Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

CCC ROŚNIE MIMO SPOREGO ZADŁUŻENIA (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Państwa gościem jest teraz Marcin Czyczerski, prezes CCC. Dzień dobry.

MARCIN CZYCZERSKI, PREZES GRUPY CCC: Dzień dobry, pani redaktor. Dzień dobry Państwu. Dziękuję za zaproszenie.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


NG: Zaprezentowane wyniki zostały dobrze przyjęte przez rynek. CCC rośnie na giełdzie i to ponad 6 procent. (Sprawdzałam na przerwie). Co jednak niepokoi, to spore zadłużenie. Koszty finansowe, jeżeli się tym wynikom przyjrzeć, pożarły właściwie cały zysk operacyjny. Stąd pytanie: Na jaką kwotę opiewa w tym momencie zadłużenie spółki? I jak wygląda wskaźnik długu do EBITDA?

MC: Może zacznę od tego, o czym też dzisiaj dość dużo mówiliśmy, że my nie mamy czegoś takiego jak poziom zadłużenia całej grupy. Mamy dwa niezależne finansowania. Jedno, które ma grupa Modivo, które jest finansowane przez konsorcjum dwóch banków i obligacje zamienne soft banków, funduszu inwestycyjnego. I drugie, które jest dedykowane dla CCC i HP. One w ogóle odnoszą się – tam mamy konsorcjum siedmiu banków, PFR i obligacje zwykłe. I one są ze sobą niepowiązane, odnoszą się do innych wskaźników. Nie bazujemy też ani w jednym, ani w drugim przypadku na tzw. długu netto i stosunku EBITDA do długu netto. Mamy inne kowenanty, zresztą zdefiniowane w ostatnim czasie. Trochę inaczej to układamy. Poziom długu nas oczywiście na dzień dzisiejszy nie cieszy, jest wypadkową też pewnie wielu lat zmian i też trudniejszych sytuacji związanych przez dwa lata z covidem, teraz z wojną. Natomiast mamy bardzo jasny, konkretny plan. Plan obniżania tego zadłużenia poprzez kwestie operacyjne, ale również kapitałowe i konsekwentnie go realizujemy. Widać pierwsze efekty.

NG: Panie Prezesie. A zostając na moment przy temacie długu. Czy koszt jego obsługi zależy od kursu walut? Czy stóp rynkowych? Pytając wprost: Czy jeżeli stopy procentowe NBP będą dalej podnoszone, to czy spółka nie wpadnie w jeszcze większe tarapaty?

MC: Ciężko mówić, że my dzisiaj jesteśmy w tarapatach. To na pewno są zawsze jakieś tam nośne sformułowania ale tak siebie nie postrzegamy. Sytuacja przez tę sytuację makroekonomiczną na pewno nie jest łatwa, jest wymagająca. Ale też proszę zwrócić na to uwagę, że na tym tle notujemy rekordowe sprzedaże i całkiem niezłe rentowności, na dwóch liniach. A w HalfPrice i w CCC były bardzo dobre, w HalfPrice rekordowo dobre. Natomiast z perspektywy tego, co wpływa na koszty finansowe, to zdecydowanie to są stopy procentowe i my ważymy mniej więcej wzrost o 1 punkt procentowy stóp procentowych – to jest efekt około 20 milionów złotych na nasz rachunek zysków i strat, więc dużo. 10 punktów to jest tym samym 200 milionów złotych. I oczywiście to wymaga intensywnej pracy nad tym, żeby od strony operacyjnej tak, jak wspomniałem, poprzez lepszą konwersję gotówki, to jest dla nas największy element tego naszego programu poprawy – rotacja zapasów i poprawianie konwersji gotówki, poprawianie EBITDA, żeby w ten sposób wygaszać to zadłużenie. I z drugiej strony poprzez ogłoszone programy, jak chociażby emisje czy też leasing zwrotny części aktywów wygasić istotną część tego zadłużenia, żeby A: dać spółce większe bezpieczeństwo płynnościowe, B: niezależnie od tego, jakie te stopy procentowe będą, wydatnie obniżyć koszty finansowe.

NG: A jaką macie Państwo strategię na przetrwanie inflacji? Tak jak mówił pan prezes na konferencji, może być tak, że jednak ludzie będą mocno ciąć wydatki, czy to odzież, czy na obuwie. W jaki sposób planujecie Państwo przetrwać ten już trudny, a być może jeszcze trudniejszy czas?

MC: Pani redaktor, ja bym powiedział, że to już wręcz się dzieje, jest obserwowane, zwłaszcza po okresie wakacyjnym. Wakacje to jeszcze były z pewnością wydatki związane z tym okresem urlopowym. Później wrzesień był bardzo dobry sprzedażowo, ale to też za sprawą to jest skumulowania sprzedaży sierpniowo-wrześniowej w jednym miesiącu. Ale to już widać, że ta siła nabywcza polskiego konsumenta na skutek inflacji, stóp procentowych to nie jest ta sama siła nabywcza, która była jeszcze rok temu. Poziom zaufania konsumenckiego, tego bieżącego czy wyprzedzającego jest bardzo wysoki. Te poziomy inflacji – cały czas odkładamy na moment, kiedy one mogą zacząć spadać. Ja osobiście nie patrzę na inflację jako wskaźnik, który miałby szybko zacząć spadać. Raczej szykujemy się na to, że ten wskaźnik będzie dalej rósł. I teraz adresujemy to tak, jak tutaj padło – poprzez odpowiednią, elastyczną politykę portfela produktowego. Poprzez to, że my jesteśmy postrzegani w CCC i drugiej i kolejnej linii biznesowej – to HalfPrice jako to najbardziej pożądane miejsce, żeby kupować buty w najbardziej atrakcyjnych cenach. Więc poniekąd to widać znowu w wynikach trzeciego kwartału. Jesteśmy beneficjentem trudniejszej sytuacji gospodarczej i nie cieszymy się z tego. Ale tak jest, taki jest fakt. I mamy kilka rozwiązań w zanadrzu w zakresie polityki cenowej, komunikacyjnej podejrzanych u innych graczy, jak odpowiednio się zaadaptować w środowisku wysokiej inflacji i realizujemy. Ale siłą rzeczy za chętnie o nich szeroko nie mówimy, bo traktujemy to jako część pewnej przewagi konkurencyjnej. Będziemy przygotowani.

NG: Jeszcze chciałem zapytać o zapowiadane cięcie inwestycji w związku ze zmniejszeniem wydatków inwestycyjnych, które zostało zapowiedziane. O jakie konkretnie inwestycje chodzi? Były spore plany, jeżeli chodzi o HalfPrice – rozwijanie sklepów stacjonarnych. Czy one będą wstrzymywane w związku z niesprzyjającym otoczeniem gospodarczym?

MC: Ja doprecyzuję, że raczej mówimy o dopasowaniu poziomu inwestycji do aktualnego poziomu niepewności i zakładam, że wysoki poziom niepewności co do sytuacji makroekonomicznej rozwoju popytu nie otwiera portfela na inwestycje. I teraz to jest jedna kwestia. Druga kwestia – ta redukcja jest naturalna, bo ją też mieliśmy w planach, czyli plany inwestycyjne na 2023 od początku były istotnie niższe niż na 2022. Z tego powodu, że my jesteśmy po górce pewnego cyklu inwestycyjnego, otworzyliśmy blisko 100 sklepów HalfPrice. To jest wystarczająca skala, żeby jak widać być dochodowym, wysoce dochodowym. HalfPrice jest wysoce dochodowy po trzecim kwartale. Jesteśmy po dużej cyfryzacji sprzedaży w CCC. Mamy, powiedziałbym 75% tej cyfryzacji za sobą. Mamy wdrożone kluczowe projekty technologiczne. Więc przed nami jest znacznie mniejszy zakres inwestycyjny. To bardziej intensywne wykorzystywanie tego, co zrobiliśmy, wyższa sprzedaż z metra kwadratowego, wyższa sprzedaż e-commerce oraz tych kanałów, które mamy, niż potrzeba dokładania czegokolwiek. Bo my to zrobiliśmy w poprzednich latach. I tak na to zmniejszenie poziomu inwestycji można patrzeć.

Dziękuję pięknie za rozmowę. Moim i Państwa gościem był Marcin Czyczerski, prezes CCC. Dziękuję pięknie.

MC: Bardzo dziękuję, życzę miłego dnia.

Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

CCC ROŚNIE MIMO SPOREGO ZADŁUŻENIA (ROZMOWA)

Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV