MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Ponad czteromilionową stratą zamknął drugi kwartał najbardziej znany rodzimy producent sprzętu AGD, czyli wielkopolska Amica. Przed rokiem Amica miała ponad 55 milionów złotych czystego zysku. W porównaniu z drugim kwartałem 2021 r. przychody firmy z Wronek spadły o blisko 6 proc. do poziomu 753 milionów złotych. A bilans zysków, przychodów i kosztów doprowadził do straty. Straty, po prostu do straty. Michał Rakowski, wiceprezes Amiki Jest z nami. Dzień dobry, Panie prezesie.
MICHAŁ RAKOWSKI, PREZES AMICA S.A.: Dzień dobry. Witam, panie redaktorze, witam Państwa.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ
NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: Ile ta strata wyniosła w drugim kwartale?
MR: Tak. Mówił Pan o stracie netto. Tutaj tym najwyższym, najważniejszym wskaźnikiem, który jesteśmy oceniani. Oczywiście wynik operacyjny to jest minus 9 milionów. Uzyskaliśmy tutaj na działalności finansowej dodatkowe wpływy wynikające z naszych transferów walut. Ostatecznie wynik brutto: 5 milionów złotych na plusie.
MD: Bez zaskoczenia, zapewne energia chyba najmocniej przyczynia się do takiego podniesienia kosztów, które doprowadziło do tej straty bilansowej. Czy coś jeszcze mocno wpłynęło? A może zamknięcie rynków na wschodzie?
MR: Wszystkie te czynniki, panie redaktorze. Zacznę od tych najważniejszych. W naszym koszcie wytworzenia około 30% stanowią komponenty stalowe, więc to jest podstawowy element, który kształtuje nasze ceny. I oczywiście w 2022 roku zanotowaliśmy bardzo duży wzrost, właśnie wynikający z materiałów stalowych. Stal jest tym elementem, który nas tutaj dotyka bardzo mocno i wzrost ceny materiałów, energia, o której pan wspomniał akurat w koszcie wytworzenia stanowi znacznie mniejszą wartość. Natomiast te ceny, które aktualnie kształtują się na rynku, są dla nas już coraz bardziej dotkliwe. Przed okresem pandemicznym wartość kosztów energii i gazu łącznie wynosiły ponad 10 milionów. Dzisiaj te koszty są czterokrotnie wyższe. W 2022 roku spodziewamy się, że to będzie poziom około 40 milionów i niestety na 2023 rok zapowiada się, że te ceny będą jeszcze wyższe.
MD: Ceny będą wyższe. A co z rynkami? Czy udaje wam się zdobywać może przestrzeń do przekierowania sprzedaży? Przypomnę tej, która szła na wschód, a która jest zamknięta?
MR: Absolutnie. Wojna w Ukrainie powoduje, że dla grupy Amica obniża się poziom sprzedaży dla rynków wschodnich. Przed wybuchem wojny rynek wschodni stanowił w naszym torcie sprzedażowym część około 15%. Dzisiaj jest to już poniżej 10 procent wartości. Oczywiście staramy się znaleźć alternatywne rynki do zbycia naszych produktów i towarów. Natomiast jest to ciągła praca i w obecnej sytuacji trudna.
MD: Panie Prezesie, wyście zasilali ostatnio wasz kapitał zapasowy gotówką, która pozostawała po wypłaceniu dywidendy. Jaki macie zapas na trudne czasy jeżeli chodzi o ten kapitał?
MR: Oczywiście tutaj zwrócił pan uwagę na wartość kapitałów. Grupa od wielu, wielu lat konsekwentnie realizuje swoją politykę budowy tych kapitałów i jednocześnie wypłaty dywidendy, polityki dywidendowej dla inwestorów. I również tak w stosunku do roku 2021. Dla nas dzisiaj stabilizacja finansowa jest bardzo ważna. Wyniki oczywiście niższe niż te, o których wspominaliśmy wcześniej, natomiast dążymy do tego żeby dług, który jest potrzebny do działalności operacyjnej był na stabilnym poziomie. Tak dzisiaj jest i to nam daje możliwość przygotowania się na kolejne, na pewno też trudne czasy.
MD: Na pewno, ale ile tam jest na koncie? Niech Pan powie na koniec.
MR: Dzisiaj na wartość kapitałów, kapitału podstawowego, oczywiście, to jest to wartość, która wynika z kapitalizacji giełdy. To, co staramy się, tak jak powiedziałem zapewnić jak najlepszy poziom…
MD: Przypomnę, że wczoraj Amica zyskiwała na warszawskiej giełdzie ponad 70 złotych, uzyskując ponad 1% wzrostu cen akcji. Muszę niestety zakończyć tę rozmowę, bo już za chwilę krótka przerwa. Naszym gościem był Michał Rakowski, wiceprezes spółki Amica. Panie prezesie, bardzo dziękuję za rozmowę.
MR: Dziękuję.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV