Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

CO SIĘ DZIEJE W PRZEMYŚLE I PRODUKCJI NACZEP TRANSPORTOWYCH (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Przenosimy się do przemysłu, bowiem miniony rok przyniósł wyraźne odbicie w produkcji samochodów ciężarowych. Wraz z ciągnikami drogowymi do ciągnięcia naczep ona wzrosła o 29% do ponad 223 tysięcy sztuk. Czy to jest efekt bazy, czy faktyczne ożywienie w tym sektorze przemysłu? Agata Duliniec, prezes GT Trailers jest z nami. Dzień dobry.

AGATA DULINIEC, PREZES GT TRAILERS: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Pani Prezes. Jak wygląda sytuacja na rynku produkcji naczep, kluczowego elementu potrzebnego do sprawnego handlu międzynarodowego? Mamy faktycznie to odbicie. Czy to jest efekt bazy? A może ożywienie dotarło do tego sektora przemysłu?

AD: Jeżeli patrzymy tutaj konkretnie na rynek naczep i przyczep ciężarowych powyżej trzech i pół tony, czyli ten sektor, który ja reprezentuję – to tutaj po 11 miesiącach spadków, licząc od lutego 2022, styczeń przyniósł pewne ożywienie patrząc miesiąc do miesiąca, niestety rok do roku nie. I niestety, ale w lutym również widzieliśmy mniejszą liczbę rejestracji nowych przyczep i naczep ciężarowych powyżej 3,5 tony. I tak jak ubiegły rok – cały 2022 zamknął się wynikiem na minusie i to było około -13%, tak w tej chwili, po dwóch miesiącach 2023 roku mamy również -7,6 z tego co pamiętam rok do roku liczby rejestracji nowych przyczep i naczep ciężarowych powyżej 3 tony.

MD: A z którego kierunku zleceń czy zamówień spadek jest najgłębszy?

CO SIĘ DZIEJE W PRZEMYŚLE I PRODUKCJI NACZEP TRANSPORTOWYCH (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

AD: Powiedziałabym tak, że biorąc pod uwagę, biorąc pod uwagę dobra takie jak dobra żywnościowe, które są przewożone głównie chłodniami, to tutaj możemy powiedzieć, że spadek rejestracji wynika bardziej z tego, że firmy, które się specjalizują w dostarczaniu chłodni, nie były w stanie zaspokoić tak dużego popytu, czyli tutaj podaż nie nadążała. Natomiast jeżeli chodzi o wszystkie pozostałe zestawy, które są do bardziej uniwersalnych produktów i towarów, to tutaj widzimy spadek.

On jest wywołany często też tym, że producenci samochodów ciężarowych, którzy z jednej strony w czasie koronawirusa mieli bardzo duże ograniczenia w produkcji i notowali spadki po stronie podażowej w kolejnym roku w momencie, kiedy były problemy z półprzewodnikami, kiedy borykaliśmy się z zaburzeniami w łańcuchach dostaw -tutaj również podaż nie nadążała za wysokim popytem. Natomiast wojna tutaj w niczym nie pomogła dlatego, że kilka dużych firm produkujących ciężarówki miało zlokalizowane swoje fabryki komponentów wiązek elektrycznych na Ukrainie.

One zostały zbombardowane i w tej chwili jesteśmy w sytuacji w której owszem, samochody ciężarowe są rejestrowane, natomiast nie w takiej konfiguracji, jak to było w latach ubiegłych. I na pewno nie pomaga temu też fakt, że są wstrzymane w jakiś sposób i wyczekiwane wszelkie inwestycje infrastrukturalne, inwestycje drogowe dlatego, że samochody ciężarowe, które są przeznaczone np. do budowy dróg czy do budowy właśnie nowych tego typu dużych inwestycji, no to w tej chwili również widać naprawdę wyraźne spadki w ilości rejestrowanych podwozi w tym zakresie.

MD: No nie są to optymistyczne informacje, które od Pani słyszymy. Czy w takim razie, mimo tych wszystkich złych danych, czy Pani ośmieliłby się wskazać jakiś element, który jednak daje nadzieję na odbicie? I w jakiej perspektywie?

AD: Znaczy tutaj, biorąc pod uwagę, również odwołując się do przykładu akurat naszej firmy, my powiedzieliśmy sobie w pewnym momencie, że trzeba bardzo mocno zdywersyfikować przede wszystkim rynki zbytu. I tutaj nie pod kątem nawet produktowym, tylko właśnie lokalizacyjnym. I w porę zabezpieczyliśmy się, uruchamiając większą sprzedaż właśnie na rynki zagraniczne. I tutaj kierunkiem naszym takim naturalnym, ze względu na co by nie mówić, wysoką cenę związaną z wysoką jakością tych produktów i naszym kierunkiem jest zachód Europy. I to widać zarówno w ilościach rejestracji naszych pojazdów właśnie na rynku krajowym, gdzie notujemy duży spadek, co kompletnie nie ma się do faktycznej produkcji, która jest na poziomie z poprzedniego roku. Poprzedni rok mieliśmy rekordowy, ponieważ nasze rejestracje odbywają się głównie w tej chwili na zachodzie Europy.

MD: Bardzo dziękuję, Pani prezes Agata Duliniec, prezes GT Trailers z była z nami. Udało się tę nutkę optymizmu wykrzesać. Dziękuję pięknie.

AD: Dziękuję.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

CO SIĘ DZIEJE W PRZEMYŚLE I PRODUKCJI NACZEP TRANSPORTOWYCH (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV