NATALIA GORZELNIK, BIZNES24: Grupa Apator to producent urządzeń i systemów pomiarowych, a także dostawca rozwiązań wspierających pracę sieci elektroenergetycznych, wodnych i gazowych. Spółka jest notowana na warszawskim parkiecie od 1997 roku. Moim i Państwa gościem jest Maciej Wyczesany, prezes Apator SA. Dzień dobry Panie prezesie.
MACIEJ WYCZESANY, APATOR SA: Dzień dobry Państwu.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
NG: Zaglądam w wyniki. No i tak: W pierwszym kwartale wypracowaliście Państwo przychody na poziomie prawie 296,5 miliona złotych i zysk netto w wysokości 12 milionów złotych, czyli lepiej, niż rok wcześniej. Dla przykładu, zysk netto w 2023 wyniósł nieco ponad 8 milionów, a przychody wzrosły rok do roku o około 3%. Co przede wszystkim wpłynęło na ten wynik?
MW: W pierwszym kwartale zanotowaliśmy przede wszystkim bardzo dobry wynik w segmencie energii elektrycznej przy bardzo dobrej obrotów i zysku w segmencie gazu. Tak, jak wspominałem na wcześniejszych konferencjach, segment gazu w roku 2024 powinien wyklarować swój kierunek, w którym pójdzie dalej. Natomiast w pierwszym kwartale obserwujemy stabilizację w tym segmencie, będącą wynikiem kontraktów, które realizujemy nie tylko w Polsce, ale także za granicą.
NG: Trendy transformacyjne w kierunku rozwoju nowoczesnych, efektywnych sieci dystrybucji mediów energetycznych i wody sprzyjają działalności Grupy Apator – czytamy w komunikacie opublikowanym po wynikach. W jakim stopniu? O co konkretnie chodzi?
MW: Jest tu kilka elementów, które dobrze wpływają na nasze wyniki i na naszą pozycję rynkową. Mianowicie w segmencie (…) liczników energii elektrycznej mamy bardzo dobrą, stabilną pozycję. Obsługujemy w zasadzie większość OSD krajowych, poza warszawskim Stoenem. Można powiedzieć, że w tym segmencie dynamika jest bardzo dobra zarówno w pierwszym kwartale, jak zresztą także w zeszłym roku.
Ale oprócz tego rozwijamy się w innych liniach biznesowych z segmentu energii elektrycznej i tutaj widzimy dosyć dobre perspektywy, szczególnie w segmencie energetyki rozproszonej. Jeśli chodzi o segment wody i ciepła i gazu, od razu powiedziałem, że to jest kwestia stabilizacji w roku 2024 i wyklarowania się kierunku rozwoju tych segmentów w następnych latach. Jeśli chodzi o opomiarowanie i nasze rozwiązania nie tylko związane z opomiarowaniem, ale także z odczytem i zarządzaniem danymi, mają one bardzo dobre perspektywy nie tylko w roku 2024, ale także w następnych latach.
NG: Zatrzymajmy się na moment przy licznikach prądu. Przypomnijmy, że trwa rządowy projekt wymiany 17 milionów tradycyjnych liczników na urządzenia inteligentne do roku 2028. Tam będzie chodziło o mniej więcej 80% wszystkich liczników do roku 2030.
Natomiast ma to być już 100% odbiorców końcowych w całej Polsce, którzy powinni być wyposażeni w liczniki zdalnego odczytu. Wspomniał Pan, że ta sprzedaż idzie dobrze, że macie Państwo pozycję lidera. W jakim stopniu partycypujecie Państwo w programie, a w jakim i tutaj przypomnę to, o czym była mowa dość szeroko w mediach w ubiegłym roku, o czym zresztą rozmawialiśmy na antenie BIZNES24 – co z chińską konkurencją? Była obawa, że będzie ona wypierać rodzime firmy z rynku.
MW: Na ten moment w segmencie energii elektrycznej, na rynku niemieckim, w którym sprzedajemy, który jest największym zagranicznym odbiorcą można powiedzieć większość liczników energii elektrycznej produktów na rynek niemiecki, nie widzimy specjalnego spowolnienia, ponieważ ten segment jest segmentem, który dotychczas przynajmniej do tego momentu nie został dotknięty recesją w Niemczech. Poza tym ta recesja w Niemczech jest uzależniona w dużej mierze od segmentów, a energetyka na ten moment nie jest tak mocno tym dotknięta, więc póki co nie widzimy efektu tego w naszych wynikach sprzedaży eksportowej.
NG: To jeszcze zerknijmy sobie na sprzedaż zagraniczną. Na ile kłopotliwa jest dla Was recesja w Niemczech? To przecież jeden z Waszych głównych zagranicznych kontrahentów.
MW: Na ten moment w segmencie energii elektrycznej, na rynku niemieckim, w którym sprzedajemy, który jest największym zagranicznym odbiorcą można powiedzieć większość liczników energii elektrycznej produktów na rynek niemiecki, nie widzimy specjalnego spowolnienia, ponieważ ten segment który dotychczas przynajmniej do tego momentu nie został dotknięty recesją w Niemczech, więc póki co nie widzimy efektu tego w naszych wynikach sprzedaży eksportowej.
NG: To jeszcze z ciekawości: jak firma taka jak Wasza, która między innymi zajmuje się właśnie energetyką radzi sobie z rosnącymi kosztami energii? W jaki sposób Państwo tutaj dokonujecie optymalizacji?
MW: Prowadzimy dosyć szeroki program działań związanych z optymalizacją zużycia energii. My, jako producent mający kilka lokalizacji produkcyjnych w Polsce, mogę powiedzieć nie jesteśmy bardzo mocno obciążeni tymi kosztami, jako kosztami głównymi wytworzenia, natomiast prowadzimy działania w zakresie nie tylko optymalizacji zarządzania energią poprzez instalacje PV czy montowanie magazynów energii, ale także stosujemy nasze rozwiązania w zakresie zarządzania magazynami energii i optymalizacją tych elementów pomiędzy instalacjami PV a produkcją i magazynowaniem.
NG: To jeszcze na koniec. W komunikacie mówicie Państwo o konieczności wdrażania innowacji w Waszych produktach, dostosowywania się do zmian. Jakich konkretnie i w jakim kierunku dalej będzie rozwijała się firma?
MW: Generalnie celem Grupy Apator jest integracja naszych rozwiązań w ramach jednej wspólnej platformy. Nasze urządzenia, w większości wiążą się bezpośrednio w działaniu z komunikacją zdalną, z monitoringiem i analizą parametrów.
I innowacja w naszym wypadku będzie się wiązała przede wszystkim z integracją tych rozwiązań do jednej wspólnej platformy informatycznej, która pozwoli nie tylko na analizę, odczyty, bieżące zarządzanie, ale także na elementy predykcyjne związane z zarządzaniem szeroko rozumianymi mediami.
NG: Maciej Wyczesany, prezes Apator SA był moim i Państwa gościem. Dziękuję bardzo za spotkanie i za rozmowę.
MW: Dziękuję bardzo.
Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Kup dostęp online do telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV