Connect with us

Hi, what are you looking for?

TRANSKRYPCJA WYWIADU

AMICA RUSZA NA WSCHÓD

Polski producent kuchenek, grupa Amica, założyła w Kazachstanie spółkę Hansa Central Asia, która będzie rozwijać obecność marki Hansa w całym regionie Azji Środkowej.

Michał Rakowski, Członek Zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich w Amica Group

Roman Młodkowski: Ciężko się w Kazachstanie handluje? Oni jakoś inaczej kupują? Jak to jest z uruchamianiem biznesów, tak w sumie dosyć egzotycznym miejscu?

Michał Rakowski: Grupa Amica ma już doświadczenie z podbojami innych rynków. Jesteśmy obecni prawie w całej Europie. Rynek w centralnej Azji to jest kolejny kierunek, który obraliśmy i na którym chcemy się rozwijać. W tej chwili jesteśmy w trakcie budowania struktur spółki handlowej, typowej spółki handlowej. A tak jak pan redaktor powiedział od 2020 roku chcemy również rozbudować magazyn, który pomoże nam jeszcze w bardziej efektywnym rozwoju na tym rynku.

RM: Jaki jest pomysł na tę Azję środkową? A jak patrzymy np. na  już historyczne dane, za pierwszy kwartał 2021 to sprzedaż, przychody netto ze sprzedaży osiągnęły 797 mln 100 tysięcy złotych, to jak już rozpędzicie biznes w Azji, to o ile więcej taki pierwszy kwartał będzie przynosił zakładając, że będzie podobnie dobry, jak pierwszy kwartał tego roku?

MR: Rynek centralnej Azji: Tutaj można wspomnieć o kilku krajach. Jest to dosyć łakomy kąsek dla dla wielu producentów AGD. My doceniliśmy już ten rynek kilka lat temu. Dokonywaliśmy sprzedaży bezpośredniej. koordynując m.in. przez nasze struktury w Rosji. Natomiast ze względu na  wzrost obrotów zdecydowaliśmy się na ustabilizowanie naszej obecności poprzez spółkę handlową. Ja może przypomnę: ten rynek centralnej Azji to nie tylko Kazachstan, to Uzbekistan, Kirgistan, Tadżykistan. To są kraje, które w sumie można określić na poziomie około 80 mln mieszkańców. Więc rynek bardzo duży i bardzo perspektywiczny.

RM: To jest taki rynek wielkości np. Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii czy Włoch. Tej klasy. Te wszystkie kraje razem. Ale wydaje się, dosyć delikatnie rzecz ujmując niezamożnym.

MR: Rynek jest coraz bardziej stabilny. Oczywiście to są kraje, które wywodzą się z przeszłości z bloku wschodniego, jeszcze Związku Radzieckiego. Natomiast kraje te, dzisiaj bazują mocno na surowcach i to daje tę stabilizację, daje perspektywy, daje możliwości sprzedaży, szczególnie dóbr konsumpcyjnych jakimi jest sprzęt AGD.

RM: Jakie największe ryzyka rozpoznają Państwo w zwiazku z tą inwestycją, tą ekspansją na Azję Środkową?

MR: Oczywiście jednym z podstawowych ryzyk były ryzyka finansowe. Tutaj stabilizacja gospodarki była dla nas podstawowym ryzykiem. Ryzyko polityczne, waluty. Myślę, że to jest też ciekawe, że możemy pochwalić się jako jedna z niewielu firm, która z centralnej Europy będzie handlować właśnie z Kazachstanem w walucie lokalnej- to jest waluta Tenge i również tutaj wprowadzamy zupełnie innowacyjne rozwiązania, również dotyczące polityki zabezpieczeń w zakresie właśnie tej waluty.

RM: A te szanse, które się tam szykują?

MR: Wspominał Pan o tym, że jesteśmy liderem m.in. w asortymencie kuchni wolnostojących. W innych asortymentach również notujemy dosyć wysokie statystyki. Jednym z elementów strategii, którą realizujemy i będziemy rozwijać jest postawienie na marki lokalne. Marka Hansa jest obecna na rynkach wschodnich już od wielu, wielu lat. Z powodzeniem ta marka jest wykorzystywana przez grupę Amica w Rosji. Teraz próbujemy na innych rynkach właśnie w Kazachstanie i w krajach ościennych.

RM: Panie prezesie, proszę mi powiedzieć: jak wygląda gospodarka globalna? W branży motoryzacyjnej są duże problemy z mikroprocesorami. Fabryki musiały się zatrzymywać. Z drugiej strony w zasadzie we wszystkich krajach jest wielka nadzieja na szybkie ożywienie gospodarcze, jak patrzycie na to, jak Wasze towary płyną po świecie, to jak się sprzedają w innych krajach? Jak ta globalna gospodarka w tej chwili wygląda, z Waszej perspektywy?

MR: Oczywiście przez to, że Grupa Amica jest zaangażowana również w import towarów z Dalekiego Wschodu, tutaj mówię szczególnie o Chinach, z dużym zainteresowaniem obserwujemy i analizujemy łańcuchy dostaw w ramach właśnie tych olbrzymich transakcji, które dokonują się w ramach  światowych łańcuchów dostaw. My obserwowaliśmy tę sytuację w zeszłym roku i widzimy konsekwencje oczywiście w tym roku, tzn. nagłe spowolnienie produkcji i później bardzo duże odbicie na bazie popytu. Ono sprawiło, że  łańcuchy dostaw rozszerzały się do granic możliwości. Dzisiaj, to co szczególnie doskwiera w ramach realizacji przepływów tych towarów, to koszty logistyki, koszty przepływu, koszty transportu, koszty kontenerów- to jest to, co jest bolączką dla producentów z krajów Europy, na pewno.

RM: A czy one są na tyle wysokie, że będą miały wpływ na wyniki finansowe? Czy da się je skompensować cenami, na przykład?

MR: Oczywiście, że to jest jedna z metod, które będą stosować tutaj importerzy. I również Grupa Amica będzie musiała i będzie starała się przekładać na rynek te zwyżki, co już się dzieje. Te koszty logistyczne utrzymują się na bardzo wysokim poziomie. Natomiast obserwujemy również element dotyczący pozostałych kosztów, kosztów cen surowców. Tutaj szczególnie jesteśmy zainteresowani kosztami cen stali i tutaj już widzimy lekkie spowolnienie. Dane statystyczne, które napływają za czerwiec pokazują, że te dynamiki, wysokie dynamiki wzrostu cen surowców trochę spowolniły,  co może na pewno pomóc w osiąganiu lepszych wyników finansowych.

RM: Wszystko jest droższe, nie tylko dla nas tutaj w Polsce, we wszystkich krajach. A proszę mi powiedzieć: i w Polsce i na innych rynkach, na których działacie, ludzie kupują?

MR: Również pokazują to dane statystyczne, że nadal tutaj dynamika popytu w zakresie tych trwałych dóbr konsumpcyjnych, gdzie również zalicza się sprzęt AGD jest wysoka. Pokazywaliśmy to w wynikach pierwszego kwartału- Grupa Amica zanotowała ponad dwudziestoprocentowe zwyżki sprzedaży w porównaniu do roku ubiegłego. Drugi kwartał również charakteryzuje się wysokimi dynamikami. Kwiecień i maj, to była kontynuacja tego trendu z pierwszego kwartału 2021 roku. W czerwcu widzieliśmy pewną stabilizację, spodziewaną, związaną z nadejściem okresu wakacyjnego.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ...

GPW

Zaczęliśmy od lekkich wzrostów, a później WIG20 cały dzień walczył by wyjść powyżej piątkowego zamknięcia. Nie udało się i ostatecznie indeks największych spółek na...

FIRMA

BUDIMEX w pierwszym półroczu 2021 roku zwiększa zysk netto prawie siedmiokrotnie, przy zmniejszonych przychodach w porównaniu do pierwszego półrocza 2020 roku. W wynikach zawarty...

GAMING

Natural Instinct zwrócił się w jednej trzeciej - po trzech dniach sprzedaży na platformie Steam - informuje Games Operators.

GPW

Po mocnej przecenie na początku i odbiciu w środku tygodnia, cały tydzień główne indeksy na warszawskim parkiecie zamknęły tydzień na minusach.