Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

CZAS POŚWIĄTECZNYCH WYPRZEDAŻY. NA PEWNO OKAZJE TO OKAZJE? (ROZMOWA)

O cenach i poświątecznych wyprzedażach rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Agnieszką Górnicką prezes zarządu Agencji Inquiry.

CZAS POŚWIĄTECZNYCH WYPRZEDAŻY. NA PEWNO OKAZJE TO OKAZJE? (ROZMOWA)
źródło: Pixabay

NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Święta, święta i po świętach. Zaczyna się natomiast czas poświątecznych wyprzedaży. Czy naprawdę można w tym czasie trafić na dobrą okazję? A może lepiej się tych dobrych okazji wystrzegać? O tym porozmawiam teraz z moim i Państwa gościem, którym jest Agnieszka Górnicka, prezes zarządu Agencji Inquiry. Dzień dobry.

AGNIESZKA GÓRNICKA, INQIRY: Dzień dobry Państwu. Dzień dobry, pani redaktor. Witam jeszcze w świątecznej atmosferze.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


NG: Dziękuję bardzo. Jeszcze myśląc o świętach skupmy się na po świętach, czyli na tym, co się teraz rozpoczyna w większości sklepów, czyli wielkie poświąteczne wyprzedaże. Jakie produkty Polacy najchętniej w ich czasie kupują? Albo może inaczej: które oferty wydają się być najbardziej atrakcyjne, najlepiej przecenione?

CZAS POŚWIĄTECZNYCH WYPRZEDAŻY. NA PEWNO OKAZJE TO OKAZJE? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

AG: Generalnie okres poświąteczny to jest rzeczywiście okres wyprzedaży i tradycyjnie w handlu zawsze był to okres takiego, jak to się mówi, wietrzenia magazynów. Jednak trzeba się przygotować na nowy sezon, trzeba zrobić miejsce w sklepach, trzeba w pewnym sensie nawet pozbyć się zeszłorocznego towaru. To jest dla klientów dobra okazja. I to są faktycznie dobre przeceny. A wiemy skądinąd, że nic tak polskich klientów nie przyciąga do sklepów i centrów handlowych, jak właśnie promocje i wyprzedaże. Trochę to się wprawdzie zatarło, to znaczy przez to, że tak chętnie na te promocje i wyprzedaże polujemy, to te poświąteczne nie są aż tak wyjątkową okazją, bo i w ciągu roku można trafić na niezłe przeceny. Natomiast tu rzeczywiście jest to zmasowana promocja właściwie we wszystkich sieciach.

NG: A czy nie należałoby przypuszczać, że skoro wiadomym jest, że dla Polaków tak atrakcyjne są promocje, to można też w tym czasie trafić na nieuczciwych sprzedawców, którzy wcale żadnych okazji nam nie oferują, a faktycznie podnoszą ceny? Jak często można się spotkać z takimi przykładami manipulacji cenowej?

AG: To jest gorący temat. Rzeczywiście z takim postępowaniem sprzedawców można się spotkać od czasu do czasu. W internecie pełno jest przykładów, kiedy ktoś pod naklejką z obniżką znalazł starą cenę, z której wynikało, że ta obniżka wcale obniżką nie jest. Ale to jest raczej domena przedświątecznych promocji, kiedy wiadomo, że i tak i tak musimy kupić prezenty, a nie będziemy aż tak dokładnie patrzeć, bo nie mamy do tego głowy i czasu. Wydaje mi się też, że to zjawisko jest bardziej nagłośnione niż faktycznie występuje. Natomiast teraz to jest okres faktycznego sprzedawania towaru i robienia miejsca dla nowych kolekcji, nowej oferty w nowym roku.

NG: To, co jednak grozi nam z pewnością to wiele nieprzemyślanych i nieracjonalnych zakupów dokonywanych pod wpływem chwili. Pytanie na co zwracać uwagę, jak kuszą nas i w jaki sposób sklepy, żeby rzeczywiście jak najwięcej wydawać i w jaki sposób się tego wystrzegać i kupować racjonalnie?

AG: Często, kiedy rozmawiamy o takich nieprzemyślanych zakupach, słyszymy taką odpowiedź: „no kupiłem, kupiłam, bo było tanio.” Więc przede wszystkim kupujmy w przemyślany sposób, zastanówmy się co nam rzeczywiście jest potrzebne i to, że coś jest tanio, że coś jest przecenione o 50 czy więcej procent to jeszcze nie jest argument, żeby to natychmiast kupować. Zastanówmy się, czy to nam się faktycznie przyda, czy mamy na to miejsce, czy będziemy tego używać, czy w tym chodzić. Myślmy robiąc zakupy. Innymi słowy.

NG: A co się zmieni od przyszłego roku? 1 stycznia 2020 wchodzi dyrektywa Omnibus i ona ma sprawić, że te manipulacje cenowe będą o wiele trudniejsze, jeżeli nie niemożliwe. Czy ta zmiana w prawie będzie skuteczna? Czego się spodziewać?

AG: Przede wszystkim polski konsument bardzo uważnie patrzy na cenę i jestem absolutnie przekonana, że historia cen dostępna zgodnie z tą dyrektywą będzie przez klientów studiowana. Na pewno manipulacje cenami i manipulacje promocjami będą trudniejsze, ale też wiemy, że handel jest dość kreatywny, jeśli chodzi o to, żeby klientów skusić. Kusi nie tylko obniżkami, kusi dodatkowymi produktami, kusi jakimiś specjalnymi okazjami czy samym wystrojem sklepów. Więc ponownie: jeśli chcemy mieć trafione zakupy, róbmy je w przemyślany sposób.

NG: Jeszcze na koniec przypomnijmy, jakie konsument ma prawa, jeżeli rzeczywiście dokonał zakupu pod wpływem chwili. No i tak naprawdę tego produktu nie potrzebuje. Albo jeżeli dostał prezent, który właściwie mu się nie przyda, albo jest w złym rozmiarze.

AG: Jeżeli to jest produkt kupiony w internecie, tak jak było to pokazane w materiale przed rozmową, konsument ma prawo taki produkt zwrócić, i w ciągu 14 dni nie musi się z tego tłumaczyć. Inaczej jest z produktem kupionym w sklepie stacjonarnym, gdzie mógł teoretycznie przynajmniej obejrzeć, przymierzyć i się zastanowić czy rzeczywiście tego potrzebuje. Z prezentami jednak jest sytuacja taka, że osoba obdarowana nie miała wpływu na tę decyzję. W przypadku niewłaściwego rozmiaru większość sklepów oferuje możliwość wymiany, pod warunkiem, że ten właściwy rozmiar jest jeszcze dostępny. Generalnie sklepy mają różną politykę w tym zakresie i to już zależy wyłącznie od polityki sklepu.

NG: A mają prawo nam odmówić?

AG: Mogą nam odmówić przy zakupie w sklepie stacjonarnym. Jedyną przesłanką do zwrotu jest reklamacja i produkt niezgodny z opisem czy posiadający jakieś ukryte wady.

NG: Dziękuję pięknie za rozmowę. Moim i Państwa gościem była Agnieszka Górnicka, prezes Zarządu Agencji Inquiry. Dziękuję bardzo.

AG: Dziękuję Państwu.


Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 9,9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

CZAS POŚWIĄTECZNYCH WYPRZEDAŻY. NA PEWNO OKAZJE TO OKAZJE? (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

CENY

Rafineryjna marża Orlenu znowu rośnie.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym że nastąpił trzeci z rzędu spadek rocznej dynamiki cen konsumpcyjnych i Inflacja HICP w strefie euro wyniosła osiem i pół procent rok...

INNE

Inflacja w Turcji wyhamowuje już drugi miesiąc.

USA

Bezrobocie w USA najniższe od 1969 roku. Pierwszy miesiąc 2023 roku przyniósł gigantyczny wzrost liczby etatów.

%d bloggers like this: