JOLANTA PAWLAK, BIZNES24: Budimex spółka, która działa jako generalny wykonawca w sektorach infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniskowej, budownictwa kubaturowego, energetycznego, przemysłowego i ekologicznego. Realizuje projekty w Polsce, ale i na rynkach zagranicznych, w tym na Słowacji, w Czechach i na Łotwie.
Inwestorem strategicznym Budimex jest firma hiszpańska istniejąca od 56 lat, a sam Budimex jest notowane na giełdzie od 1995 roku. Moim i Państwa gościem jest Pan Artur Popko, prezes Budimeksu. Dzień dobry Panie prezesie.
ARTUR POPKO, BUDIMEX: Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
AP: To proponuję, żebyśmy zaczęli od liczb, bo spółka oszacowała, że miała prawie 616 mln zł zysku netto jednostki dominującej w 2024 roku, wobec ponad 738 mln w 2023. Prognozuje w 2024 ponad 9 miliardów złotych przychodów wobec prawie 10 rok wcześniej. Co wpływa na te szacunki?
JP: Pani redaktor, w dniu wczorajszym ogłosiliśmy swoje wyniki, z których jesteśmy bardzo zadowoleni. Nasze przychody osiągnęły poziom 9 miliardów 120 milionów złotych. Były o 7% poniżej roku poprzedniego, a więc roku 2023. Wynika to głównie z uwagi na zmniejszoną ilość postępowań przetargowych w segmencie kolejowym. Jest to czasowe zmniejszenie naszych przychodów już od roku kolejnego, a więc obecnego 2025.
W naszych planach jest założenie powiększenia naszych przychodów zgodnie z latami poprzednimi, a więc na poziomie 5% rok do roku. W tej chwili portfel, którym dysponujemy na poziomie ponad prawie 18 miliardów złotych, daje nam taką szansę, żeby długoterminowo myśleć o ciągłym wzroście naszych przychodów.
Czy to daje Wam, Panie prezesie, mówiąc o tym portfelu zamówień, bo to jest 18 miliardów versus 13 za na koniec 2023, czy to daje taką perspektywę stabilnej marży?
AP: Oczywiście, że tak. Chciałbym właśnie podkreślić marżowość, którą uzyskujemy na naszych kontraktach. Ja bym tu skupił się na zysku operacyjnym. Już od wielu lat stabilnie pokazujemy na rynku naszą rentowność na poziomie ponad 8%. Rok 2024 to 8,2%, więc powiększyliśmy nasz zysk operacyjny, co nas bardzo cieszy.
Kontrakty, które w tej chwili mamy w swoim portfelu, są to kontrakty objęte wzorem waloryzacyjnym, co również jest bardzo istotne, nawet pomimo zawirowań na rynku związanych ze zmianą cen materiałów, tutaj nie mamy takiej obawy, że może wpłynąć to na naszą zyskowność i na naszą rentowność.
Tak, że patrzymy z dużym optymizmem w przyszłość, szczególnie że ten nasz portfel rok do roku, uległ zwiększeniu o ponad 36%. To bardzo duży przeskok. W tym portfelu również nie jest ujęty nasz największy kontrakt — Rail Baltica na rynku łotewskim o wartości ponad 4 miliardów złotych.
A więc mamy zapewnioną kontraktację na rok 2022, 2026, a częściowo nawet na 2027. A więc nie musimy w żaden sposób podchodzić do postępowań przetargowych w sposób agresywny. A dzisiaj ta sytuacja na rynku jest dosyć trudna dla spółek budowlanych, bo w dalszym ciągu tych postępowań przetargowych jest trochę mniej, a więc widzimy, że jest duża presja na pozyskiwanie kontraktów. My w tej wojnie cenowej nie uczestniczymy.
JP: Wydaje się, że spółka taka jak Budimex byłaby takim naturalnym beneficjentem, jeśli chodzi o odbudowę Ukrainy. Podróżujecie tam Państwo, rozmawiacie może? Może jakieś konkretne decyzje zapadają? Co się dzieje w tym temacie?

AP: Dokładnie tak. W długofalowej naszej strategii mamy założenie rozpoczęcia swojej działalności na terenie Ukrainy. Czekamy na zakończenie się działań wojennych w Ukrainie. Liczymy na to, że nastąpi to bardzo szybko, a więc w tym roku i natychmiast po zakończeniu tych działań wojennych prowadzonych na terenie Ukrainy, chcemy rozpocząć tam i otworzyć swój oddział tak, żeby aby czynnie móc uczestniczyć przy odbudowie Ukrainy.
JP: A w jakich obszarach może Państwo mają już jakiś pomysł na to, gdzie by chcieli szczególnie podziałać?
AP: W tej chwili jesteśmy na etapie wyboru doradcy co do przygotowania strategii związanej z odbudową Ukrainy. Będziemy chcieli skupić się na dużych kontraktach, szczególnie infrastrukturalnych, bo te nas bardzo interesują. Na pewno będziemy szukali partnera, z którym będziemy realizować te kontrakty.
I tutaj w głównej mierze skłaniamy się ku partnerom ze strony Stanów Zjednoczonych. Wierzymy, że to pozwoli nam i zapewni nam to bezpieczeństwo zarówno w zakresie finansowym, jak i realizacyjnym tych kontraktów. A więc myślimy o wielkoskalowych projektach infrastrukturalnych.
JP: A jaki to będzie rok, Panie prezesie dla spółki? Pozyskacie coś a jeśli tak, to ile ze środków z Krajowego Planu Odbudowy?
AP: Generalnie będzie to bardzo dobry rok dla spółki Budimex. Patrząc na to, co o czym wspomniałem, o portfel to tutaj mamy zapewnione prace do końca 2025 roku, a więc skupiamy się na tym portfelu, który w tej chwili mamy podpisane kontrakty, głównie infrastrukturalne. I to są kontrakty drogowe, jak i kolejowe. Jeżeli chodzi o środki z KPO, to jest właśnie główny segment kolejowy.
Tutaj mamy jeden kontrakt tunelowy. W tej chwili dojechała pierwsza tarcza i to jest kontrakt Limanowa, dojechała pierwsza tarcza TBM, która rozpoczyna prace w przeciągu najbliższych dwóch miesięcy. To jest kontrakt właśnie współfinansowany przez środki z KPO. A więc czynnie uczestniczymy w tych projektach i wierzę w to, że w dalszym ciągu będziemy mieli taką możliwość, aby pozyskiwać te kontrakty, które są współfinansowane przez środki z KPO.
JP: A tak króciutko na koniec, Panie prezesie, bo mamy minutę, a muszę dopytać, bo ma być ogłoszony przetarg na przebudowę Warszawy Wschodniej, powiedział we wtorek Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury. To będzie bardzo duża inwestycja, powiedział. O podobnej skali jak ta realizowana w przypadku Warszawy Zachodniej, ale z większym budżetem. Budimex ma tutaj doświadczenia przy przebudowie Dworca Zachodniego. Staniecie do przetargu?
AP: Oczywiście, że tak. Już w tej chwili pracujemy nad tym przetargiem. Przygotowujemy się do tego przetargu z uwagi na to, że właśnie właściwie prace na Dworcu Zachodnim dobiegają zupełnie końca, a więc ten zespół, który był odpowiedzialny za budowę Dworca Zachodniego, w tej chwili skupia się na przygotowywaniu do złożenia oferty na Dworzec Wschodni. A więc wierzę w to, że mając tą wiedzę nabytą i doświadczenie z Dworca Zachodniego będziemy dosyć skutecznie mogli złożyć i zaprezentować swoją ofertę dla PKP PLK na Dworcu Wschodnim.
JP: Artur Popko, prezes Budimeksu Bardzo dziękuję Panie prezesie.
AP: Bardzo dziękuję.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV