Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

CO JEST WAŻNE DLA PRACODAWCY? RAPORT MANPOWER GROUP WYJAŚNIA (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Aż 41% polskich pracodawców przy wyborze kandydata zwraca uwagę na jego takie cechy jak poczucie odpowiedzialności i rzetelność. Nieco mniej, bo 37%, wskazuje na umiejętności komunikacji, współpracy i pracę zespołową. Dla 32% firm, ważna jest kreatywność talentów. Jak pokazują dane Manpower Group, według organizacji najważniejszymi dla zwiększenia produktywności zespołów są rozwój zawodowy, pozytywna kultura pracy, oraz work-life-balance. Tyle, jeżeli chodzi o deklaracje. Z nami jest Natasza Michorzewska, ekspertka rynku pracy, menedżer ds. zatrudnienia stałego w Manpower. Dzień dobry.

NATASZA MICHORZEWSKA, MANPOWER GROUP: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Patrząc na podstawowe dane płynące z Państwa raportu, czytamy w nim, że na świecie 8 na 10 pracodawców przyznaje, że ma trudności w znalezieniu odpowiedniego kandydata do pracy. W Polsce ten poziom jest nieco niższy. To jest 7 na 10 pracodawców. Czego brakuje tym kandydatom? Twardego wykształcenia? Wiedzy, doświadczenia czy umiejętności, o których mówiliśmy na początku?

NM: Połączenia tego wszystkiego, o czym pan powiedział, czyli właśnie aktywności zawodowych wraz z pewnymi cechami osobistymi, czyli tak zwanymi kompetencjami miękkimi. To połączenie gwarantuje pracodawcom tak naprawdę sukces w prowadzeniu swoich projektów w firmach i stąd ten niedobór, bo okazuje się, że połączenie tych umiejętności zawodowych z tymi cechami miękkimi są niezwykle dzisiaj trudne.

MD: Czy najbardziej brakuje tych cech, o których powiedziałem przed chwilą, czyli odpowiedzialność, rzetelność, kreatywność, umiejętność osiągnięcia czy utrzymania w zasadzie balansu między pracą a życiem prywatnym? To są te elementy, których brakuje?

NM: Tak, dokładnie tak, jak pan wspomniał. Według badań Manpower Group faktycznie większość pracodawców wskazuje przede wszystkim na odpowiedzialność i rzetelność, czyli to wiąże się ze starannością wykonywanych zadań, ale także z dotrzymywaniem terminów, co jest niewątpliwie gwarantem sukcesu prowadzonych projektów. W kolejnej za to cesze, na którą wskazali pracodawcy jest umiejętność komunikacji i współpracy. Ale to właśnie z tego względu, że dzisiaj jednostka nie gwarantuje sukcesu. Raczej ta współpraca, umiejętność komunikacji z ludźmi z innych działów, czyli ta zespołowość, faktycznie to buduje firmę i gwarantuje sukcesy.

MD: A nie jesteśmy w stanie takich cech charakteru wytworzyć, wykształcić u pracownika?

CO JEST WAŻNE DLA PRACODAWCY? RAPORT MANPOWER GROUP WYJAŚNIA (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

NM: Pewnie jesteśmy. Natomiast to jest już proces długoletni. Także te cechy z jednej strony kandydaci pracownicy nabywają faktycznie bardzo szybko w dynamicznym środowisku pracy, ale u niektórych jest to proces bardzo powolny. Jest to sprawa bardzo, bardzo indywidualna i nasączona wieloma czynnikami takimi, jak wychowanie, szkoła, edukacja.

MD: Zastanawiam się, czy posiadanie takich cech jak odpowiedzialność, rzetelność, czy już legendarny work-life-balance, czy to są takie elementy, które mogą sprawić, że w rekrutacji do pracy możemy np. negocjować stawki płac? Czy od posiadania tych umiejętności możemy uzależniać wyższą pensję?

NM: Oczywiście, że tak. Zresztą kandydaci sami na to wskazują. Według badań Manpower Group aż 52% kandydatów ubiegających się o nową pozycję pracy wskazuje, że najważniejszym punktem cały czas jednak jest wynagrodzenie. Work-life-balance, czyli ten balans między życiem prywatnym i zawodowym oczywiście też występuje, też jest bardzo istotny dla kandydatów, ale faktycznie on znajduje się przy około 20 procentach w stosunku do 52 procent, który wskazuje jednak na te oczekiwane wyższe wynagrodzenia.

MD: Takie hasła, jak odpowiedzialność czy rzetelność to są hasła, które mają bardzo duży zasób znaczeniowy. I chyba wszyscy, którzy przeprowadzali rekrutację w ostatnim czasie wiedzą, na czym polega brak odpowiedzialności u kandydatów do pracy właśnie, szczególnie z młodszego pokolenia, którego nie chcę oskarżać, nie chcę go demonizować, ale jednak występują pewne zmiany, które są dostrzegalne w nowych falach pracowników, którzy trafiają na rynek pracy. Czego możemy spodziewać się po takich już nie wiem, która to jest generacja, która wchodzi na rynek pracy? Zetka?

NM: Tak, mówi się, że zetka. Faktycznie te zmiany społeczne one powodują i właściwie wymuszają zmiany w podejściu poprzez pracodawców. Z jednej strony to jest to, co Pan powiedział, czyli już od samej rozmowy kwalifikacyjnej, jednak takie zaskoczenie pracodawców, że ci kandydaci nie stawiają się na umówione rozmowy, to już powoduje pewną taką niepewność i związane z tym jeszcze większy nacisk właśnie na te wydawałoby się podstawowe cechy u pracownika, u człowieka, jak rzetelność i odpowiedzialność. Dlatego, że od samego początku procesów rekrutacyjnych pojawia się już to ograniczone zaufanie.

Co pracodawcy mogą z tym zrobić? Zdecydowanie kłaść nacisk na rozwój zawodowy. Zresztą wielu pracodawców, bo aż 44% deklaruje faktycznie, że chcą rozwijać swoich pracowników i że odpowiedzią na to jest to i podnoszenie kompetencji, i z drugiej strony przebranżawianie się pracowników już w firmie, ale także dbałość o ten work-life-balance, który faktycznie to młode pokolenie tym bardziej podkreśla i wskazuje. Ale przede wszystkim też pracodawcy skupiają się na jasno wyznaczonych celach i egzekwowaniu tych celów. I żeby to naświetlić i rozświetlić tą całą sytuację też pracownikowi, który dopiero wchodzi na rynek pracy.

NM: No a czasami patrząc na młodych pracowników nie wszędzie, ale jednak przydałaby się nawet resocjalizacja, taka na bardzo podstawowym poziomie… To było złośliwe, bardzo. Przepraszam, ale…

NM: …To właśnie powiedziałam.

MD: Musiałem to powiedzieć… Bardzo dziękuję Pani za rozmowę. Natasza Michorzewska, ekspertka rynku pracy, menedżer ds. zatrudnienia stałego w Manpower była naszym gościem. Bardzo Pani dziękuję za spotkanie.

NM: Dziękuję bardzo.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

CO JEST WAŻNE DLA PRACODAWCY? RAPORT MANPOWER GROUP WYJAŚNIA (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV