Connect with us

Miło cię widzieć. Napisz, czego szukasz!

TRANSKRYPCJA WYWIADU

CENY SAMOCHODÓW PRZED WAKACJAMI. JAK NAJKORZYSTNIEJ KUPIĆ SAMOCHÓD? (ROZMOWA)

O rynku samochodowym rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Łukaszem Domańskim, prezesem Carsmile.

CENY SAMOCHODÓW PRZED WAKACJAMI. JAK NAJKORZYSTNIEJ KUPIĆ SAMOCHÓD? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES 24: Przenosimy się teraz na rynek samochodowy i rynek aut, ponieważ Polacy chętnie kupują auta właśnie w okresie wakacyjnym, do którego się teraz zbliżamy. Jak zmieniają się ceny na tym rynku? O tym porozmawiam z Łukaszem Domańskim, prezesem Carsmile. Dzień dobry.

ŁUKASZ DOMAŃSKI, CARSMILE: Dzień dobry. Witam pana, witam Państwa.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Panie Prezesie, które podmioty, jakie grupy klientów są teraz tymi rozgrywającymi na rynku samochodów?

ŁD: Wydaje się, że niezmiennie przedsiębiorcy są tą grupą, którą rozgrywa sytuacja na rynku samochodów, ponieważ jak to zwykle bywa ponad 70% samochodów rejestrowanych w Polsce rejestrowanych jest przez przedsiębiorców. Co może warto dodać, patrząc z perspektywy zmienności na tym rynku i tego jak on wygląda, jednocześnie ta grupa jest najbardziej zmienną grupą, ponieważ patrząc z perspektywy klienta indywidualnego i rejestracji, które są dokonywane przez klienta indywidualnego, ta grupa jest powiedziałbym stabilna i poziom rejestracji samochodów dla tego typu klienta waha się w przedziale 10-12 tysięcy samochodów miesięcznie przy powiedzmy około 30-40 tysiącach rejestracji miesięcznie ogółem.

MD: To teraz powiedzmy o tym jak w ogóle wygląda rynek sprzedaży samochodów, tych używanych i tych nowych z salonów samochodowych. Czy widzimy jakieś zmiany w stosunku do bardzo słabych ostatnich kilkunastu miesięcy?

ŁD: Rynek powiedziałbym, że jest obecnie w dość ciekawym miejscu, bo z jednej strony patrząc na wyniki rejestracji widzimy comiesięczne wzrosty. Jeżeli porównamy się do roku poprzedniego, jedynie miesiąc kwiecień był takim miesiącem, w którym te wzrosty nie były spektakularne.

Natomiast odnosząc się do roku 2019, który był w Polsce rekordowym rokiem pod względem liczby rejestracji, daleko nam jeszcze do tych wyników. To, co się zmieniło i to co możemy powiedzieć śmiało dzisiaj to fakt, że znacząco skrócił się czas oczekiwania na samochód. To nie jest już sytuacja, którą obserwowaliśmy po covidzie i w początkowym etapie wojny na Ukrainie, gdzie te czasy były bardzo długie, a część samochodów nie dojeżdżała, te samochody były niedostępne.

Dzisiaj powiedziałbym, że dla rynku i dla dostawców samochodów, dla dealerów wyzwaniem jest jednak klient i popyt. I to też jest widoczna sytuacja. Rynek jest podzielony na dwie części i część rynku dostrzega już powiedzmy, spadek zamówień i stara się prowadzić aktywną politykę. Część rynku wydaje się albo nie dostrzegać jeszcze tego, albo mieć nieco spóźnioną reakcję, ponieważ nie widać znaczących zmian w polityce rabatowej tego segmentu.

MD: Jako przedsiębiorca jak teraz najtaniej mógłbym kupić samochód? Jaka forma finansowania tej inwestycji jest najkorzystniejsza dla przedsiębiorców, właśnie?

ŁD: Wciąż popularne pozostają dwie formy finansowania, czyli leasing. Wydaje się, że jest to najpopularniejsza, najlepiej znana i taka powszechna forma finansowania zakupu samochodów przed przez przedsiębiorców. Wynika to z korzyści podatkowych, które możemy osiągać. Druga forma jest to wynajem. To zależy od tego co chcemy zrobić z samochodem po okresie użytkowania, jakie mamy plany, jak długo chcemy użytkować ten samochód. Natomiast leasing i wynajem są takimi najbardziej popularnymi formami finansowania zakupu nowych samochodów, jak również samochodów używanych.

MD: Ile kosztują najpopularniejsze modele?

CENY SAMOCHODÓW PRZED WAKACJAMI. JAK NAJKORZYSTNIEJ KUPIĆ SAMOCHÓD? (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

ŁD: Dziś do czynienia mamy z taką sytuacją na rynku samochodów, gdzie obserwowaliśmy znaczące wzrosty cen w tym segmencie. Średnia wartość katalogowa nowego samochodu sięga już blisko 170 tysięcy złotych, więc te wzrosty były dość znaczące. I rynek jest podzielony na dwie części.

Samochody w segmencie do wartości 100 tysięcy zł netto – powiedzmy tam widzimy, że ta dynamika sprzedaży wygląda jako tako. Z drugiej strony widzimy bardzo dobrze radzący sobie segment premium, czyli samochody o wartości powyżej 250 tysięcy złotych. Tam praktycznie nie widać spadku zamówień. Natomiast cała ta część związana ze środkiem rynku, czyli powiedzmy w przedziale od 100-150 000 do 250 000 złotych, radzi sobie najtrudniej. Może to, co jest też ciekawe i ważne – widzimy też pewną pracę cenową ze strony części dostawców samochodów.

Takim przykładem może być Tesla, która obniżyła ceny swoich samochodów o jakieś 15%, jeżeli porównamy je rok do roku. Przykładowo, patrząc z perspektywy takiego modelu Tesla Y, który rok temu kosztował około 315 000 złotych, dzisiaj ten samochód możemy otrzymać w cenie jakiejś 260 tys. zł. Więc widzimy, że te ceny czy te obniżki są znaczące. Natomiast tak jak wspomniałem, to nie jest tak, że na rynku zaczęła się wojna cenowa. Część dostawców widzi spadek popytu i dokonuje obniżek cen, reaguje aktywnie. Część pozostaje wciąż jeszcze pasywna.

MD: No dobrze, to zapytam jeszcze, jaki Pańskim zdaniem jest model samochodu elektrycznego, który prezentuje, najlepsze value for money – cenę za to, co oferuje to auto?

ŁD: Może odpowiem w ten sposób, że samochód wciąż jest takim dobrem, w którym bardzo wiele zależy od naszych preferencji, estetyki i tego, jak ten samochód wygląda. Natomiast wydaje mi się, że dzisiaj, patrząc z perspektywy tego, jak wyglądają nasze statystyki na naszej platformie, bardzo popularnym modelem jest Tesla 3, która po obniżkach cen mieści się w programie dofinansowania zakupu samochodów elektrycznych. I wydaje mi się, że dzisiaj dla osoby, która poszukiwała by auta elektrycznego do miasta do jazdy na co dzień polecałbym ten samochód.

MD: Na koniec jeszcze zupełnie prośba o szybką odpowiedź. Jeżeli chodzi o leasing aut to w jakich widełkach mieści się całkowity koszt takiej finansowej operacji?

ŁD: No pewnie, szukalibyśmy bardzo konkretnej odpowiedzi. Natomiast niestety moja odpowiedź będzie taka, że to zależy, to zależy od tego jak dużą część finansujemy wkładem własnym.

MD: Jeszcze wrócimy do tego tematu jeszcze, jeżeli Pan pozwoli w kolejnej naszej rozmowie. Łukasz Domański, prezes Carsmile, był z nami we wtorek. Bardzo dziękuję za rozmowę.

ŁD: Dziękuję również.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 11.99 zł za miesiąc, 99 zł za roczny dostęp przez stronę

BIZNES24 przez Internet

Click to comment

Chcesz coś dodać? Śmiało!

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

ELEKTROMOBILNOŚĆ

Już jesienią ruszy nowy program dopłat do elektryków. Od obecnych będzie różnił się tym, że będzie można dostać pieniądze na zakup używanego auta na...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jaki jest cel podwyżki cła na samochody elektryczne z Chin i dlaczego jest ona konieczna rozmawiał Roman Młodkowski z BIZNES24 z Mikołajem...

ELEKTROMOBILNOŚĆ

UE ogłosiła dzisiaj, że ​​nakłada cła w wysokości nawet do 38% na producentów pojazdów elektrycznych z państwa środka. CZYTAJ TEŻ: WALL STREET BIJE REKORDY...

TRANSKRYPCJA WYWIADU

O tym jak mądrze inwestować środki z KPO by nie popaść w tarapaty finansowe, rozmawiał Marcin Dobrowolski z BIZNES24 z Wojciechem Marciniakiem, dyrektorem w...