ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: Łączymy się z Pawłem Blajerem, naszym prawnym ekspertem redakcyjnym. Witam bardzo serdecznie. Dzień dobry.
PAWEŁ BLAJER, ADWOKAT, EKONOMISTA, SPECJALISTA PRAWA GOSPODARCZEGO, BIZNES24: Dzień dobry.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
RM: Paweł. To szybko w skrócie, co zmienia funkcjonowanie stanu klęski żywiołowej?

PB: Znaczy, bardzo dużo zmienia z punktu widzenia funkcjonowania nie tylko lokalnych mieszkańców, nie tylko lokalnych firm, ale w ogóle. Może zmienić w ogóle wszystko, co jest związane z funkcjonowaniem gospodarki przynajmniej na 30 dni.
I teraz żeby to sobie tak jakoś najprościej wyobrazić to jest trochę podobna sytuacja, jak w przypadku covidu i pojawiających się co jakiś czas rozporządzeń, które ograniczały czy to nasze funkcjonowanie, czy funkcjonowanie firm.
Tyle, że w przypadku covidu nie towarzyszyło temu wypłacenie jakiegoś odszkodowania dlatego, że te odszkodowanie dopiero pojawiło się wtedy, kiedy z taką akcją pomocy bezpośrednio przedsiębiorcom pojawił się Polski Fundusz Rozwoju ze swoim programem pomagania firmom mniejszym/większym.
Generalnie tu jest bardzo podobna sytuacja tyle, że z mocy samego tego ustanowienia stanu klęski żywiołowej będzie się należała firmom i różnym osobom poszkodowanym dodatkowa pomoc finansowa, czy pomoc finansowa plus jeszcze dodatkowe wsparcie związane z powodzią.
Więc jeśli chodzi o funkcjonowanie nas, jako obywateli i przedsiębiorców to (o dziewiątej) Rada Ministrów powinna przyjąć rozporządzenie, które konkretnie określa, jak ma wyglądać stan klęski żywiołowej w tej chwili w Polsce. Czy on ma obejmować tylko i wyłącznie zagrożone województwa, czy w ogóle całą Polskę.
Może obejmować całą Polskę i tam dokładnie będzie wskazane też co w stanie klęski żywiołowej ma funkcjonować, a co ma nie funkcjonować. Konkretnie mogą być nawet wskazane rodzaje działalności gospodarczej, które mają być zawieszone, mogą niektóre firmy mieć zabronione prowadzenie działalności, a niektóre wręcz przeciwnie – mogą być zobowiązane do nakazania prowadzenia określonej działalności.
Można także ustanowić ceny i reglamentowanie określonych produktów. Takich, które związane są czy to z tymi produktami bezpośrednio związanymi ze zwalczaniem skutków powodzi, czy też jakimiś, które pośrednio np. cenami artykułów żywnościowych. Można także określić, w jaki sposób mają być wykorzystane różne obiekty, czyli na przykład nieruchomości, także nieruchomości prywatne.
No, oczywiście można nakazać albo zakazać czy ktoś się w ogóle w tych miejscach, które związane są z powodzią, może znajdować i na jakich warunkach. Można też na przykład nakazać pracownikom administracji publicznej to w jaki sposób mają wykonywać swoją pracę. Nie muszą już wykonywać tej pracy ściśle związanej z działaniem swojego organu czy urzędu. Tylko tutaj mogą wykonywać tą pracę, która po prostu w rozporządzeniu będzie określona. Bardzo szerokie to jest działanie.
RM: Wspomniałeś o odszkodowaniach. Rozumiem, że to jest taki stan prawny, w którym na odszkodowanie można liczyć już nie tylko i wyłącznie od swojego ubezpieczyciela, ale również na jakieś takie odszkodowanie/zapomogę z tytułu strat, ze strony budżetu państwa?

PB: Dwie rzeczy tutaj są. Jedno jest takie, że mamy generalnie prawo do odszkodowania czy też naprawienia szkody za to co nam w ogóle to będzie rozporządzenie i stan klęski żywiołowej nakazywało.
A druga rzecz, że jest specjalna ustawa, która dotyczy w ogóle zwalczania skutków powodzi. Dwie rzeczy się tu pojawią. To w sumie z punktu widzenia osób poszkodowanych i poszkodowanych firm jest bardzo korzystne.
Bo z jednej strony będą mogły dostać tą kompensatę, która wynika z tego, że po prostu to prawo, które w tej chwili jest przygotowane, nakaże im w ogóle coś robić. A z drugiej strony mamy specjalną ustawę (o tej ustawie się w tej chwili mało mówi) bo premier tylko powiedział o tym, że będzie wypłata takiej pomocy doraźnej, czyli taka wypłata na przykład zasiłków jednorazowych dla osób poszkodowanych.
To nie jest całe spektrum pomocy dla osób poszkodowanych i dla poszkodowanych firm, bo jest specjalna ustawa, która poza stanem klęski żywiołowej pozwala także wypłacić pieniądze, pożyczki udzielać, w ogóle pełnego nawet naprawienia szkody tylko i wyłącznie z powodu powodzi. Tylko, że właśnie ta ustawa musi być specjalnie uruchomiona, więc myślę, że to się też powinno jakoś na godzinach okazać, że tu ta pomoc działa i ta pomoc jest w budżecie państwa zaplanowana.
Nie jest ona bardzo, powiedziałbym, obficie zapisana w projekcie budżetu na ten rok, bo to jest półtora miliarda plus 150 milionów do dyspozycji Rady Ministrów, ale tutaj zadziała od razu też z ustawy taki mechanizm, że minister finansów może w tej chwili absolutnie wszystkie wydatki zablokować, jakby chciał i w ogóle kierować pieniądze głównie na pomoc związaną z powodzią i pomoc finansową.
RM: Paweł Blajer w BIZNES24. Bardzo serdecznie dziękuję. Będziemy Państwa informować o tym, jak te sprawy od strony finansowej i organizacyjnej wyglądają. Dobrego dnia.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV