Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

BIURA RACHUNKOWE. SZYBKA POMOC DLA PRZEDSIĘBIORCY. (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

PAWEŁ BLAJER, BIZNES24: A my teraz przechodzimy do badania, które dotyczy relacji, która w przypadku przedsiębiorcy jest może czasem bardziej, powiedziałbym zażyła, niż w związku małżeńskim czy w jakimkolwiek innym związku prywatnym. Bo chodzi o relacje z księgowymi, z biurem rachunkowym. Agata Wójcik-Szczepańska, product manager w Symfonia eBiuro jest ze mną. Kłaniam się nisko.

AGATA WÓJCIK-SZCZEPAŃSKA, SYMFONIA EBIURO: Dzień dobry.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


PB: Pani Agato. Spotykamy się dlatego, że zostało zapytane społeczeństwo przedsiębiorcze o to, co w tej relacji jest najważniejsze. No, to o ile w ogóle w relacji z partnerem, partnerką, mężem, żoną najważniejsze jest zaufanie. To tutaj powiem Pani, jestem bardzo tym zaskoczony, że najważniejsza jest szybkość działania? Że najważniejsza jest szybkość wykonywania czynności, czyli to po prostu byle jak, ale ma tak być, że po prostu na czas?

AW-S: W ogóle bardzo dziękuję za zaproszenie i możliwość też opowiedzenia trochę o tym raporcie, bo nas też zaskoczyły pewne wyniki wskazane w raporcie i wskazane przez przedsiębiorców. I to nie jest tak, że w tej chwili te wymagania, jeżeli chodzi o przedsiębiorców w stosunku do biur rachunkowych, bardzo mocno się zmieniają. To już nie chodzi tylko o to, żeby prawidłowo rozliczać księgowość i finanse danej firmy, ale także, żeby świadczyć dodatkowe usługi tym przedsiębiorcom.

Przedsiębiorcy oczekują, że coraz bardziej biura rachunkowe będą inwestowały w nowe technologie i tym samym też będą szybciej odpowiadały na oczekiwania przedsiębiorców i na tą szybką wymianę informacji. To wcale nie znaczy, że to ma być byle jak zrobione. Absolutnie. To ma być zrobione perfekcyjnie tak, jak do tej pory.

Przedsiębiorca musi mieć zaufanie do swojego biura rachunkowego. Tylko ten czas przekazania tej informacji już się skraca. Ten przedsiębiorca chce mieć te informacje tu i teraz, na bieżąco.

PB: Pani Agato, ale o jaką informację tutaj chodzi i gdzie te nowe technologie mogą tak jakby w tym obszarze księgowo-rachunkowym tą wymianę informacji usprawnić, jakoś zmodernizować i tak sprawić, żeby to odpowiadało oczekiwaniom przedsiębiorcy?

AW-S: Przede wszystkim wdrożenie nowych technologii bardzo ułatwia biurem rachunkowym i przedsiębiorcom komunikację między sobą. Proszę sobie wyobrazić, że przedsiębiorca zadaje pytania biurem rachunkowym, bardzo często wielokanałowo, poprzez maila, poprzez SMS-y, WhatsApp, są naprawdę przeróżne kanały komunikacji. Z jednej strony klient się w tym gubi, z drugiej strony biuro rachunkowe się w tym gubią.

Nowe technologie przede wszystkim pozwalają przedsiębiorcom i biurem rachunkowym na weryfikowanie, a nawet nie tyle weryfikowanie, co na komunikację w ramach jednego portalu, gdzie przedsiębiorca może w każdej chwili wejść o dowolnej porze dnia i nocy i zadać pytanie do biura rachunkowego i biuro rachunkowe również o każdej porze dnia i nocy, (aczkolwiek nie zalecamy pracy w nocy) może odpowiedzieć na to pytanie. I wszystko jest w tym momencie faktycznie w jednym kanale skumulowane.

Przedsiębiorca ma szybko odpowiedź, a biuro rachunkowe ma całą historię komunikacji. Dodatkowo przedsiębiorcy zaczynają sobie coraz bardziej cenić wymianę elektroniczną dokumentów. W tej chwili ponad 50 proc. przedsiębiorców wskazuje, że bardzo chętnie przejdzie na elektroniczną wymianę dokumentów ze swoim biurem rachunkowym.

No i też takie technologie, jak chociażby OCR. To już bardziej może oczekiwania biur rachunkowych, ale jeśli przedsiębiorcy będą korzystali z tego typu rozwiązań i będą za pomocą OCR wprowadzać dokumenty do aplikacji udostępnionej przez biuro rachunkowe, tym szybciej biuro rachunkowe może je zaksięgować. Tym szybciej przedsiębiorca otrzyma swoje rozliczenia podatkowe.

PB: Czy to, co Pani teraz mówi, nie prowadzi nas tak po prostu, no trochę z definicji do tego, że za chwilę nie będzie księgowego, który będzie człowiekiem, tylko po prostu będzie opakowany w tak dużą ilość tych rozwiązań technologicznych, że po prostu algorytm będzie umiał w stanie wiele rzeczy tam od razu wyjaśnić, rozliczyć, podać, więc to jest jednak, jakby nie patrzeć w ogóle taka wystandaryzowana, bo, przepisami prawa, opakowana czynność, która musi odbywać się tak, jak w ogóle tam każą rozporządzenia wykonawcze, Ustawa o rachunkowości, przepisy podatkowe.

BIURA RACHUNKOWE. SZYBKA POMOC DLA PRZEDSIĘBIORCY. (ROZMOWA)
źródło: BIZNES24

AW-S: Bardzo ciekawe pytanie. Bardzo dużo w tym temacie dyskutujemy w ogóle z biurami rachunkowymi, które mają właśnie tego typu obawy, że będą niepotrzebni, ale to jest nieprawda. W tej chwili biura rachunkowe bardzo dużo czasu poświęcają na bardzo powtarzalne czynności takie, jak wprowadzenie dokumentów, które jest monotonne i może też prowadzić do błędów. Dodatkowo właśnie na tej komunikacji z klientem, takiej bardzo chaotycznej.

No i kolejna rzecz, na którą biura rachunkowe też spędzają bardzo dużo czasu, no to też na własną edukację. No tutaj w tym momencie może nie pomożemy. Możemy pomóc właśnie tymi nowymi technologiami po to, żeby biura rachunkowe odzyskały swój czas na to, żeby mogły się dokształcać, żeby mogły świadczyć bardziej zaawansowane usługi tym przedsiębiorcom.

I to jest ten element wspólny, który łączy oczekiwania przedsiębiorców i bolączki biur rachunkowych, które nie mają czasu na to, żeby się dokształcać i żeby w ogóle świadczyć tego typu usługi przedsiębiorcom, które są bardziej kaloryczne, niż to wklepywanie faktur, że tak powiem, i rozliczenie księgowe.

A właśnie przedsiębiorcy to, jakie mają w tej chwili największe oczekiwania w stosunku do biur rachunkowych, to to, żeby biura rachunkowe świadczyły im usługi konsultingowe, doradcze w zakresie właśnie prawno-finansowym. A na to biura rachunkowe muszą mieć czas.

PB: Jasne. I tutaj jakby człowiek jest potrzebny. Do konsultingu człowiek jest potrzebny.

AW-S: To się nie zmieni. Zawód księgowego się trochę zmieni. I o tym mówią też trendy światowe.

PB: Pani Agato, jeszcze ostatnią rzeczą, o którą chcę zapytać, bo mamy mało czasu już: o ceny, czy chodzi o to, że to, co w tej chwili w ogóle widzą Państwo, co wynika z raportu, to generalnie powoduje to, że też w ogóle te koszty związane z obsługą księgową, one mogą nam spadać, że to nowe technologie spowodują troszeczkę oszczędności z tego punktu widzenia kosztowego dla przedsiębiorcy? (Tutaj proszę o krótką odpowiedź.)

AW-S: Tak, to jest jeden z czynników. Dlaczego też te nowe technologie warto zainwestować, ponieważ odchodzą wszelkie koszty. No, bo są to bardzo często rozwiązania cloudowe, które zdejmują z biur rachunkowych koszty związane z utrzymaniem infrastruktury.

Natomiast to nie znaczy, że usługi księgowe faktycznie w tym momencie też powinny maleć i te ceny powinny być mniejsze. Wręcz przeciwnie, one powinny być większe, dlatego że biuro rachunkowe w tym momencie biorą na siebie większą odpowiedzialność przed klientem pod kątem właśnie świadczenia tych dodatkowych usług.

PB: Agata Wójcik-Szczepańska product manager, Symfonia eBiuro była z nami. Bardzo dziękuję za spotkanie.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

BIURA RACHUNKOWE. SZYBKA POMOC DLA PRZEDSIĘBIORCY. (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV