Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

BLACK FRIDAY Z OMNIBUSEM. ZMIANY W PRAWIE KONSUMENCKIM (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Black Friday to rozpoczęcie prawdziwego ultra maratonu dla sklepów internetowych, które w najbliższych tygodniach zaliczą rekordowe w skali roku obroty. Nie wszystkie jednak są przygotowane na zmiany prawne, jakie wprowadzono w ostatnich miesiącach. Łączymy się z Martyną Banajską, adwokat z kancelarii Legal Hub Wojnarowska Ścigała Irlik. Dzień dobry.

MARTYNA BANAJSKA, KANCELARIA LEGAL HUB WOJNAROWSKA, ŚCIGAŁA IRLIK: Dzień dobry państwu, dzień dobry panie redaktorze.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


MD: Dyrektywa Omnibus to najgłośniejszy pakiet zmian. Te najważniejsze dotyczą transparentności promocji – te najgłośniejsze, może tak powiedzmy. Przy takich ofertach widzimy najniższą cenę z ostatnich 30 dni. Ale czy to jedyna zmiana wprowadzona przez Omnibusa?

MB: Nie, nie jest to jedyna. Na pewno zmiana, o której mówimy najgłośniej, a to ze względu na to, że to ona pozwala konsumentowi weryfikować prawdziwość promocji i to, czy została ona wykreowana na potrzeby Black Friday, czy też jest rzeczywista i prawdziwa.

Dyrektywa Omnibus wprowadza także inne instrumenty, które pozwolą na weryfikację promocji, oraz produktów i sprawdzenie produktów. Trzeba zwrócić uwagę na to, że te wymogi dotyczą zarówno sklepów internetowych, jak i sklepów fizycznych, a także reklam. I to bez znaczenia, czy są to reklamy telewizyjne, radiowe czy też w formie broszur.

Takim obowiązkiem, nowym obowiązkiem przedsiębiorców jest obowiązek weryfikacji opinii dotyczącej produktu, którym przedsiębiorca posługuje się na stronach internetowych. Od wejścia w życie dyrektywy Omnibus, a więc od 1 stycznia 2023 roku, przedsiębiorca ma obowiązek wprowadzić mechanizmy, posłużyć się takimi rozwiązaniami technicznymi, które pozwolą mu na weryfikację, czy dana opinia jest opinią rzeczywiście udzieloną przez kupującego produkt w jego sklepie internetowym.

BLACK FRIDAY Z OMNIBUSEM. ZMIANY W PRAWIE KONSUMENCKIM (ROZMOWA)
Martyna Banajska, adwokat, kancelaria Legal Hub Wojnarowska Ścigała Irlik sp. j., foto: Piotr Iwaszko, Ania Iwaszko, Iwaszko Fotografia

Co więcej. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumentów kupujących o tym, czy i jak zastosował takie mechanizmy. Najczęściej przy opiniach w zakładce „opinie” umieszcza informację, że opinie są zweryfikowane. Co ważne – taka informacja powinna znajdować się na stronie internetowej sklepu na tym samym interfejsie, co opinie o produktach.

MD: A jakie kary grożą sklepom, które nie dostosowałyby się do tych przepisów?

MB: Kary finansowe. I to znaczne kary finansowe. W zależności od tego, jak naruszenie zostanie zakwalifikowane, możemy mieć do czynienia np. z wykroczeniem związanym z brakiem wypełnienia obowiązków informacyjnych. Ono jest zagrożone karą 5 tys. zł. Natomiast Inspekcja Handlowa może na takiego sprzedającego nałożyć karę finansową w wysokości 20 tysięcy złotych, a w przypadku wielokrotnych naruszeń nawet 40 tysięcy złotych za każdy przypadek naruszenia.

Warto zwrócić uwagę na to, że kompetencje w zakresie wymierzania kar finansowych za naruszenia przepisów dyrektywy Omnibus ma także UOKiK. I tu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma uprawnienie do nałożenia kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów i jest to kara w wysokości do 10 procent obrotu danego sklepu za rok poprzedzający nałożenie kary. Co więcej – prezes UOKiK ma także uprawnienie do nałożenia kary na osobę zarządzającą takim przedsiębiorstwem. I to są kary finansowe nawet do 2 mln zł.

Także bez wątpienia z uwagi na wysokość kary finansowe mają mieć taką funkcję odstraszającą i zapewnić, żeby nie tylko tutaj ochrona konsumentów była zapewniona, ale także ochrona konkurencji na rynku. Bo te przepisy dyrektywy Omnibus mają także zapewnić ochronę tym przedsiębiorcom, tym sprzedającym, którzy swoje obowiązki wypełniają w sposób należyty, a nie tym, którzy organizują fikcyjne promocje i odciągają uwagę od tych drugich, rzetelnych przedsiębiorców.

MD: A czy te kary możemy w jakiś sposób próbować podważyć?

MB: Tak, oczywiście. One nie są z automatu nakładane na przedsiębiorcę. Przed ich nałożeniem jest prowadzone postępowanie wyjaśniające w sprawie. Natomiast w przypadku wydania takiej decyzji każdy przedsiębiorca jest uprawniony do jej zakwestionowania, zaskarżenia takiej decyzji. I w zależności od tego, w jakim trybie się znajdujemy, czy przed jakim organem się znajdujemy, właściwie będzie to odwołanie do organu wyższej instancji najczęściej, albo do tego samego, a w dalszym etapie do sądu tak, jak jest np. w przypadku decyzji UOKiK, gdzie odwołania od decyzji rozpatruje Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Na ostatnim etapie.

MD: Jak Państwo słyszeli, surowe kary grożą za niezastosowanie się czy niestosowanie się do dyrektywy Omnibus, która obowiązuje już od paru ładnych miesięcy w naszym kraju. Bardzo dziękuję Pani mecenas za komentarz. Martyna Banajska, adwokat z kancelarii Legal Hub Wojnarowska Ścigała Irlik była naszym gościem. Dziękuję pięknie.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

BLACK FRIDAY Z OMNIBUSEM. ZMIANY W PRAWIE KONSUMENCKIM (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV