardzo ważne również, żeby zadbać o te uprawnienia w ramach firmy, które będą nadawane.
Dużo uwag, dużo postulatów związanych na tych konsultacjach dotyczących bezpieczeństwa i w ogóle kwestii technicznych dotyczyło również kodów QR, które mają być zamieszczane na fakturach używanych poza KSeF-em, fakturach wystawionych w KSeF-ie, które będą przesyłane do kontrahentów poza KSeF-em, ponieważ to jest problem taki rzeczywiście praktyczny. Wiele firm korzysta z różnych form faktur elektronicznych, np. w systemie EDI. Natomiast ten kod musi być nadawany na PDF-a i w związku z tym nie jest możliwe nadawanie. On ma taki po prostu taki format, że nie może być w jakiejś formie ciągu znaków, tylko musi być nadany na PDF-a, co uniemożliwia dostosowanie do obecnie stosowanej metody wysyłki. Tak, że ten kod QR też jest takim tematem problematycznym, żeby coś tutaj zmienić i dostosować do praktyki funkcjonującej firmy.
Była też prośba, jeszcze dodam a propos technicznych kwestii, jak tutaj mówiłem o tych konsultacjach pierwszych, które się odbyły w ostatni piątek prośba o to, gdy jest wysyłka fasadowa, czyli wysyłka paczek faktur. System obecnie jest tak ustawiony, że weryfikuje do pierwszego błędu i odrzuca całą paczkę faktur nie zwracając informacji o błędzie. Żeby, chociaż ta informacja o pierwszym błędzie była zwracana, bo tak to klient wysyła czy firma wysyła 100 czy 1000 faktur, dostaje zwrot wszystkich faktur nie wiedząc nawet, która jest nieprawidłowa czy która spowodowała odrzucenie.
Także te kwestie, kwestie bezpieczeństwa, też wydajności, były dyskutowane i a propos wydajności to będzie wprawdzie na kolejnych konsultacjach, natomiast jednym z tematów jest to, aby wprowadzać KSeF etapowo, tak jak były wprowadzane JPK od firm od firm dużych, tak później średnich i małych. I to ma swoje plusy i minusy bym powiedziała, ze względu na to, że z jednej strony na pewno da więcej czasu tym małym firmom na to, żeby się przygotować do tej rzeczywiście rewolucji związanej z wystawianiem ustrukturyzowanych, ale też korzyścią jest na pewno to, że nie będzie takiego dużego obciążenia systemu.
Przecież właśnie wątpliwości, co do jego wydajności, przepustowości spowodowały przesunięcie terminu i teraz rozpoczęcie audytu systemu, który ma sprawdzić rzeczywiście bezpieczeństwo i wydajność.
NG: Do tego tematu będziemy wracać się po kolejnych konsultacjach. Dziękuję pięknie za tę relację. Moim i Państwa gościem była Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP.
JF: Dziękuję, do widzenia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV