MARCIN DOBROWOLSKI, BIZNES24: Rynek e-commerce Polsce, ile jest wart? I czy wart jest na tyle dużo, aby uzasadniało to walkę światowych gigantów o swoje wycinki tortu polskiego handlu internetowego? Będę o tym rozmawiał z panią Agnieszką Skonieczną – główną analityk rynku handlu detalicznego w firmie PMR. Dzień dobry, witam w BIZNES24.
AGNIESZKA SKONIECZNA, GŁÓWNA ANALITYK RYNKU HANDLU DETALICZNEGO W PMR: Dzień dobry, witam serdecznie.
TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24
MD: A ile jest wart polski rynek e-commerce? I jakie są udziały tych największych graczy?
AS: Według danych PMR wartość rynku w 2020 roku wyniosła blisko 90 miliardów złotych. Po rekordowym wzroście w związku z pandemią COVID na poziomie ponad 40 procent. W tym roku rynek zanotuje kolejny dynamiczny wzrost, ponad 20% i osiągnie wartość ponad 110 miliardów złotych. Oczywiście w złotych.
MD: To 10 miliardów złotych, to już jest wielka liczba.
AS: W cenach netto.
MD: Możemy mówić tutaj naprawdę o sporych zyskach i bardzo dużych przychodach, przede wszystkim firm, które w tym rynku uczestniczą. Jakie są udziały i na jaki dzień możemy o tych ludziach mówić? Bo dużo się zmienia, jeżeli chodzi o ten rynek w Polsce?
AS: Tutaj zdecydowanym liderem rynku jest Allegro. Za ubiegły rok GMV Allegro to 35 miliardów złotych, ale brutto. Wartość rynku jest netto. Ale to pokazuje wiadomo, jak duży jest udział Allegro w polskim rynku e-commerce. Generalnie udział platform, w tym głównie Allegro w rynku wynosi ponad 50 procent. Ale na rynku działają też prężnie sklepy internetowe. Sklep RTV Euro AGD, Zalando, IKEA, Oponeo.pl. Wszystkie te sklepy mają przychody roczne na poziomie równym, lub ponad miliard złotych netto. Więc tutaj też są poważnymi graczami na rynku e-commerce.
CZYTAJ TEŻ: WIELKA AWARIA OVH CZĘŚCIOWO OPANOWANA. ZNAMY PRZYCZYNY
MD: Czy takie grupy, jak Amazon jak i AliExpress mają jakiś znaczący udział w naszym rynku?
AS: Do tej pory, jak wynikało z naszych badań i szacunków ten udział był zdecydowanie niższy w porównaniu do Allegro. Patrząc przykładowo na deklaracje konsumentów, gdzie kupili w ciągu ostatniego pół roku jakiś produkt w sektorze e-commerce, tutaj to były wskazania rzędu 15 proc. dla Amazona, trzydziestu paru dla AliExpress i ponad 90 dla Allegro. Podobnie, jeżeli spojrzymy z punktu widzenia B2B, pytaliśmy też firmy o to; małe sklepy internetowe z przychodem do 10 milionów złotych- na jakiej platformie mają swoje e-sklepy. Tutaj również przewaga Allegro nad AliExpress i Amazonem była zdecydowana.
CZYTAJ TEŻ: DRUGI DZIEŃ PRZECENY ALLEGRO. Z 57 DO 52 ZŁ W 24 GODZINY
MD: Spróbujmy oszacować wartość udziałów poszczególnych, największych graczy. Jak rozumiem największy gracz Allegro, jak Pani wspomniała ponad 50%, jeżeli w ogóle chodzi o platformy, takie sprzedażowe. A ile to dokładnie Allegro udziału w rynku ma? Tak, żebyśmy mogli to przemnożyć bardzo prosto?
AS: Wolałabym nie podawać dokładnego udziału. Będzie to udział na poziomie około jednej trzeciej w rynku, jeżeli GMV Allegro unettowimy.
MD: Oczywiście, czyli oczywiście nie będę Panią o to pytał, ale sobie sam pomnożę, podzielę. Czyli 110 mld dzielę na trzy, to wychodzi 36 mld, mniej więcej. I szóstka w okresie. Więc 36 mld wartości rynku, to jest wartość, o której można powiedzieć, że jest udziałem Allegro. Pozostaje nam Amazon i AliExpress. To są już udziały, w których błąd ewentualny może być dużo wyższy ze względu na to, że też te udziały są dużo mniejsze. Czyli jaki to jest udział dla całości rynku?
AS: Przychody AliExpress i Amazona nie przekraczały 10 miliardów złotych- to były przychody rzędu kilku miliardów złotych. Jeżeli mówimy o roku 2020, tak. Teraz Amazon od marca wszedł na rynek polski, więc tutaj oczekujemy, że ten udział będzie rósł. Przy czym trzeba powiedzieć tutaj uczciwie, że to wejście z marca nie było rewolucją. Dopiero ten pakiet Amazon Prime, który Amazon ogłosił wczoraj- tutaj może na tym rynku faktycznie coś namieszać.
CZYTAJ TEŻ: UOKIK OSTRZEGA – UWAŻAJ NA VINTED
MD: Tak, to może nawet można powiedzieć, że był w pewien sposób zawodem dla wielu, którzy liczyli na konkurencję na rynku. Powiedzmy więc o przyszłości: czy spodziewają się Państwo znaczącego przyrostu udziału w rynku konkurencji naszego polskiego gracza? Czyli AliExpress i Amazona?
AS: Generalnie szacujemy, że udział Allegro w rynku może maleć na rzecz innych platform: Amazona, AliExpress, ale także np. Empiku, który rozwija swój marketplace w tym roku bardzo dynamicznie. Na rynek wchodzi także inny gracz z Azji, czyli Shopee. Swoje marketplace w segmencie sportowym rozwijają Decathlon, Intersport. Tutaj konkurencją dla Allegro jest nie tylko Amazon, Ale też szereg innych graczy. Już nie mówiąc też o tych dużych sklepach, które też tutaj nie składają broni i bardzo dobrze łączą tę działalność w segmencie offline i online. Czyli działając tak wielokanałowo, też tutaj o te udziały w rynku będą się bić na pewno.
MD: To ten singapurski gracz brzmi bardzo ciekawie, ponieważ praktycznie nie jest w ogóle znany w Polsce. Czy mają Państwo jakieś informacje na jakie udziały on liczy? Czy chce się znaleźć w tej wielkiej trójce? W pierwszej trójce będzie mu ciężko, myślę?
AS: Myślę że tak. Myślę, że tutaj firma nie ujawniła żadnych aspiracji. Ale jakby polski rynek e-commerce jest na tyle konkurencyjny, że tutaj wejście do pierwszej nawet dziesiątki jest ogromnym sukcesem. Dlatego też tutaj, żeby móc myśleć, prawda o rywalizacji z Allegro, ale także z innymi graczami trzeba jakby zrobić jakiś efekt wow. Tak, to jest coś w stylu takim, jak zrobił właśnie Amazon z tym pakietem Amazon Prime, żeby tutaj myśleć o takim zaistnieniu na większą skalę.
MD: A czy polski rynek jest w ogóle atrakcyjny dla, w porównaniu z innymi rynkami regionu? Czy jesteśmy na tyle dużym rynkiem aby duzi gracze światowi mogli wydawać tutaj spore pieniądze na to, aby zdobyć klientów?
AS: Przyznaję, że tutaj danych o innych rynkach w regionie nie mamy. Natomiast polski rynek jest atrakcyjny z racji liczby mieszkańców naszego kraju, która generuje duży popyt, jeżeli chodzi o e-commerce. Także dużego wzrostu popularności na fali pandemii koronawirusa Polacy chętnie kupują online, chętnie korzystają z nowinek technologicznych i to wszystko będzie napędzało wzrost na tym rynku.
MD: Bardzo Pani dziękuję za komentarz, Agnieszka Skonieczna- główny analityk rynku handlu detalicznego w PMR była naszym gościem.
AS: Bardzo dziękuję, do widzenia.
Inwestujesz? Notowania na żywo, opinie analityków i wszystko, co ważne dla Twojego portfela!
Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.
Informacje dla tych, dla których pieniądze się liczą- przez cały dzień w telewizji BIZNES24
Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)
Sprawdź na BIZNES24.TV