Według danych UCE Research ( JU SI II)), Hiper-Com Poland i Grupy BLIX, liczba promocji w I półroczu tego roku spadła o ponad 12% w porównaniu z rokiem poprzednim. Wszystkie największe formaty na rynku zanotowały spadki.
Największy spadek, bo aż 22%, odnotowano w sklepach RTV/AGD. Hipermarkety, drogerie i apteki również zaliczyły duże spadki ilości promocji, odpowiednio o 15%, i 13%. Dalej w zestawieniu widzimy sieci typu żabka, dyskonty, supermarkety oraz cash&carry, które także odnotowały spadki między 6 a 10%.
Skąd takie ograniczenie promocji? Analitycy wskazują kilka powodów. Po pierwsze, wzrost kosztów druku i dystrybucji gazetek papierowych. Po drugie, rosnące zmiany w strategiach marketingowych sieci handlowych, które skupiają się coraz bardziej na cyfrowych kanałach reklamowych, uznanych za bardziej efektywne kosztowo i mające większy zasięg.
Inflacja również odegrała kluczową rolę, wymuszając na sieciach dodatkowe oszczędności, które w rezultacie przerzucono na konsumentów w postaci mniejszej ilości promocji.
Analitycy z UCE (JU SI II) Research zwracają uwagę, że dwucyfrowy spadek promocji wciąż jest mocno odczuwalny przez konsumentów, którzy są przyzwyczajeni do promocji, szczególnie w czasach wysokiej inflacji.
Mimo to, prognozy są optymistyczne, jeśli inflacja dalej będzie spadać w IV kwartale br. sieci handlowe zwiększą liczbę akcji promocyjnych.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV