MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Czy Centralny Port Komunikacyjny powstanie i w jakim kształcie? Z nami jest Maciej Lasek, sekretarz stanu i pełnomocnik rządu do spraw CPK. Dzień dobry Panie ministrze, Witam w BIZNES24.
MACIEJ, LASEK, MINISTERSTWO FUNDUSZY I POLITYKI REGIONALNEJ: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Za pół roku ma być gotowy raport z audytu tego projektu. Na jakie pytania ma odpowiedzieć ten raport?
ML: Przede wszystkim raport z audytu będzie pojawiał się tak jakby etapami, czyli nie chcielibyśmy, żeby czekać na kompletny wynik audytu tylko te elementy, które będą kończone, a to będzie taki raport wielowątkowy, żeby pojawiały się wcześniej i żebyśmy komunikowali wyniki tego raportu wcześniej tak, żeby ewentualnie móc też podejmować konkretne decyzje.
Tutaj nie chodzi o to, żeby cokolwiek wstrzymywać tylko żeby realizować to zgodnie z tym, co można zrobić albo, co się opłaca zrobić. Dzisiaj jest sporo pytań, choćby, jeżeli chodzi o kolej czy poszczególne „szprychy”, czy na poszczególnych kierunkach. Ten czas, w którym pociągi będą jeździły szybciej w stosunku do tych czasów, które są dzisiaj realizowane, czy to będzie się opłacało, żeby zainwestować od kilku do kilkunastu miliardów złotych.
Wszyscy chyba to rozumieją, że jeżeli czas przejazdu z jednego miasta do drugiego skróci się o 15 minut, a cała inwestycja ma kosztować powiedzmy 8-10 miliardów złotych w tym zakresie, to jest to pewnego rodzaju dyskusyjna inwestycja…
MD: Panie ministrze. Pytań w przypadku projektu CPK jest naprawdę bardzo, bardzo dużo. Jakich tematów na sam początek Pan oczekuje? Powiedział Pan, że będą one znane etapami, więc proszę powiedzieć, jakie będą pierwsze etapy, jakie terminy pierwszych tematów, na które ma odpowiedzieć cząstkowo raport?
ML: Po pierwsze zakres tematyczny audytu jest w tej chwili już przedstawiony na stronie spółki. Mogą się zgłaszać w poszczególnych etapach prac czy do poszczególnych etapów pracy, firmy. Niedługo będzie ogłoszony nabór na realizację tego audytu. To jest sam początek lutego, czyli o ile dobrze pamiętam, gdzieś w połowie czy pod koniec, chyba pod koniec przyszłego tygodnia jest wyznaczony koniec tego terminu zgłaszania wniosków. Ale będziemy sprawdzali podejmowanie decyzji.
Będziemy sprawdzali, które elementy projektu mają uzasadnienie, jak wyglądają harmonogramy, czy te harmonogramy są realne, czy nie są realne. No, jeżeli mówimy o takim lotnisku, które tutaj w naszym tle gdzieś pojawia się w tej chwili i że to lotnisko ma powstać za cztery lata, czyli w ciągu 4 lat w miejscu, gdzie w tej chwili jest w pewnym sensie szczere pole, a nawet nie, bo jeszcze są domy mieszkańców, którzy tam gospodarują czy mieszkają, to można powiedzieć, że to jest harmonogram dość mało realny. Więc to jest też jeden z elementów, ale też jak były wydawane pieniądze do tej pory, no a spółka wydała około czterech miliardów złotych w tej chwili.
MD: No właśnie. Czy wiemy, ile pieniędzy już wydano i jaki jest aktualny kosztorys tego projektu?
MD: To jest zawsze trudne pytanie, ponieważ jak pół roku temu zadałem to pytanie poprzedniemu pełnomocnikowi, to on powiedział, że tak naprawdę nie wie ile ten projekt będzie kosztował. Do 2030 roku przeznaczonych jest, czy przewidzianych jest do wydania 155 miliardów złotych, z czego siedemdziesiąt parę miliardów na inwestycje lotniskową wraz z inwestycjami takimi niezbędnymi, które są na tym lotnisku, to oczywiście jeszcze nie włącza nam kolei w to, bo na kolej przewidziane jest kolejne chyba 60 miliardów złotych w tym czasie plus 17 miliardów złotych na inwestycje stowarzyszone. Czyli 155 miliardów przewidziane jest do wydania w latach 2024-2030.
No i choćby już te kwoty są dość dyskusyjne, bo jak rozmawiam ze specjalistami ze strony spółki z wewnątrz spółki, to oni już dzisiaj mówią, że niektóre inwestycje, które były wpisane w tym projekcie do 2030 roku praktycznie nie mają szans powstać w tej dekadzie. Prawdopodobnie będą w kolejnej dekadzie powstawały, jeżeliby miały w tym kształcie powstać.
Że jeżeli mówimy o kolei dużych prędkości, która miałaby łączyć lotnisko w Baranowie, które tak, jak powiedziałem, nasi poprzednicy powiedzieli, że będzie w 2028 roku już działało operacyjnie, a to kolejarze mówią: no nie no, po roku 2030, może 2032 albo później będzie połączone to lotnisko koleją dużych prędkości dopiero między Warszawą a Łodzią i to tą pierwszą „szprychą”. Więc to są takie pytania…
MD: Były prezes Piotr Malepszak zwracał uwagę na to, że ten komponent kolejowy czy harmonogram jego realizacji jest nierealny. Ale co z tymi inwestycjami, czy z tymi przetargami, które są już w trakcie, np. tunel – podłódzki tunel kolei dużych prędkości – czy on będzie realizowany niezależnie od wyniku audytu?
ML: To jest element, który tak naprawdę jest tak mocno zaawansowany, że należałoby go kontynuować. Szybka kolej między Warszawą a Łodzią, a potem Wrocławiem i Poznaniem jest to inwestycja, która powinna być kontynuowana, czy dokładnie w takim kształcie, jak został zaplanowany, czy gdzieś są możliwe jakieś drobne korekty, to w tej chwili właśnie mam nadzieję, że odpowie nam na to audyt i dyskusje z inżynierami, którzy biorą udział w tym projekcie.
Natomiast sam tunel pod Łodzią jest już takim elementem, który się wpisał w ten obszar inwestycji związanych nazwijmy go z Centralnym Portem Komunikacyjnym. I ten tunel dużych prędkości, bo może Państwo nie wiecie – to jest kontynuacja przecież toru kolejowego od Łodzi Fabrycznej i przebicie się dalej na zachód moim zdaniem ma sens, ma uzasadnienie i ta inwestycja będzie kontynuowana. Zwłaszcza, że dzisiaj choćby na trasie Wrocław-Warszawa ten czas przejazdu koleją no można powiedzieć bardziej pasuje do poprzedniego wieku i to gdzieś pewnie do początku niż do XXI wieku. W tej chwili kolej na tej trasie przejeżdża w cztery godziny.
MD: Panie ministrze. Uczestnicy wirtualnej debaty, (którą też prześledziłem przed naszą rozmową) na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego, (bardzo gorącej debaty) narzekają na Pana milczenie i podobno niechęć do podjęcia debaty z nimi. Dlaczego przyjął Pan taką postawę?
ML: Ja myślę, że to jest zupełnie zrozumiałe. Jeżeli mówimy o podejmowaniu decyzji, co do inwestycji, która ma kosztować i w większości być sfinansowana z budżetu z długu, ale to też de facto z budżetu to to, czy budujemy w ten czy w inny sposób, nie powinno być elementem… Znaczy może nie powinna ta decyzja być oparta o debatę medialną między ekspertami, pseudoekspertami, ludźmi, którzy nigdy się tym nie zajmowali, ale teraz aspirują do roli ekspertów, tylko na twardym rachunku ekonomicznym, prognozach, dyskusji z inżynierami.
Ja myślę, że żaden z nas nie chciałby żeby coś, co będzie nam obciążało budżet i zmieniało albo wpływało na sytuację gospodarczą państwa – podejmowana taka decyzja na podstawie dyskusji w mediach czy dyskusji, którą media przedstawiają między iloma tam osobami. To jest tak trochę, jak z badaniem wypadków lotniczych. Nie prowadzi się tego poprzez debatę medialną, tylko przez pracę ekspertów. I ponieważ mi to powierzono nadzór nad tym, jeżeli mówimy o Skarb Państwa, czyli o właściciela, to w ten sposób to realizuję. Myślę, że takim elementem w dyskusji powinna być dyskusja ekspertów, takich, którzy się wypowiedzą, a jedni są zwolennikami, inni są przeciwnikami.
MD: Panie ministrze, bardzo dziękuję Panu za rozmowę. Mam nadzieję, że jedną z, wielu, którą będziemy mogli, chociażby żeby zaspokoić tę ciekawość, która płynie ze strony widzów przeprowadzić. Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego był naszym gościem. Dziękuję pięknie. Dobrego tygodnia.
ML: Bardzo dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV