Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

BIZNES24

TRANSKRYPCJA WYWIADU

COMARCH RUSZA Z PLATFORMĄ E-COMMERCE (ROZMOWA)

O tym jakie są plany Comarchu po przyszłym wejściu w usługi e-commerce rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 ze Zbigniewem Rymarczykiem, wiceprezesem Comarch s.a.

COMARCH RUSZA Z PLATFORMĄ E-COMMERCE (ROZMOWA)
Comarch s.a.

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Comarch wchodzi w e-commerce. Należąca do spółki platforma sprzedażowa wszystko.pl rozpoczęła w sierpniu rejestrację dla sprzedawców, a w grudniu ma być dostępna dla konsumentów. Krakowska firma patrzy na inwestycję długoterminowo. W pierwszych latach będzie stawiała na budowę skali projektu. Z nami jest Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes zarządu firmy Comarch. Dzień dobry, Panie prezesie.

ZBIGNIEW RYMARCZYK, WICEPREZES COMARCH S.A.: Dzień dobry, witam Państwa.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Rzucacie rękawicę gigantom: Allegro, Shoppee, Amazonowi, Alibabie… Czym chcecie konkurować z takimi… Goliatami?

ZR: Mówiąc od strony sprzedających, chcemy zaproponować przedsiębiorcom przynajmniej przez pierwsze kilka lat bezpłatne możliwości wystawienia swoich towarów i bezpłatną ich sprzedaż na naszej platformie bez żadnych opłat, bez żadnych abonamentów od strony konsumenta.

MD: 2, 4, 5 czy 10 lat?

ZR: To bardziej kilka lat. 2 – 4 lata. Zobaczymy jak też serwis będzie się rozwijał, jaka będzie reakcja rynku i też zobaczymy, jak przez ten czas się rynek e-commerce zmienia, dlatego że rynek będzie się bardzo dynamicznie zmienia, więc te wszystkie uwarunkowania mogą być za te 3 – 4 lata zupełnie inne.

MD: Rozumiem. Jaki poziom rynku chcecie po tych dwóch, czterech latach osiągnąć?

COMARCH RUSZA Z PLATFORMĄ E-COMMERCE (ROZMOWA)

ZR: Oczywiście nie jest tak, że my nagle wejdziemy na rynek, który już jest ustanowiony. I ten rynek z rewolucjonizujemy w tym sensie, że np. pokonamy Allegro. To jest może nie niemożliwe, ale bardzo trudne. Natomiast dajemy sobie cel zdobycia kilka procent tego rynku. E-commerce, który jest w tym momencie zagospodarowany przez platformę e-commerce typu Allegro, czy Amazon. Te platformy kontrolują około połowę handlu internetowego, więc będziemy zadowoleni, jeżeli osiągniemy kilka procent udziału w rynku.

MD: Kilka procent udziałów w rynku planuje Comarch. To przede wszystkim zwolnienie z opłat. Ale rozumiem, że nie tylko w ten sposób chcecie osiągnąć przewagę konkurencyjną. Na pewno dokonaliście jakiejś analizy tego, co oferują Wasi konkurenci. Co jeszcze zaoferujecie, czego nie mają inni?

ZR: My serwis zbudowaliśmy kompletnie od zera w ciągu ostatnich kilku lat, więc kwestia ergonomii, wygody, zakupów. Chcemy też oczywiście` mieć jak najlepsze zaoferowanie różnego rodzaju towarami w naszym serwisie. Będziemy rozmawiać też z naszymi sprzedawcami, żeby były atrakcyjne ceny i przede wszystkim rozmawiamy z operatorami płatności, z operatorami logistycznymi, żeby oferta też cenowa tych firm była dla naszych sprzedawców atrakcyjna. Jednocześnie sami nie zamierzamy sprzedawać na tej platformie swoich towarów, a wiadomo, że w tym momencie bardzo duże koszty są tych wspomnianych opłat i prowizji, które sobie liczą obecne firmy, które zagospodarowały ten rynek, a jednocześnie wystawiają swoje towary, gdzie wtedy oczywiście same siebie nie obciążają tymi prowizjami. W związku z tym to powoduje, że sprzedawcy mają bardzo niską marżę albo wręcz zerową, ponieważ większość tej marży konsumują te opłaty i prowizje, które są naliczone przez tych operatorów e-commerce.

MD: W jaki sposób chcecie pomóc firmom, które uczestniczą, które będą wystawiały się na tej platformie? A może rezygnujecie ze wsparcia na poziomie logistyki? (Takie wsparcie, przypomnę oferują te największe platformy.)

ZR: W początkowym etapie nie będziemy oferować żadnego wsparcia logistycznego. Poza tym, że podpisaliśmy umowy, czy finalizujemy umowy z bardzo dużymi i dobrymi operatorami logistycznymi. Więc to wsparcie będzie poprzez to, że będziemy mieli bardzo dobre warunki finansowe ze strony tych operatorów. Natomiast sama logistyka, czyli ta ostatnia mila, będzie realizowana przez naszych sprzedawców. My sami w początkowym etapie nie planujemy budowy własnego magazynu.

MD: Ok. Na razie nie. Czy planujecie wejście na inne rynki poza Polskę? Tak, jak Comarch działa na innych rynkach?

ZR: Nie. Też wie pan, oczywiście to jest bardzo ambitne i ciekawe zadanie, żeby wychodzić za granicę z tą ofertą. Ale nawet Allegro, które próbowało swoich sił na rynku niemieckim, musiało się z tego rynku wycofać. Więc my widzimy przewagę w tym, że mamy 100 tys. firm, które już z naszego oprogramowania w Polsce korzystają. To są głównie firmy handlowe, z nimi mamy współpracę od bardzo często kilku, a nawet kilkudziesięciu lat, więc tu widzimy swoją przewagę poprzez to, że mamy te relacje biznesowe ze sprzedawcami zbudowane, w związku z tym chcemy się koncentrować na rynku polskim. Również marka Comarch jest najlepiej znana w Polsce, najmocniej rozpoznawalna. To też gwarantuje bezpieczeństwo i wiarygodność tego serwisu zarówno od strony sprzedawców, jak i kupujących. Więc chcemy się koncentrować na rynku polskim.

MD: Czy w takim razie będziecie wymagać od sprzedawców, którzy wystawiać się będą na waszej platformie lojalności tylko dla waszej platformy, wyłączności?

ZR: Nie. Oczywiście nie będziemy tej lojalności wymagać. Co więcej, nie chcemy ograniczać sprzedawców do tego, że muszą mieć nasze oprogramowanie ERP, czy oprogramowanie finansowo-księgowe. Serwis jest otwarty dla wszystkich przedsiębiorców. Mogą się logować za pomocą platformy BaseLinker, za pomocą API, które mamy wystawione w naszym serwisie bezpośrednio z naszych systemów, czy ręcznie wystawiać swoje towary na tej platformie. Handel internetowy jest handlem wielokanałowym, więc ci przedsiębiorcy nie tylko nie mogą się ograniczać, ale wręcz muszą być obecni zarówno na Allegro, jak i na Amazonie. Powinni mieć własne sklepy internetowe i powinni być w naszym serwisie dlatego, że konsument może bardzo łatwo się przełączyć przeglądarce internetowej z jednego serwisu w drugi. I tu będzie decydujący poziom obsługi. Bezpieczeństwo? Oczywiście ceny są bardzo ważne, ale też ergonomia i wygoda dokonywania zakupów. Tak jak wspomniałem wcześniej – ten serwis budujemy od początku, więc bardzo dużą wagę przywiązujemy do ergonomii, wygody dokonywania zakupów. I tu też widzimy swoją przewagę nad tym, co w tym momencie oferowane w internecie.

MD: Bardzo dziękuję. Zbigniew Rymarczyk, wiceprezes firmy Comarch, był naszym gościem. Przypomnę: wszystko.pl dla klientów wystartuje w grudniu. Bardzo dziękuję za rozmowę.

ZR: Dziękuję również.


Informacje dla inwestorów – przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 9,9 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę BIZNES24.TV

COMARCH RUSZA Z PLATFORMĄ E-COMMERCE (ROZMOWA)

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O cenach żywności rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Marianem Owerko, prezesem i założycielem Bakallandu.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jaki wpływ mają rosnące ceny energii na sektor MŚP rozmawiała Natalia Gorzelnik z BIZNES24 z Adamem Abramowiczem, rzecznikiem MŚP.

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O kondycji przemysłu w Polsce i Europie, zwłaszcza w branży automotive rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Małgorzatą Bieniaszewską, właścicielką firmy MB Pneumatyka oraz...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jak udało się osiągnąć tak dobre wyniki grupie kapitałowej TIM s.a. rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Piotrem Tokarczukiem, członkiem zarządu grupy...

Copyright © 2021-2022 BIZNES24 sp. z o.o.

%d bloggers like this: