Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

CHINY: FESTIWAL ZAKUPÓW (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: My łączymy się z Chinami, gdzie na targach handlowych jest dr Andrzej Juchniewicz, szef biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Szanghaju. Dzień dobry Panie doktorze, gdzie Pan dokładnie jest i co tam się dzieje?


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


ANDRZEJ JUCHNIEWICZ, POLSKA AGENCJA INWESTYCJI I HANDLU W SZANGHAJU: Witam, Panie redaktorze, witam Państwa. Znajdujemy się w pięknym, pięknie zbudowanym pawilonie Polski na China International Import Expo – Sztandarowe wydarzenie poświęcone produktowym targom w Chinach. Długie targi, bo 6 dniowe. Dzisiaj ostatni dzień, więc końcówka dla zwiedzających i potencjalnych importerów i 3 polskie firmy rozmawiają z ostatnimi gośćmi. Za chwilę będziemy pakowali się i mamy nadzieję na pozytywne efekty tego wydarzenia. Mamy osiem firm z trzech głównych sektorów, tj. spożywcza, kosmetyki oraz pet food.

MD: W Chinach kończy się w zasadzie, też jutrzejszego dnia dokładnie, festiwal zakupów związany z Dniem Singla. Czy mógł Pan wytłumaczyć, czym jest to święto dość dla Polski oryginalne i nieznane?

AJ: Oczywiście. 11 listopada to nie jest Dzień Niepodległości Polski świętowany w Chinach, a 11 listopada to jest właśnie Dzień Singla, czyli największe święto zakupowe na świecie, wypromowane przez portal Alibaba i Daniela Zhanga – prezesa Alibaby. Co będzie w tym roku? Rzeczywiście, ciężko będzie to określić. Zawsze ten Dzień Singla był pewnym takim papierkiem lakmusowym gospodarki chińskiej i chińskiego konsumpcjonizmu. Niestety, po tych trzech latach pandemicznego zjazdu chińskiej gospodarki rzeczywiście ten 2003 rok, Dzień Singla będzie ciekawym wydarzeniem.

W zeszłym roku proszę pamiętać, że te dane dotyczące sprzedaży podczas całego, prawie, że miesiąca targowego i promocyjnego nawet nie zostały opublikowane, więc one były pewnie bardzo, bardzo niskie w stosunku do lat poprzednich. Miejmy nadzieję, że jednak ta konsumpcja, przynajmniej w dużych miastach i ośrodkach miejskich w Chinach, Chin Wschodnich w tym roku troszeczkę odbije. Ale tak czy inaczej, jednak widzimy znaczące spadki w eksporcie Chin, jak również w imporcie do Chin.

Myślę, że największymi beneficjentami w tym roku, jeżeli chodzi o Dzień Singla i promocję będzie prawdopodobnie turystyka, turystyka wewnętrzna i turystyka międzynarodowa, czyli hotele, restauracje. Ale jednocześnie pewnie wrócimy do tych tradycyjnych „koni sprzedażowych”, jeżeli chodzi o produkty, czy będzie to sektor FMCG, spożywczy i kosmetyki.

MD: Panie Andrzeju, powiedział Pan, że do Szanghaju zaprosiliście na targi, osiem polskich firm, czy wzięło udział 8 polskich firm. Proszę powiedzieć, jakie przewagi konkurencyjne mogą mieć polskie produkty nad innymi, które są w Chinach sprzedawane? Nie tylko chińskimi, ale również tymi z innych krajów świata? Czym mogą zdobyć portfele konsumentów chińskich?

AJ: Przede wszystkim rozmawiamy na targach i polskie firmy rozmawiają z potencjalnymi importerami i dystrybutorami. Więc dla nich liczy się po pierwsze europejska jakość, europejska marka. I to jest główny czynnik prowadzący do zakończenia dealu, czy podpisania potencjalnej umowy.

Polska jednak cały czas jest ważnym producentem, jeżeli chodzi o produkty FMCG w skali Unii Europejskiej. Jednocześnie polscy producenci wygrywają też trochę ceną, bo jeżeli porównamy cenę, do jakości danego produktu, to oczywiście tutaj polski producent, importer będzie na wygranej pozycji.

Równocześnie chińscy konsumenci, jak również chińscy importerzy i dystrybutorzy poszukują pewnych nowinek i w tym też doskonale wpisują się polscy producenci i eksporterzy, mając doskonałe parki maszynowe, ciekawy projekt, ciekawe opakowanie i pewne nowinki produktowe, które w tej chwili mogłyby być ciekawym produktem dla niezwykle wymagającego chińskiego klienta. Więc to jest to, na czym polski producent i polski eksport może wygrać. Jeżeli odpowiednio też wypromuje swój produkt.

MD: A co jeżeli chodzi o logistykę dostaw do Chin? Czy ona nie stanowi problemu? W ostatnim czasie słyszeliśmy o problemach związanych np. z przeładunkami towarów, np. w Porcie Gdańsk, ale nie tylko. Wiemy, że wojna w Ukrainie również utrudniła transport kolejowy na niektórych szlakach. Czy tu nie ma jakichś większych przestojów?

CHINY: FESTIWAL ZAKUPÓW (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

AJ: Nie, w mojej opinii logistyka nie stanowi większego problemu. Oczywiście całe szczęście, że nie ma już tak wysokich cen, jak było to w 2022 roku. Wróciliśmy i cała logistyka wróciła do poziomów sprzed pandemii, de facto. Więc, jeżeli chodzi o transport morski, ten najtańszy, jak również transport kolejowy na Nowym Jedwabnym Szlaku z Polski do Chin jak najbardziej jest możliwy.

Oczywiście, jeżeli chodzi o transport kolejowy te trasy nie są już tak częste jak w latach poprzednich, ale jednocześnie polscy eksporterzy jednak wysyłają towary, które są bardziej marżowe koleją. Tym bardziej, jeżeli chodzi o transport morski tu nie ma na chwilę obecną żadnych wąskich gardeł, nie ma problemu z transportem bezpośrednio do dużych miast.

Pamiętajmy, że ta sprawa obostrzeń covidowych w Chinach została definitywnie zamknięta w grudniu, czy na przełomie grudnia i stycznia tego roku, więc też nie ma ani kontroli na granicach pod względem przyjazdu osób i kontroli covidowych produktów i tutaj nie stanowi już większego problemu, czy to już transport morski, czy transport kolejowy.

MD: A ja przypominam Państwu również, że transport z Polski do Chin zawsze jest nieco tańszy niż z Chin do Polski, bo kontenery muszą w końcu wracać, aby potem być ponownie wykorzystywane. Na koniec jeszcze pytanie: Powiedział Pan o nowinkach. Ciekaw jestem, czy coś szczególnie… może, ale może Pan wymienić nazwę producenta, coś, co szczególnie spodobało się chińskim importerom na polskim stoisku.

AJ: Moim zdaniem języczkiem u wagi w tym roku rzeczywiście jest jedna firma, która produkuje pet food. Jest to też nowa dziedzina, w której polscy producenci idealnie mogliby się znaleźć w szczególności w Chinach oraz Azji Wschodniej.

Że od lipca czy sierpnia jest możliwość potencjalnego eksportu produktów pet foodowych na rynek chiński. Firmy polskie muszą zarejestrować się, został podpisany protokół międzypaństwowy, który de facto otwiera drogę na eksport na rynek Chin. W tej chwili polscy producenci muszą zarejestrować się w GIS-ie oraz w chińskich urzędach. Jest to droga do przejścia, ale jednocześnie ten rynek dla nas się otwiera. Zorganizowaliśmy w sierpniu targi Pet Fair Asia, też z pięcioma polskimi producentami na rynku chińskim. Mam nadzieję, że to będzie kolejny, ciekawy sektor dla polskich producentów i polskich eksporterów.

MD: A więc karma dla zwierząt, jak Państwo słyszeli, może być hitem eksportowym Polski również na Dalekim Wschodzie. Bardzo dziękuję Panie doktorze za rozmowę. Dr Andrzej Juchniewicz, szef biura Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Szanghaju prosto z targów, które się właśnie kończą był naszym gościem. Dziękuję pięknie.
 
AJ: Serdecznie dziękuję.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

CHINY: FESTIWAL ZAKUPÓW (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV



Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

CHINY: FESTIWAL ZAKUPÓW (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV