Autopromocjaspot_img

Data:

UDOSTĘPNIJ

ALLEGRO NA EUROPEJSKIM SZCZYCIE E-COMMERCE W WARSZAWIE (ROZMOWA)

Powiązane artykuły:

ROMAN MŁODKOWSKI, BIZNES24: E-commerce. Liczba aktywnych kupujących na Allegro w Polsce wzrosła ósmy kwartał z rzędu, osiągając prawie 15 mln klientów na koniec marca. Spółka opublikowała wyniki w dniu, w którym w Warszawie odbywa się Kongres e-commerce, a o rozwoju handlu i o wyzwaniach z Martą Mikliszańską z Allegro rozmawiał Dominik Cierpioł.

DOMINIK CIERPIOŁ, BIZNES24: Gościem BIZNES24 jest Pani Marta Mikliszańska, dyrektor do spraw publicznych Allegro, ESG. Dzień dobry Pani dyrektor.

MARTA MIKLISZAŃSKA, ALLEGRO: Dzień dobry, witam serdecznie.


TO JEST AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA ROZMOWY PRZEPROWADZONEJ

NA ANTENIE TELEWIZJI BIZNES24


DC: Pani Dyrektor, jesteśmy na pierwszym Europejskim Kongresie branży e-commerce w Polsce. To miejsce powinno być obszarem rozmów, o jakich wyzwaniach stojących przed branżą?

MM: No właśnie. Jak pan słusznie zauważył to jest pierwsze takie wydarzenie, które organizujemy wraz z Izbą Gospodarki Elektronicznej w Warszawie. Zjechali się przedstawiciele kilkunastu organizacji branżowych z całej Europy. Myślę, że naprawdę wydarzenie, które nie miało precedensu. Rzeczywiście jest taka zasada, że co roku e-Commece Europe, którego też Allegro jest członkiem, ale oczywiście też Izba Gospodarki Elektronicznej mocno wspiera merytorycznie i organizacyjnie tę organizację. Co roku e-Commerce Europe spotyka się w innym kraju i myślę, że to, że jesteśmy teraz, w przeddzień też wyborów europejskich, dużej debaty o nowych wyzwaniach regulacyjnych, wyzwaniach biznesowych dla branży e-commerce, które stoją także przed nową kadencją parlamentu Europejskiego i nowej komisji i to, że możemy o tym dyskutować tutaj w Warszawie, jest wspaniałe.

Bardzo się cieszę, że możemy wspierać to wydarzenie i na pewno to, o czym teraz tutaj przede wszystkim rozmawiamy już od rana to są wyzwania głównie niezwiązane z egzekucją prawa, bo bardzo dużo regulacji w ostatnich latach właśnie z Brukseli spływało także do Polski. Jeszcze nie wszystko zaimplementowane, ale rzeczywiście branża e-commerce stała branżą bardzo mocno regulowaną w tej chwili.

Więc oczywiście teraz europejskie firmy też dokładają wszelkich starań do tego, żeby być i w pełni zapewnić zgodność w pełni obowiązującym prawem. Natomiast teraz jest moment na to, żeby po pierwsze porozmawiać o tym, jak też te regulacje można zastosować wobec podmiotów spoza Unii Europejskiej, które operują na europejskim rynku, a także dać branży trochę oddechu, dać ten moment i czas na to, żeby właśnie troszeczkę poprzyglądać się temu, co funkcjonuje, jak funkcjonuje i jak funkcjonują nowe przepisy.

I też oczywiście z uwagi na to, że dostosowanie się do prawa przez firmy europejskie to jest bardzo duży też koszt i duże wyzwanie, jeśli chodzi o czas i zaangażowanie pracowników; dajmy trochę firmom odetchnąć i o to też apelujemy, jako e-Commerce Europe i jako Izba Gospodarki Elektronicznej.

DC: A czego branża oczekuje od regulatorów dzisiaj na przykład w kontekście tej konkurencji z Azji z Chin? Czy to jest duży problem taki, który wymaga właśnie regulacyjnej pomocy?

ALLEGRO NA EUROPEJSKIM SZCZYCIE E-COMMERCE W WARSZAWIE (ROZMOWA)

MM: No, tutaj bez regulatorów i bez silnego głosu i silnych działań ze strony regulatorów na pewno tego problemu czy tego wyzwania nie rozwiążemy. Widzimy bardzo duży napływ też ze strony graczy pozaeuropejskich. Tutaj oczywiście dużo też dyskutujemy o platformach z Azji. No, mamy też dużo dowodów na to, że te platformy nie przestrzegają prawa, które obowiązuje w Europie czy w krajach europejskich jest implementowane, więc regulatorzy muszą być bardzo czujni. Powinni też przyglądać się tym działaniom, nie tylko podmiotom europejskim. Oczywiście tutaj współpracujemy i wiem, że też moi koledzy z innych firm czy też z innych instytucji współpracują także z regulatorami po to, żeby właśnie dzielić się wiedzą i być w pełni transparentnym.

Natomiast ze strony pozaeuropejskich graczy, czyli w tym wypadku mówimy dużo o azjatyckich platformach, takiej zgodności nie ma, Jest też utrudniony kontakt z tymi platformami. Tak, że nie tylko patrzmy na to, jak operują te platformy na terenie Europy, ale też podejmujmy działania. I takie też oczekiwanie branży, że te działania po prostu będą skuteczne, które docelowo, no zmuszą też w sposób bardzo, bardzo konkretny też zobowiążą te podmioty spoza Europy do tego, żeby przestrzegały lokalnego prawa.

DC: Pani dyrektor, a jak ta silna duża konkurencja z Azji może wpłynąć na polski rynek? Bo zastanawiam się, czy ktoś, kto nas ogląda, jest na przykład małym, średnim przedsiębiorcą, chce wejść w e-commerce, chce rozpocząć taką działalność i czy on będzie miał za kilka lat potencjał i możliwości stworzenia własnego sklepu, czy zostanie mu tylko możliwość podpięcia się pod dużego gracza i korzystania z jego potencjału np. Allegro?

MM: Tutaj mówimy o dwóch sprawach. Bo oczywiście platforma sprzedażowa taką, jaka jest między innymi Allegro to jest naprawdę świetna oferta czy też możliwość sprzedaży dla właśnie małych podmiotów, małych i średnich podmiotów.

Na naszej platformie ponad 90% firm, które sprzedają czy nasi sprzedający to są właśnie małe i średnie firmy, często też takie firmy rodzinne, mikrofirmy. Platforma daje pewność, że można dotrzeć do wielu, kilkunastu milionów konsumentów, kwestie utrzymania infrastruktury, kwestie płatności, kwestie marketingu i także logistyki. To wszystko jest na tym dużym graczu właśnie.


Masz firmę? Nie przegap ważnych informacji dla Twojego biznesu.

Telewizja dostępna w sieciach kablowych, na platformach satelitarnych, oraz w Internecie.

Kup dostęp online do telewizji BIZNES24

ALLEGRO NA EUROPEJSKIM SZCZYCIE E-COMMERCE W WARSZAWIE (ROZMOWA)

Tylko 36 groszy dziennie za dostęp przez www i 72 grosze dziennie za dostęp do aplikacji i VOD (przy rocznym abonamencie)

Sprawdź na BIZNES24.TV