CoPilot – amerykańska firma, która specjalizuje się w analizie cen aut w USA i sprzedawaniu dealerom informacji o tych cenach – donosi, że cena używanych jednorocznych spadła w porównaniu do początku stycznia o 2.1procent. Najbardziej staniały auta dwuletnie – o 4.4 procent. Ceny aut trzyletnich są niższe, niż na początku roku o o około 2.5 procent tańsze.
Ceny używanych aut zaczęły spadać – z bardzo wysokiego konia
Ale do normalizacji rynku używanych aut wciąż daleko. Według danych serwisu Statista w 2020 i 2019 roku w USA sprzedano poniżej 30 milionów osobowych aut (do osobowych w tej statystyce zaliczane są również pół-ciężarowe picku-upy). To w sumie o około 5 milionów mniej, niż wynikałoby ze średniej rocznej sprzedaży samochodów z poprzednich 5 lat. Z tych danych analitycy wyciągają wniosek, że do zrównoważenia rynku tylko w Stanach Zjednoczonych brakuje właśnie około 5 milionów nowych aut.
CoPilot monitoruje nie tylko ceny, ale również liczbę aut stojących na należących do sprzedawców aut placach. I tutaj płynące z tej tabeli są bardziej optymistyczne, niż nawet dane o cenach. W ciągu zaledwie miesiąca zapasy sprzedawców aut powiększyły sie o 15 procent w przypadku aut trzyletnich i o aż ponad 1/5 w przypadku aut dwuletnich.
Brak nowych aut spowodował, że klienci rzucili się na używane-prawie nowe. Przed pandemią średnia cena 3-letniego auta w USA wynosiła ok. 27 tys. dolarów – czyli 60 procent średniej ceny nowych samochodów kupowanych u dealerów. W końcy 2021 roku – po 50-ciprocentowych wzrostach cen używanych samochodów – za 3-letnie auto płaci się średnio 86 procent ceny nowego samochodu – wynika z wyliczeń BIZNES24 na podstawie danych CoPilot.
Dlaczego używane auta są drogie
Producenci nie są w stanie dostarczyć nowych aut, ponieważ mają problem z zakupem mikroprocesorów. W typowym aucie – w zależności od standardu wyposażenia – montowanych jest ich od ok. 50 do nawet 150. Sterują m.in. klimatyzacją, radiem, czy automatycznym włączeniem wycieraczek. Ale ponieważ mikroprocesory stosowane w autach należą do prostych rozwiązań o niskiej marży dla producenta – kiedy na rynku półprzewodników pojawiły się braki – te linie produktów najszybciej padły ich ofiarami. Producenci mikroprocesorów wolą bowiem produkować półprzewodniki dla branż, które płacą lepiej, niż samochodowa – czyli np. dla automatyki przemysłowej.
5-milionowy deficyt nowych aut w USA to dla konsumentów w Europie – w tym Polsce – o tyle zła wiadomość, że producenci w pierwszej kolejności wolą sprzedawać samochody w USA. Dzięki m.in. niskiemu opodatkowaniu i niższym wymogom dotyczącym ekologii niż w Unii Europejskiej – marże producentów osiągane w USA są wyższe, niż w Europie.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV